• Visflicka

Tips för att få 18mån. barn att somna själv?

I ett och ett halvt år har vi snart stått och vaggat natt ut och natt in. Snart är dottern 18 månader och det börjar bli riktigt träligt att gå upp mitt i natten och ställa sig upp och vagga. Det funkar varken att sitta ner och vagga eller bara hålla handen på henne. Men snart tänkte jag försöka ta tag i saken till slut. Till det vill jag ha tips och råd hur man kan göra. Hur gjorde ni??? Jag har försökt bara på prov att gå ut ur rummet när hon ska sova men då skriker hon såklart bara. Ett flertal gånger har vi lyckats med att bara daska i rumpan medan hon ligger i sin säng och somnar, men då är fortfarande grejen att jag måste upp på natten. Vill försöka få henne att lära sig somna om på natten framförallt.

• Svar på tråden Tips för att få 18mån. barn att somna själv?
  • Visflicka

Försökt med det men hon vaknar ändå på natten. Ibland lägger jag över henne hos oss. Då sover ju hon men jag själv får en spark då och då i magen....

• Visflicka

Hennes säng står bredvid oss men det har inte hjälpt. Och samsovning vet jag att många håller på med. Men nu var inte grejen att jag ville ha tips om detta utan det handlade just om att få henne att sova i egen säng utan att behöva vagga. Hon sover fortfarande i samma rum så det är inte problemet.
    Men att sitta bredvid och läsa en saga är en bra ide. Ska prova det. Igår nynnade jag och satt i huvudänden istället för bredvid och det funkade att få henne att somna så om jag hade en hand på hennes huvud. En tanke är väl att kanske att tag i och göra på samma sätt på natten, ska samla kraft till att orka detta. Flera tips om att sova i egen säng mottages dock gärna!

• Visflicka

Tack för de fina råden.
    Snutits eller napp är tyvärr inget hon är intresserad av trots att jag försökt så det får helt enkelt bara ligga ett gosedjur bredvid som någon slags närhet i alla fall.

Jag fattar att barn behöver närhet. Hon får otroligt mycket närhet på dagen. Det är mycket bärande trots att hon kan ta sig framåt på rumpan själv. Det är som ni säger föräldrarna själva som måste få avgöra själva vad som passar deras familj.

Det jag ska försöka göra är väl att fortsätta med att ha henne liggandes i sängen och jag sitter bredvid. Och att jag gör på samma sätt på natten. Inget evigt stående av vaggande.
    Ett problem vi har är dock att pappan aldrig lyckats få henne att somna med att sitta bredvid. Där i ligger förstås ett problem och en utmaning. För honom gör det i och för sig inget men det vore ju bra om han också kunde göra på detta sätt. Då kanske det skulle räcka med en hand på huvudet eller magen en kort stund på natten.

• Visflicka
    Alexi skrev 2016-03-12 20:42:24 följande:

Men alltså alla barn somnar förr eller senare även när man byter rutin. Vare sig det är mamman eller pappan som gör det. Man måste bara hålla ut, vara trygg och lugn i det nya, absolut inte lämna barnet ensamt och ha tänkt igenom vilken rutin man vill ha. Att hålla på och vagga en 1,5-åring hade för mig varit otänkbart, min rygg hade dött för länge sedan.

Vi har följt våra barn och gett dem så mycket trygghet och närhet de behövt. Men vi ville vänja bort att somna vid flaska när dottern var ett år och då gjorde vi om läggningsrutinen, hade massor med tålamod, fick ett antal kvällar med väldigt långdragna läggningar men sen hade vi gått från flasksomning till somna i sin säng. Men aldrig ensam i rummet.  

Ja det är på grund av att min rygg och mina höfter är alldeles söndervaggade som jag måste ändra på detta.

Och nu ska det bli ändring! Och ikväll somnade hon med ett gosedjur i famnen och jag satt bredvid i huvudänden. Jag behövde inte ens ha handen på henne!
Svar på tråden Tips för att få 18mån. barn att somna själv?