Natulcien skrev 2016-03-09 21:51:35 följande:
Ja, men då slipper ni ju gå upp och vagga, menar jag. Somnar hon om hos er utan vaggande så verkar ju det vara det bästa sättet?
Somna själv är det nog inte många 18 månaders som gör. Dessutom sover de inte hela nätter per automatik bara för att de somnar själva. Och många barn sover hela nätter - utan att någonsin somna själva. Så det där hänger inte ihop.
Jag har två 18 månaders tvillingar, båda somnar själv utan problem och har gjort sedan..3-4 månaders åldern. Det blir som man gör det till, faktiskt.
Inte svårt att vänja en 4 månaders somna själv, däremot svårare att införa någonting vid 18 månader då viljan är betydligt starkare.
Mina somnar själva, och sover nätterna igenom själva. Jag hör att dom vaknar någon gång, men aldrig att det skriks. Dom tar nappen och snuttis och somnar om. Nappen och snuttis är även det dom har då dom går och lägger sig.
Självklart vill dottern ni vaggar , för det har ni alltid gjort. Och barn vill ofta somna om på natten, på samma sätt dom somnar på kvällen. Bli vaggade är det din dotter känner till.
Pröva med att lägga henne i sängen och läs en saga på kvällen. Om hon tar napp så ge henne den, och något gosedjur hon kanske gillar. När ni är klara med sagan så berättar du att nu ska vi sova och stoppar om henne. Sedan släcka och gå ut. Kommer såklart bli en hel del spring första kvällarna, det får du räkna med. Men vad du än gör, så vagga inte :) På några kvällar/nätter har hon säkert glömt vaggningen, och något annat blir en rutin.
Välj själv hur du vill nattningen ska se ut. Och håll dig till det under kvällen/natten. Det bör ge resultat på några dygn :) Ha samma rutiner alla nattningar, och var konsekvent.
Jag har haft perioder då någon av dem trilskats och skulle vilja införa "egna rutiner" som inte passar vuxna alls. Dom har gått över snabbt, men jag har alltid hålt mig till samma rutiner och varit konsekvent med hur vi gör när vi ska sova. Jag är dock helt säker på att hade jag gett mig och inte haft is i magen dom gångerna så hade nattningar och nätterna varit ett helvete.
Det som gör att man oftast misslyckas är att man inte har tillräckligt med is i magen och ger upp för tidigt. Min ena tvilling sover med boken vi läst som saga på kvällen. Det är hans grej liksom :) Och flickan har nappen och snuttis.