• Natulcien

Tips för att få 18mån. barn att somna själv?

Ligga tätt intill och hålla om henne?

• Natulcien
    Visflicka skrev 2016-03-09 21:45:39 följande:

Försökt med det men hon vaknar ändå på natten. Ibland lägger jag över henne hos oss. Då sover ju hon men jag själv får en spark då och då i magen....

Ja, men då slipper ni ju gå upp och vagga, menar jag. Somnar hon om hos er utan vaggande så verkar ju det vara det bästa sättet?

Somna själv är det nog inte många 18 månaders som gör. Dessutom sover de inte hela nätter per automatik bara för att de somnar själva. Och många barn sover hela nätter - utan att någonsin somna själva. Så det där hänger inte ihop.
  • Natulcien
    1234568 skrev 2016-03-12 11:07:08 följande:
    Jag har två 18 månaders tvillingar, båda somnar själv utan problem och har gjort sedan..3-4 månaders åldern. Det blir som man gör det till, faktiskt. 

Inte svårt att vänja en 4 månaders somna själv, däremot svårare att införa någonting vid 18 månader då viljan är betydligt starkare.
    Självklart blir det vad man gör det till!
    Det handlar ju om vad man har för syn på föräldraskapet, bebisens behov och hur man vill ha det, vilket är olika från person till person.
    Personligen ville jag inte "gå emot" vår bebis och "vänja" honom vid något som stred mot hans behov. Han visade att han ville ha närhet vid insomningen, alltså fick han det. Det var självklart för oss. Vissa ser det som "ett problem" att barnet inte somnar själv, vilket vi inte gjorde.
  • Natulcien
    1234568 skrev 2016-03-12 11:07:08 följande:
    Jag har haft perioder då någon av dem trilskats och skulle vilja införa "egna rutiner" som inte passar vuxna alls. Dom har gått över snabbt, men jag har alltid hålt mig till samma rutiner och varit konsekvent med hur vi gör när vi ska sova. 
    Det var detta jag menade med att man har olika syn på föräldraskapet och bebisens behov.

Du skriver att det är vad som passar de vuxna som styr i er familj.

I vår familj lät vi bebisens behov styra och lät bebisen välja rutin.

Det är två olika sätt att se på saken. Två olika perspektiv.
Svar på tråden Tips för att få 18mån. barn att somna själv?