• mandreasson

Vilken vecka och hur lång var era förlossningar?

Hej!

Är gravid med bebis nr2 och nyfiken på vilken vecka ni födde era barn och hur lång tid det tog.

Roligt att kunna se om det är verkligen snabbare med andra barnet och om man föder ungefär i samma vecka eller om allt är på slumpen.
    (min mamma hade både mig och min bror v.39 plus/minus några dagar och jag hade min första v.39.) 

Min första son föddes v.39+2 och tog ca 6 timmar.

Hur var det för er?

• Svar på tråden Vilken vecka och hur lång var era förlossningar?
  • Lilla Gs mamma

Barn 2: tre timmar från första värken, en timme på förlossningen, krystvärkar i 20 minuter.

• Vanja

Med första så gick vattnet vid 6tiden på morgonen, första värkarna satte igång vid 12-13tiden och kl 19 kom han ut. :) tvåan var seeg.. Hade små värkar på förmiddagen som avtog innan de han bli nåt av det, Vankade otåligt fram och tillbaka flera timmar i väntan på att det skulle sätta igång. Kl 19på kvällen var det igång igen och kl 23.59 kom hon ut! Båda födda på BF.

• Enlitentill

1:an bf +5 från 3 cm till förlöst barn 4 timmar

2:an. Bf +5 från 3 cm till förlöst 4,5 timmar

Ganska snarlikt. : )

• Sara H

Första barnet, v 37+3: Startade med vattenavgång kl 17.50, första värken ca 15 minuter senare och etablerade värkar vid ca 18.45. Inskriven kl 19.24, öppen 6,5 cm. Krystvärkar kl 21, född 21.50 (sätesbjudning).

Andra barnet, v 39+1: Startade med värkar vid kl 06.15. Täta men ändå ganska oregelbundna direkt. Inne i undersökningsrum på Förlossningen 06.45, öppen 4 cm. Inskriven kl 08. Vattenavgång kl 10.07. Bebis låg för högt och jag var tillsagd att hålla emot värkarna. Grönt ljus att få krysta vid behov kl 10.15. Bebis född kl 10.21.

• magd0704

Första: planerat kejsarsnitt pga sätesbjudning v 38+?

Andra: igår natt i v 36+6. Tog 20 timmar från vattenavgång till ute, varav endast sista 4h var aktivt värkarbete (dvs när det väl satte igång så satte det igång ordentligt!).

• hondendärtjejen

Med första barnet gick vattnet v 33+3, åkte in vid 22.30 ca och fick värkstannande dropp, hjälpte drygt ett dygn. Kl 16 dagen efter började värkarna igen och sen föddes en pojk kl 21.

Andra barnet föddes i v 36+1, vattnet gick 15.30 åkte in till sjukhuset för kontroll men tappen var stängd och högt upp. Åkte hem för att vänta på att öppnas, kl 19 började värkarna komma, med 3 min mellanrum. Kl 20.10 ringde vi efter skjuts, kl 20.30 ringde vi efter ambulans då krystvärkarna startat.

Efter att jag inte kunde flytta mig från bilen så snabbt och lite krångel med båren så kom vi iväg, med blåljus till förlossningen, hann göra en undersökning som visade att huvudet var nere och det var bara att börja krysta!! 21.25 föddes en liten tös!

• Vegomamma

Jag har bara en bebis så kan ju inte jämföra riktigt. Med henne vaknade jag på natten (39+2) av värkar, kämpade på hemma i 3,5 timmar, sen åkte in till förlossningen. 1 timme samtal, undersökning, ctg. Två timmar senare var hon ute. Ska säga att jag var öppen bara 1 cm när vi först kom in till förlossningen och sen öppen 10 cm 1,5 timmar senare. Hann inte få epidural eftersom det gick för fort.

Livrädd inför en eventuell andra graviditet att det skulle gå ännu fortare, för jag klarar inte av en till förlossning utan smärtlindring. Visst skulle jag kunna kräva planerat snitt, men ingen kan ju ändå bestämma sig för att komma ut tidigt.

• mangelica

Nr 1: född i v 36+2 och förlossningen tog 6 timmar och 47 minuter från första värken (vattenavgång 4 timmar innan första värken) 

Nr 2: född på bf 39+6 och förlossningen tog 3 timmar och 20 minuter. vattnet gick en kvart innan hon va ute.

Nr 3: född i v 39+1 och förlossningen tog 1 timma och 15 minuter från vattenavgången. från första värken ca 1 timma. 

• JulHoj

Första barn föddes 40+4...tog 53 timmar från första värken till akut kejsarsnitt. Livmoder öppnade sig väääldigt långsam och när man väl var framme så ville bebisen inte ut. Hon låg med hjässan fram som gör det svårare att passera kanalen. Läkaren försökte med alla möjliga metoder (händer, yttre press och två olika sugklockor) att vända och få ut henne men utan resultat, fick snittas. Läkarens andra fall (att misslyckas med sugklocka) under 20 års arbete =) Känner mig speciell...

• Ab imo pectore

Första i v.40+6, 43 h från första värken, 6 h inne på förlossning. Var öppen 8 cm när vikom in.
    Andra i v.40+3, 11h också från första värken, 6h inne på förlossningen. Varöppen 2 cm.

Svar på tråden Vilken vecka och hur lång var era förlossningar?