• Anonym (Testa nytt)

Tips på bra schampon från mataffären!

Jag har kört frisörschampon i 10+ år men vill testa på något annat  och billigare nu, kanske från mataffären eller Kicks typ. Vilka schampon är bäst? Vilket trivs du med? Jag har lite känslig hårbotten och får lätt klåda av vissa schampon men annars har jag långt och tunt hår så kanske något volymschampo passar? Men förslå vad som helst som du tycker är bra!

Läste förresten att någon hudläkare påstod att billiga schampon har mer research bakom sig än vad frisörschampon har- tror ni på det?

• Svar på tråden Tips på bra schampon från mataffären!
  • Anonym (barnängen)

Slår också ett slag för Barnängens. Använder den gröna. Har i flera år bara kört med frisörsschampo men med barnängens får jag exakt sanna känsla i håret. Har tunna men många strån. Typiskt nordiskt hår skulle jag säga. Får lätt volym i det.

Dock räcker nog frisörsschampo längre. Tror jag. Har inte jämfört. Men har börjat köra på Barnängens då den alltid finns i butiken jag handlar i.

• Aniiee
    Anonym (barnängen) skrev 2016-03-15 21:51:04 följande:

Slår också ett slag för Barnängens. Använder den gröna. Har i flera år bara kört med frisörsschampo men med barnängens får jag exakt sanna känsla i håret. Har tunna men många strån. Typiskt nordiskt hår skulle jag säga. Får lätt volym i det.

Dock räcker nog frisörsschampo längre. Tror jag. Har inte jämfört. Men har börjat köra på Barnängens då den alltid finns i butiken jag handlar i.

Barnängens är säkert superbra när man har just "nordisk hår". Det är svenskt (från början) och liksom gjort för det. En annan drar ju en halv balsamflaska per tvätt med barnängen =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • LillaLoppi

Vi kör utan kemikalier; no-po, water only, kalla det vad du vill.

• Anonym (barnängen)
    Aniiee skrev 2016-03-15 22:15:52 följande:

Barnängens är säkert superbra när man har just "nordisk hår". Det är svenskt (från början) och liksom gjort för det. En annan drar ju en halv balsamflaska per tvätt med barnängen =P

:). Jo. Beroende på hårkvalitet så funkar ju olika schampon olika. Blev en gång "lurad" att köpa Elvitals röda flaska. Kände att de bara ville sälja ut nåt lager för mitt hår kändes bara fett och ofräscht direkt efter tvätt. Ser dock att någon i tråden gillar den. (Och jag tänkte: What?, har vi en säljare i tråden som försöker bli av med de där flaskorna? ;))
  • LillaLoppi
    LillaLoppi skrev 2016-03-15 22:20:53 följande:

Vi kör utan kemikalier; no-po, water only, kalla det vad du vill.

No-poo*
  • Physalis

Har känslig hårbotten, kliande och ibland utslag.

Testat alla butiksschampoon.

Ett tag gillade jag gliss.

I somras ville jag testa ett frisörsschampoo för att se vad "the big deal" var eftersom de är så mycket dyrare. Köpte redken schampoo, balsam och inpackning. Det var inte dåligt men tyckte att jag fick samma resultat som av butiksschampoo, drygare var det inte heller. Frisören påstod att några droppar skulle räcka till mitt hår, testade med rätt mängd och olika blött hår ett par ggr men insåg att inget jag kunde komma på fungerade så fick ta samma mängd som med vanligt schampoo.

Köpte för skojs skull ICA basic schampoo för att se om det dög och det gör det, varken bättre eller sämre än vanligt schampoo eller det dyrare jag testat.

Så jag rekommenderar gliss eller oca basic

PS. Läste för några år sedan att de gjort ett blindtest med dyra och billiga märken och då fick coop xtra schampoo högst poäng, men jag har ej testat det.

• Minouiee
    Physalis skrev 2016-03-16 11:02:56 följande:

Har känslig hårbotten, kliande och ibland utslag.

Testat alla butiksschampoon.

Ett tag gillade jag gliss.

I somras ville jag testa ett frisörsschampoo för att se vad "the big deal" var eftersom de är så mycket dyrare. Köpte redken schampoo, balsam och inpackning. Det var inte dåligt men tyckte att jag fick samma resultat som av butiksschampoo, drygare var det inte heller. Frisören påstod att några droppar skulle räcka till mitt hår, testade med rätt mängd och olika blött hår ett par ggr men insåg att inget jag kunde komma på fungerade så fick ta samma mängd som med vanligt schampoo.

Köpte för skojs skull ICA basic schampoo för att se om det dög och det gör det, varken bättre eller sämre än vanligt schampoo eller det dyrare jag testat.

Så jag rekommenderar gliss eller oca basic

PS. Läste för några år sedan att de gjort ett blindtest med dyra och billiga märken och då fick coop xtra schampoo högst poäng, men jag har ej testat det.

Jag kan inte använda Gliss då jag får rödflammig hud i ansiktet o det börjar klia överallt, så där ser man hur olika det kan vara :)
    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Duckan

Den blå Gliss har jag haft i träningsväskan ibland. Inte helt dålig faktiskt och på dotterns hår luktar den magiskt gott.

Svar på tråden Tips på bra schampon från mataffären!