Anonym (Orolig för de små) skrev 2016-03-25 12:45:23 följande:
Jag vill att pappan ska ha umgänge och kontakt med sina barn. De tycker mycket om honom. Men umgänget borde begränsas tycker jag och utökas allteftersom hans kompetens förbättras och barnen blir äldre.
Anledningen till att jag frågar om ensam vårdnad är att han hittills inte velat vara delaktig i beslut som rör barnen. "Myndighetskrångel" - som t ex ställa sig i förskolekö/göra skolval, och planera vilka läkar- och BVC-besök som ska göras - samt fylla i blanketter - det klarar han inte. Han blir jättestressad och ilsken och vill att jag ska vara med och läsa högt alternativt "ta tag i det där". Han han inte dyslexi utan har ett jobb där läsförståelse är mycket viktig.
Mannen har svårt att uttrycka inför en vårdgivare vilka symptom barnet har och han återger inte vad som sagts till mig på korrekt sätt. Han missuppfattar hur doktorns ordination ska följas. Därför är han en dålig talesman för barnen.
Om jag fick ha ensam vårdnad skulle jag slippa konsultera honom vid beslut som rör barnen och det skulle vara enklare praktiskt. Han kan väl ha umgänge ändå, även om han inte har vårdnaden? Kan man göra samarbetsavtal med en förälder som inte har vårdnaden?
Jag kan tillägga att det inte finns något drogproblematik. Vi är båda så gott som nykterister, i alla fall när barnen är med! På riktigt fina fester dricker vi den alkohol som serveras vid bordet - om inte barnen är med, för då blir det alkoholfritt.
Jag vet att det är skillnad mellan att ha vårdnad och att ha umgängesrätt, men jag är inte klar över gränsdragningen när vi föräldrar ska bestämma samarbetet kring barnen.
Så jag undrar om det finns något i en ordnad och drogfri miljö, baserat på det jag berättat, som skulle kunna göra honom olämplig som vårdnadshavare och ge mig ensam vårdnad. Inte för att "sätta dit pappan" på något sätt, utan för barnens trygghet och av praktiska skäl.
Ja, du kan ha enskild vårdnad och ni kan ändå ha varannan vecka om ni vill. Den enda skillnaden är att du kan flytta helt som du vill, du kan välja skola som du vill osv. Dessutom ökar din upplysningsplikt kring barnen då han inte själv har rätten att få information från tex läkare. Skolan kan man lösa det genom att du lämnar skriftligt godkännade på vad han får veta. Tex kan du skriva att han ska få veckobrev han med, att han får ringa och fråga om barnen men inte hämta dem om inte du sagt till om det innan.
Det kan du ju påpeka för honom, att om du har enskild vårdnad så sköter du allt pappersarbete, men om ni fortsätter att ha gemensam så måste han också sköta pappersarbete då ni båda måste skicka in och godkänna allt osv. Då kanske han går med på det.
Fast det är inte säkert att rätten godkänner detta, det gjorde de inte för min man och hans barns mamma trots att båda är överens om att det är enklare om mamman har enskild vårdnad pga att allt som ska skrivas under måste skickas. Men rätten ansåg att det inte var för barnets bästa.
Kanske hade de godkänt det om min man hade propsat på det och sagt att han inte tänker hålla på med något pappersarbete, att han inte ville ha något ansvar osv, men nu så skickas allt istället fram och tillbaka vilket så klart går, men det är lite bök.