• johanna84

Hur många omgångar Letrozol

ankii skrev 2016-05-27 11:52:21 följande:

Hej

Startar min första kur Letrozol imorgon. Ska äta 1st dag 3-7. Och VUL på dag 14. Min gynekolog har inte sagt något om sexförbud innan VUL? Kan vi ligga på som vanligt tro?

Det kan ni absolut göra! Det gjorde jag å sambon. Man får vanligtvis ägglossning en vecka efter avslutad kur
  • johanna84
    ankii skrev 2016-05-27 21:52:46 följande:

Tack!

Då kör vi på som vanligt. :)

Absolut!:) lycka till. Man kör ju hellre en gång för mycket än för lite ;)
  • johanna84

Fick mens idag och ringde sjukhuset men läkaren var på semester.. Vill inte börja äta en omgång till med Letrozol eftersom läkaren sa att jag ev skulle få gå på någon annan behandling! Så skönt för er som det fungerar på med Letrozol men för min del verkar d inte fungera.. Hoppas så att läkaren kommit på någon annan medicinering eller skickat remiss för IVF som han pratade om. Bara kämpa vidare någon gång blir d våran tur. Det konstiga är också att vi inte ens hört något om min sambos prover.. Så hoppas d svaren också kommer snart!! Börjar ledsna på denna väntan:/

• johanna84
    Us2 skrev 2016-06-15 23:14:49 följande:

Hoppar in här och hoppas på svar...

Ni som äter dubbel dos Letrozol, hur tar ni de?

2 tabletter på morgonen? 1 tablett morgon och kväll?

Jag har tagit 2 tabletter på morgonen och d har fungerar jättebra.:) hur länge har du ätit Letrozol?
  • johanna84
    Us2 skrev 2016-06-16 20:40:09 följande:

Jag är inne på tredje omgången med Letrozol.

(har PCO)

Har ätit enkel dos tills nu... Men läkaren är på semester och åter i augusti. Han tyckte att jag skulle testa dubbel dos då han var tillbaka, men det tyckte inte jag. Så jag tar i smyg nu ???? Hoppas av hela mitt hjärta att det fungerar!!

Jag är också inne på min tredje omgång med Letrozol den andra omgången med dubbeldos! Jag hoppas också verkligen att det ska fungera snart, har kämpat ett tag nu.
    Jag är opererad så mycket i magen så har ärrbildningar osv i äggstockar å mage, visste att d skulle bli svårt bli gravid men att det skulle vara så svårt så jag behövde söka hjälp trodde jag aldrig! Men jag å sambon ger inte upp bara kämpa vidare:) skriver om min resa på min blogg. Lycka till!!
  • johanna84
    Us2 skrev 2016-06-16 22:06:34 följande:

Jag håller tummarna för er!!

Ge inte upp hoppet, för det tänker inte jag göra!!

Hur hittar jag din blogg, om jag får följa den?

nej det gör jag verkligen inte. Någon gång blir d våran tur:)

Absolut.
    www.nouw.com/miinresa
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-17 07:45:55 följande:

Jag avslutade min 3 omgång letrozol nyss.

Ska på vul på måndag och se hur läget ser ut, sen ska jag få testa otrivelle denna månad med:)

Hoppas hoppas

Hur har ni andra med otrivelle? testat, inte testat?

Sen bör man ta nått mer efter tror ni? Typ progesteron eller så.

Får ganska mycket biverkningar av letrozolen. Satt o grina till himlen är oskyldig blå här om dan, haha och mår illa och känner mig allmänt bläää.

Tog också mina sista tabletter igår och ska tillbaka till läkaren på måndag. Vet faktiskt inte vad som kommer hända. Min sambo lämnade ju sperma prov för en tid sedan men det lustiga är att läkaren inte fått något resultat för provsvaret har inte kommit.. Undrar om sjukhuset kunnat göra något knas. Förhoppningsvis kanske min läkare vet något mer på måndag när jag ska på VUL hoppas jag får reda på lite mer.
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-17 08:13:42 följande:
    Spännande:) men läkaren har inte tagit upp otrivelle med dig?

De va iof jag som tog upp med min och sa om du vill pröva så absolut.

Hur länge sen lämna han prov?

Tror inte de slarvat bort utan kanske bara inte lagt de som prio. Ibland får man ringa o tjata;)

Låter ju som problemet ligger i att du är så opererad så förhoppningsvis är sperman bra:)

Får jag fråga vad för operationer som du gjort?

Har själv blivit snittad med min dotter men de är 15 år sen
    Nej läkaren har enbart nämt Letrozol och sedan tog jag själv upp IVF som han sagt att han ska skicka remis för. Men ska tillbaka till läkaren på måndag så ska se vad som händer då. Min sambo lämnade väll provet för kanske 2 veckor sedan.. Men läkaren sa att de kunde ta lite tid men förhoppningsvis har han svaret på måndag. Kan ju hoppas!
    Jag har gjort en omfattande bukoperation i omgångar.. Är född med Omfalocele (alla tarmar utanför magen) så är opererad i omgångar fram tills för några år sedan då jag gjorde en omfattande operation igen och sedan blev frisk förklarad och än så länge har jag klarat mig fint från stora tarmvred dock kommer jag alltid få små attacker men de klarar ja av hemma med medicin vid behov.
    Mycket ska man vara med om.:) ändå glad att jag lever då procenten på dess födslar på 80- talet inte var så speciellt höga!
  • johanna84
    Lilla_lou skrev 2016-06-18 11:06:49 följande:

En liten uppdatering.

Jag hade första blödningsdag 17/5. Började med min andra omgång trippeldos letrozol. Jag hade 1 fin äggblåsa på 16mm cd 11. Ringde till mottagningen cd 15 då jag fortfarande inte fått något positivt utslag på ägglossningstesten. Cd 16 (1 juni) ringde barnmorskan upp med en ny planering från läkaren. Jag skulle samma dag ta ovitrelle, ägglossningsspruta. Jag sprang iväg till Apoteket, fick som tur va tag i en spruta. Tog sprutan enligt instruktioner klockan 17:00. Fick ett sex schema, samma kväll, morgonen dagen efter, kvällen dagen efter och morgonen dagen efter det. Vi körde även en extra gång den sista dagens kväll.

I torsdags kunde jag inte hålla mig, tog gravtestet som visade positivt. Tog ytterligare ett som va positivt. Köpte cb som visade gravid 1-2 veckor. Jag är gravid ????????.

Det tog mig totalt 4 omgångar, enkel och dubbeldos fungerade inte. Första trippeldosen gav positivt ägglossningstest men antagligen inte ägglossning. Andra trippeldosen kombinerat med ovitrelle resulterade i en graviditet. Känns overkligt och är även otroligt rädd för missfall.

Hoppas detta hjälper er andra att få mer hopp. Det kommer gå för oss alla!!

GRATTIS till graviditeten! Jätteroligt! Vad skönt att det fungerade. :)
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-18 15:22:35 följande:
    Va skönt att va friskförklarad nu:) hur blir de med medicin om du blir gravid? O med alla tarmar när en bebis växer i magen?
    Jag har inte behövt ta medicin på kanske 1 1/2 år så förhoppningsvis kanske ja kan klara mig igenom en graviditet utan, får se när den dagen kommer. Läkarna ha sagt att det inte ska vara några problem alls när en bebis växer i magen allt är att jag kan kanske få lite ont och att jag kommer få gå på tätare kontakter på MVC.
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-19 19:06:38 följande:
    Va skönt:)

Hoppas de tar sig nu :)
    Tack hoppas de jag med! Blir gyn imorgon kolla äggblåsor :)
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-20 06:29:39 följande:
    Jag med är på väg o ska åka nu:) uppdatera när du fått svar:)
    Nyss varit på VUL och som vanligt har skiten redan spruckit! Eftersom jag visste att jag skulle ha ÄL kommande dagar så hade vi sex igår jag å sambon men d var ju till ingen nytta, så alla simmarna var kvar och kommer inte göra något värdefullt. Blir inte klok på min konstiga ägglossning! Ska ta nya prover nästa vecka och ringa vid nästa mens. Tog även upp Otrivelle som någon nämnare i tråden, dock är det inget som min läkare jobbar med, så får väll hålla mig till letrozolen. Jag tog även upp IVF igen och han skulle fixa remissen. Han sa att det tar vanligtvis 6 månader innan man blir kallad på första samtal.
    Nu ser vi framemot nya blodprover på måndag sedan blir d semester!
    Nytt läkarbesök i augusti någongång
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-20 10:41:01 följande:
    Men så trist:/

Men har ni regelbundet sex innan så kan de ju tagit sig eller?

Men om äggblåsan spricker behöver du inte otrivelle, de är typ de den hjälper till med.

Själv hade jag en äggblåsa på ca 20mm o en på ca 17mm

Så vi ska ta sprutan ikväll o ha sex ikväll och imorgon kväll.

Så får vi se om de lyckas denna gång
    Nja eller jo det är klart att det kan ha tagit sig men har det inte hänt hittills så verkar det ju helt dött på det planet. Nej men precis men jag vill bara fråga läkaren ang olika alternativ om jag inte frågar så får jag inte så speciellt mycket information.

Vad spännande hoppas att ni lyckas!:)
  • johanna84
    frestelsen skrev 2016-06-20 18:10:27 följande:
    Jo de är klart.

Hoppas iaf att en rackare lyckades ta sig till ägget:)

Tar du ägglossningstest?
    Ja:) hoppas hoppas!

Nej jag tar inte Ägglossningstest men funderar faktiskt på att köpa
    Har testat 2 ggr tidigare
  • johanna84

Var ju hos läkaren i måndags och ska ta nytt prov om en vecka.. Denna gång Progesteron prov, så får vi se vad det visar. Vet inte hur många olika blodprov jag tagit under denna resa men ännu fler lär d ju bli.
    Någon av er som tagit detta prov?

• johanna84
    louise17 skrev 2016-06-22 12:49:35 följande:
    När fick du sagt du skulle ta blodprov? Min fertilläkare sa CD 21 (tror jag det var?), men när jag var på ultraljud så sa den läkaren att 7 dgr från ägglossning. Dock verkar jag inte haft ägglossning än så inte tagit nåt progrestronprov än. Var är det ett prov för egentligen? När jag googlar så kommer det upp mycket upp om att då kan man se om gravidhormoner finns i kroppen
    Jag ta det på måndag nästa vecka då är jag inne cd 20 enligt min menskalender på mobilen.. (Den jag följer mest) jag vet inte så mycket mer än att det är ett blodprov.. När jag googlar på det så får jag upp samma som dig, det har med fertilitet, könshormon att göra.. Antagligen hur pass man kan bli gravid (chanserna) kan jag väll gissa.. Om jag inte är helt ute å cyklar.
  • johanna84

Hur går det för alla? Har ni några nya planer efter semestern? Själv väntar jag på provsvar och att få komma till reproduktion en långt remiss väntan.

• johanna84
    vildalee skrev 2016-07-24 20:16:26 följande:

Jag va med här tidigare men blev gravid andra försöket med Letrozol men nu fått MA I V 11.. Väntar på att blöda klart och sedan försöka på nytt.

Beklagar missfallet!
  • johanna84

Va ett tag sedan jag kollade denna tråd då jag just nu inte äter Letrozol får se om jag kommer börja igen eller inte. Har fått lämna tester och inget är fel på verken mig eller min sambo, jag kan bara inte blir gravid pga många bukoperation. Läkaren har skickat remiss för IVF! Om en månad ska jag kontakta min läkare igen så får vi se om jag ska testa något nytt eller ej i inväntan på att IVF remissen ska godkännas :)

Lycka till alla

Svar på tråden Hur många omgångar Letrozol