• Ess

Barnen eller den nya.

Sanaria skrev 2016-06-29 18:32:47 följande:
    Ska man inte bry sig om ens barns mamma blir svårt sjuk och kanske till och med dör!? Det verkar oerhört hårdhjärtat måste jag säga :(
    Inte ett dugg, har man skiljt sig så har man. Eller tillhör du de som tror att bara för att du är mamma(/pappa), så kommer du alltid att ha en speciell plats i ditt ex hjärta?
  • Ess
    Furienna skrev 2016-06-29 20:06:20 följande:

Ess skrev 2016-06-29 18:45:12 följande:

Man borde ju bry sig för barnens skull, eller?
    Stötta barnen är en sak, att bry sig är en helt annan.
    Nu gäller detta vuxna barn och hon är inlagd för att kollas upp, inte för pallativ vård.
  • Ess
    EnAnonumius skrev 2016-06-29 22:50:30 följande:
    Tja min exman har en speciell plats för kvinna som födde hans son, det visste jag redan när vi blev ihop.
    Jag ser det inte som konstigt alls. Tvärt om helt normalt och förståeligt att man alltid kommer att ha en viss plats hjärtat för personen som gav upphovet till ens barn.

Det handlar ju om barnen egentligen och att man har barn ihop, inte något personligt mellan föräldrarna i egenskap av man och kvinna.
    Jag resonerar helt tvärtom, jag har ingen plats för mitt/mina ex, de är borta ur mitt liv. Makens ex har heller ingen speciell plats, snarare så att om han kunnat backa tiden så skulle han aldrig skaffat barn med henne.
  • Ess
    molly50 skrev 2016-06-30 14:13:05 följande:
    Men OM det hade varit allvarligare eller OM det värsta hade hänt.
    Vad är det då för fel med att söka upp sina barn och finnas där för dem?
    TS barn vill ju inte ha med hans nya att göra så att de skulle söka upp honom verkar osannolikt.
    Väljer han att va ihop med den nya så får de acceptera att hon finns, annars får de hålla sig borta.
  • Ess

Självklart gäller samma sak från hennes håll, så länge hon bor ihop med mannen så ska hon acceptera hans barn som gäster i deras gemensamma hem. 

Jag tror aldrig att ts kommer att få barnen och sambon att gå ihop. Sambon har ett sjukt kontrollbehov och ts är en velpotta som vänder kappan efter vinden, och att sända ut dubbla signaler funkar inte till en som har ett sådant kontrollbehov. Där måste han va rak och tydlig, vilket han inte klarar.

• Ess
    Furienna skrev 2016-06-30 20:58:42 följande:
    Men den som man har barn med, den blir man nog aldrig heller fri från.
    När barnen är vuxna så är man fri. Kontakten kan egentligen börja dras ner redan när barnen är i tonåren och kan svara för sig själva.
  • Ess
    Furienna skrev 2016-07-04 21:55:11 följande:
    Du har glömt att det kan bli gemensamma barnbarn också.
    Nej det har jag inte glömt. Man fortsätter att umgås med barnen och barnbarnen precis som innan. Det finns ingen anledning att blanda in den andra föräldern, den står själv för sitt umgänge med barnen och de ev barnbarnen.
  • Ess
    molly50 skrev 2016-07-05 11:02:44 följande:
    Men spelar det ingen roll,tycker du,vad barnen själva tycker och känner?
    Om de vill ha kontakt med sin pappa?
    Och om de sedan får egna barn,ska de då inte ha rätten att få träffa sin farfar?
    Du har nog missförstått. Det handlade om huruvida man kan klippa kontakten med den andra föräldern. Furienna säger nej, jag säger ja.

Jag menade att när barnen blivit vuxna så är man fri från all kontakt med den andra FÖRÄLDERN, inte barnen.
  • Ess
    molly50 skrev 2016-07-05 17:11:28 följande:
    Ja,men man måste ju ändå ha viss kontakt när det handlar om barnen. Om något händer t ex.
    Nej, varför då?

Är det något riktigt allvarligt så ringer de väl från sjukhuset eller polisen till de närmst anhöriga. 
    Både barnets sambo och barnet själv är fullt kapabla att använda en telefon. De gånger de skadat sig (inte speciellt många) så har de berättat själva om det efteråt.
  • Ess
    Furienna skrev 2016-07-05 18:08:00 följande:
    Ja, och det är bra att man kan vara sams även vid trevliga tillfällen, som bröllop och dop och födelsedagar. Eller som i den här tråden, när ett barn tar studenten.
    Födelsedagar firar väl de flesta var för sig. Studenten kan också firas var för sig, det går utmärkt. Man kan möta upp studenten på skolgården utan att behöva träffa exet.
    Enda gången är egentligen dop och bröllop, som kan bli lite klurigare.
  • Ess
    Anonym (Vet ej) skrev 2016-07-05 21:10:40 följande:
    Tycker du skriver bra och mindre bra saker faktiskt, har du erfarenhet av denna sits jag sitter i? Verkar som du tror dej veta saker om mej, den nya, exet och barnen eller är det om dej själv du skriver för mej känner du eller är det du min nya som sitter och skriver i tråden? Bara en stilla undran!
    Detta blev min personliga erfarenhet ang om man ska/behöver ha kontakt med exet när barnen blivit vuxna. Det kom upp i tråden och vi var ett par som hade olika syn på den saken. Ber om ursäkt för detta.

Nä, du behöver inte oroa dig för att jag skulle va din nya. Det är jag inte!
  • Ess
    Regnmadamen skrev 2016-07-06 12:05:04 följande:
    Om barnen bjuder in på bröllop eller dop?
    Ursäkta igen ts.
    Det är turligt nog bara enstaka lätträknade tillfällen. Men jag tror inte att det fungerar, det kommer att sluta med bråk. 
    När/om det kommer på tapeten så får vi nog förbereda en strategi, så att det inte slutar med att polisen får komma och reda upp eländet.
  • Ess
    molly50 skrev 2016-07-07 13:48:54 följande:
    Varför skulle det sluta med bråk?
    Det finns faktiskt skilda par som kan fortsätta vara vänner och ha en sansad relation till varandra.
    Vilket jag tycker att man bör försöka ha när man har barn tillsammans.
    Hos ts är allt väldigt infekterat och kommer nog att va ett bra tag till, om det någonsin kommer att dra över. Vissa människor skapar hellre konflikter än dom släpper det. Makens ex är/var en sådan som provocerade tills hon fick gensvar. Även om det snart måste va 10 år sedan vi såg henne, så vågar jag satsa allt jag äger på att om vi skulle gå på samma tillställning så skulle hon gå efter och provocera maken tills han fick nog. Även om han skulle bita ihop och bara ta emot, så skulle hela tillställningen bli rätt trist. Tyvärr så tror jag att det skulle spåra ur och sluta med ett bråk med fler än bara två inblandade.
    Ts nya verkar också va en riktig konflikthärd..........
  • Ess
    Blomma73 skrev 2016-07-10 09:24:01 följande:

Du har i tråden inte nämnt något positivt om den nya förutom att du får sex och att hon är snygg. Om hon skulle råka ut för något, exempelvis brännskada ansiktet. Skulle hon vara värd någonting för dig då?

Jag tror inte att hon varit det. Då hade han gått bakom hennes rygg och försökt fixa en ny med klanderfritt utseende istället.
  • Ess
    Anonym (Vet ej) skrev 2016-07-09 13:45:17 följande:
    Det är sant jag är rädd för att bli ensam för vilken vill ha en man på snart 58 som inte är direkt muskulös, har försökt hinna träna men det har kommit annat i vägen tyvärr.
    Jo då exet sa tidigt i våras att hon väntar men frågan är om det är värt det tänker då på hur det var dvs att hon hade alla taggar utåt o så men inners inne finns hon i mitt hjärta men hur mycket vet jag inte.
    Skulle gärna skicka bilder på min nya och på exet så ni får se skillnaden men vill inte hänga ut någon av dom.
    Min nya accepterar att mina föräldrar ska komma på besök och hon planerar vad vi ska bjuda på osv.

Din nya får en massa skit i tråden, vilket hon förtjänar för sitt otrevliga sätt. MEN jag tror att det är DU som triggar henne, säkerligen omedvetet, men ändå. 
    Detta du skriver här lyser säkert igenom i ditt sätt att va, vilket får henne att hamna i en sits där hon måste hävda sig.
  • Ess
    Anonym (Vet ej) skrev 2016-07-17 22:18:29 följande:
    Jo jag unnar henne att vara lycklig men trodde hon skulle vänta ett tag till för det var det hon sa dvs att hon skulle vänta och se hur det blev mellan mej och den nya, visst vi är tillsammans men inget är hugget i sten.
    Jag är inte ett enda dugg förvånad att din nya har ballat ur riktigt. Det är du själv som driver henne till det.
    Jag hade inte heller gillat att min man skulle åka och hälsa på några som fortfarande såg dem som en familj som hörde ihop, inte om maken vacklat fram och tillbaks mellan oss. Skillnaden är bara att jag valt dumpa honom i så fall, din nya har valt att hålla kvar och styra dig.
  • Ess
    molly50 skrev 2016-07-18 21:55:18 följande:
    Klart du har känslor kvar! Annars hade du inte reagerat på att hon har träffat en annan man.

Varför inte bara skicka det där mailet och se vad du får för svar,istället för att be någon annan spela älskarinna åt dig?
    Det är ju bara fegt!
    Din nya borde få veta att du inte tänker acceptera hennes beteende längre och att som man sår får man skörda.
    Jag tror inte alls att han har känslor kvar för henne, det är bara hans ego som fått sig en smäll eftersom han trodde att hon skulle sitta och sörja honom.

Jag tycker inte alls han ska skicka mailet, utan se till att reda upp sitt eget liv först och dumpa den nya, om det nu verkligen är så att han inte vill leva med henne. Jag tycker dessutom att han ska leva ensam tills han provat dejta andra kvinnor, så att han verkligen vet vad han vill ha. Barnen och föräldrarna ska han däremot ta kontakt med snarast och börja träffa.
  • Ess
    Anonym (Vet ej) skrev 2016-07-20 21:59:51 följande:
    Hon är en bra mamma helt enkelt, hon hittar på en massa aktiviteter som barnet kan gå på men detta med att hon inte vill att pappan ska ha barnet beror på att hon inte gillar pappan och hon har även sagt att hon är rädd för att om barnet är där att barnet då kanske kommer att föredra pappan framför henne, jag kan förstå hennes oro men tycker att pappan naturligtvis ska träffa barnet för jag känner inte att jag vill ta på mej papparollen till ett barn som inte är mitt. Och barnet är så pass stort så jag tycker barnet kan få välja själv om hon vill vara hos sin pappa eller inte men det kan man inte säga till den nya o jag har egentligen inget med deras förhållande dvs mamma, pappa o barn att göra utan vill att dom löser detta.
    Känner igen resonemanget från makens ex. Det förstör jättemycket, han älskar självklart sina barn men de har ingen nära relation med varann.

Håller med dig om att man inte ska lägga sig i deras business, det är sällan det blir bättre av att en tredje part blandar sig i.
  • Ess
    LFF skrev 2016-07-21 09:02:08 följande:
    Nej, man är inte en bra mamma om man är rädd för att barnet ska tycka om pappan bättre och därmed håller barnet ifrån pappan. Pappan ska, om möjligt, ha sitt barn 50% av tiden. Inte behöva vara beroende av om mamman tycker att det är lämpligt att barnet och pappan träffas.

Det kommer att bita henne i arlset sen när barnet växer upp och inser hur jävlig mamman är.
    Ingen bra mamma, nej!
    Men det är inte alls säkert att det biter henne i rumpan sen, för då är rollerna redan etablerade. Vissa fortsätter även att köpa sina barn i vuxen ålder.........
  • Ess
    Anonym (Vet ej) skrev 2016-07-21 22:37:52 följande:
    Ja ett liv med henne om det var det du menade det skulle vara att hon kunde acceptera (har visserligen själv fått lite svårt att lita på tex exet och ärligt vet ej varför) men det skulle vara att jag, hon, barnen, föräldrarna, exet kunde samsas och föra en normal dialog utan påhopp ja såna saker.
    Varför drar du in exet?
    Ni har separerat och behöver inte alls någon dialog. Är det så att du vill ha tillbaks exet i ditt liv, så agera därefter och gör slut med den nya och försök sen att kontakta henne.
    Så länge barnen, föräldrarna och exet kommer som ett paket, så kommer din nya aldrig att acceptera dem.
Svar på tråden Barnen eller den nya.