• Anonym (Dina)

Låtar till min dotters begravning?

Hej, mitt namn är Dina. För två veckor sedan dog min fyraåriga ängel Lisa av en djävulsk sjukdom som tog hennes liv alldeles för fort. Tyvärr så dog hon dagen före sin födelsedag, allt hon ville ha var ett Elsa-slott vilket jag köpte tre dagar innan hennes död och som nu står vid min sida, oöppnad. Jag vet inte hur jag mår. Min själ är splittrad i tusentals bitar och det kommer att ta en evighet för mig att få den hel igen. Om den ens kommer att bli hel det vet jag inte. Hennes begravning sker om 5 dagar och varken jag och min man har haft orken att leta upp sånger efter vår förlust av vår lilla Lisa. Jag bryter ihop, här sitter jag och skriver på ett vått tangentbord. Jag hoppas att den inte går sönder.

Nu väntar jag en Charlie i magen och snart är tiden inne. Jag visualiserade ofta honom i hennes famn, att hon pussade på hans panna och gosade med honom. Jag gör det fortfarande och jag kommer inte få se den. Jag mår så dåligt!

Men ja...förslag på låtar skulle inte skada...

Tack.

• Svar på tråden Låtar till min dotters begravning?
  • race

Jag tänker på er. Detta skall ingen förälder behöva vara med om.

• Duckan

Ledmotivet från Frost skulle väl passa utmärkt om det var något hon tyckte om.
    En sång som spelades på min väns fars begravning som berörde mig mycket var Min plats på jorden med Malena Ernman

• Lillahemligatanten

Vilken hemskt händelse, beklagar.

Stairway to heaven - Led Zeppelin är en väldigt vacker låt. Wake me up when september ends är också fin.

• Anonym (mor)

Är det inte som att sticka in en extra kniv och sakta VRIDA om när man spelar en känslosam låt på sitt barns begravning? Jag skulle vara fullständigt upplöst av sorg och att i det läget höra en låt som t o m i vanliga fall får en att gråta känns bara för mkt. Men det är jag det

• Anonym (Beklagar.)

Jag beklagar verkligen sorgen!

Slå dig fri är en mångbottnad sång som verkligen skulle kunna vara fin på begravning. Den handlat om en omvandling, från en form till en annan. Att lämna något, för något annat. Om ni tror på ett liv efter detta blir vissa rader än djupare, så som
    "Slå dig loss, slå dig fri
    Bana väg, låt ske det som sker
    Slå dig loss, slå dig fri
    Hon som fanns här finns inte mer"

När jag förlorade en närstående som ung spelade vi även Åsa Jinders "stilla ro och nära" samt psalmen "var inte rädd."

Vid begravning av ungdom har jag även hört "some die young" -Laleh.

Men det viktigaste är inte musiken. Om ni inte kan/orkar/vill välja den perfekta låten är det faktiskt viktigast att du och era nära och kära finns där, för varandra, minns och ger kärlek och tröst, på det sättet ni behöver.

Jag beklagar sorgen!

• honeybee78

Hej TS,
    Jag beklagar sorgen... Så fruktansvärt...

Eftersom fin dotter verkar ha gillat Frost, kanske en akustisk version av "slå dig loss, slå dig fri" spelad på piano skulle kunna vara passande.

Stora kramar

• jeolpeol

Jag beklagar verkligen.

På min kusins begravning spelade vi I en värld full av liv från Lejonkungen, ingen typisk begravningslåt men han älskade den filmen så det var bara rätt att vi spelade den. Stilla natt spelade vi också för det var hans favoritlåt, begravningen ägde rum i oktober men det spelade ingen roll, hans favoritlåt skulle spelas på hans begravning.

Så mitt förslag är att ni väljer låtar som ni vet att hon tyckte om.

Grattis till Charlie! {#emotions_dlg.flower}

• Retarderadd

Åh mitt hjärta brister.. Beklagar????
    Tycker att psalm 791 är väldigt vacker - du vet väl om att du är värdefull. Lycka till, du är stark!??

• Lova123

Låten you'll be in my heart-Phil Collins lyssnade jag massor på när min lillebror gick bort. Var min sorgeterapi och låten ger mig än idag ett lugn när sorgen blir stor.
    Beklagar innerligt det som inträffat <3

• exiteme

Den spelades på en barnbegravning jag var på. Otroligt stark låt av Carola.

Beklagar er dotters bortgång.

• viljaa

Beklagar djupt er sorg ts <3 en låt jag tycker är fin är: "glöm inte bort att änglarna finns".
    Det är en barnsång som jag sjöng mycket när jag gick i kyrkokör. Går såhär:
    "Glöm inte bort, att änglarna finns
    Att dom är här för att se hur du har det
    Att dom kan hjälpa dig fast dom inte syns,
    Glöm inte bort, att änglarna finns".

Sköt om er??

• stigmatiserad
    Anonym (Beklagar.) skrev 2016-03-21 17:41:37 följande:

Jag beklagar verkligen sorgen!

Slå dig fri är en mångbottnad sång som verkligen skulle kunna vara fin på begravning.

.....

Men det viktigaste är inte musiken. Om ni inte kan/orkar/vill välja den perfekta låten är det faktiskt viktigast att du och era nära och kära finns där, för varandra, minns och ger kärlek och tröst, på det sättet ni behöver.

Jag beklagar sorgen!

Håller med, den skulle verkligen passa in.

Och jag beklagar sorgen TS. Jag blir tårögd bara av att läsa denna fruktansvärda händelse. Jag har alltför ofta drömt mardrömmar om att våra barn ska råka ut för något, vilket kanske är lite konstigt som pappa i familjen.
  • Två prinsar

Jag vet precis vad du går igenom :((
    Jag förlorade min 4 åriga dotter i cancer 2013, och födde hennes lillebror 3 veckor efter...
    Livet är helt sjukt orättvist och blir aldrig detsamma igen...
    Men man reser sig igen så sakta och lär sig leva med sorgen och saknaden.
    På vår dotters begravning hade vi 3 låtar som var hennes favorit låtar. Pippi Långstrump sången, hey ho med luminers och gangman style med Psy. Lite annorlunda men kändes helt rätt eftersom det var hennes favoriter och hon hade själv valt dom om hon kunnat. Har er dotter någon favorit låt?

• Cilla93

Beklagar er oändliga sorg. Hoppas ni trots allt kan glädja er åt den lilla i magen.

Om hon gillade frost så kanske någon låt från den filmen eller andra låtar hon gillade? Min spontana tanke var att "Videvisan" hade passat in (sov du lilla videung än så är det vinter..)

• Anonym (Pappa)

Beklagar verkligen sorgen från djupet av mitt hjärta.

Jag som musiker och som spelat på en del minnes stunder skulle välja låtar som är förknippade med henne.
    Gillar hon Frost så spela Slå dig fri.
    Sen finns det ju underbara låtar från Astrid Lindgren som hon kanske tyckte om.
    Tänk låtar som ni vet hon tyckte om och inte så mycket för att det skall passa begravning.
    Även om det är den mörkaste dagen i era liv att behöva ta avsked av det mest älskade så försök att tänka att ni även skall hylla de fantastiska åren ni fick tillbringa med henne.

• Anonym (Pappa)

Missade att det var ett tag sedan. :(

Svar på tråden Låtar till min dotters begravning?