• Fru Ve

Tips för att få 18mån. barn att somna själv?

Låt henne sova hos er om det fungerar! Vår yngsta samsov med oss tills han var 3 år och det gick jättebra sen att få honom att sova i egen säng. Han var så stor att det gick att resonera (och muta) lite. Ett tips om man tycker det är trångt i sängen är att själv lägga sig skavfötters med barnet då barnet har somnat. Eller skaffa en säng till och ställ bredvid. Många små barn vill inte somna eller sova själva och min erfarenhet är att det bästa är att inte kämpa så mycket. Gör det som fungerar för stunden istället, t.ex. samsova.

• Fru Ve
    milli79 skrev 2016-03-10 09:29:01 följande:

Samsov säger jag oxå. Så små barn behöver mycket närhet och det är egentligen inte naturligt för dem att sova själva och speciellt inte i eget rum.

Vår yngsta har sovit med oss tills han var runt 2år och nu har han sin säng bredvid oss. Sista tiden har han själv valt att bara sova i sin säng men ofta vaknar han och jag får hålla hans hand en stund. Bara genom att ha sängen bredvid era kan hjälpa då de känner av att ni är nära.

Så gör vi också. Han är 4½ nu och har fortfarande en liten säng som står bredvid vår. Om han vaknar på natten och är orolig håller han sin pappa i handen en stund bara. Han har eget rum också men vill inte sova där.
Svar på tråden Tips för att få 18mån. barn att somna själv?