• Emmet1976

IVF mars/april

Sjöblomman skrev 2016-04-29 18:12:51 följande:

Ett steg framåt... Fick brev från Karolinska om att de mottagit remissen från vår klinik. Nu är det bara 4-6 veckors handläggning innan nästa brev där de meddelar kötid... Nåja, snart är det sommar!

Ägnar mig väldigt mycket åt mig själv just nu. Säger nej till det jag inte vill, har bokat spabehandling tre veckor på rad och försöker återfå lugnet.

Och inom en månad ringer du Vårdgarantikansliet (som jag även skrev i Sthlms-tråden) ;)
  • Emmet1976

Aldrig har dagarna gått sååå långsamt som nu. Inte ens när man var barn o väntade på jultomten. Inne på RD11. BIM +4 (Men det går ju eg inte att tänka så om BIM eftersom jag tillför progesteron)... Men ändå... Solen skiner, det är helg, semester med min älskade mamma nästa vecka, och bebishoppet är på topp.
    Önskar dig, kära ivf-syster, en fin helg!

• Emmet1976
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-29 06:48:11 följande:
    Japp. Man slutar efter 15 doser. Punkt.
    Jag håller med dig om att det är dumt, men samtidigt är det ju så att om man inte gått till graviditet innan så vet ju inte läkarna hur min kropp klarar det själv. Tanken är ju ändå att kroppen själv ska tillverka progesteron vid en graviditet.
    Men jag har helt klart tänkt tanken att fortsätta, då jag har Crinone hemma från första försöket som aldrig kom till ruvning. Men skulle aldrig göra något bara på känsla. Säger sjukvården att man inte ska, då litar man ju på det. Hade det varit så att det verkligen var så att man ökade chansen till att inte få missfall, då hade väl alla tagit det i början? Jag vet inte, men det känns ändå någonstans som att sjukvården väl måste göra vad de tror på. Verkar orimligt annars?
    Jag läste instruktionsbrevet igen från Sophiahemmet och där står det att vi som använder vaginaltabletten Lutinus (3 ggr per dag) ska fortsätta ytterligare några veckor med progesteronvehandlingen om TD visar positivt. Läkaren meddelar sedan när man ska sluta. Dvs 17 ruvardagar + några veckor ytterligare. Om man får neg på TD (17:de RD) så slutar man. Ungefär samma som min läkare sa på gyn som remitterade mig dit i samband med att jag använde Crinone och Pergotime, vilket inte funkade på mig.

Därför tycker jag att du ska ställa frågan med detta som underlag till din läkare. Vi använder ju båda progesteron så varför så olika behandlingar på "samma åkomma"? Jag är en vetgirig och nördig jäkel nämligen och vill veta haha. :)
  • Emmet1976
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-30 11:21:43 följande:
    Jadu, det kan man fråga sig varför det är så olika. Men å andra sidan så tar vi ju olika läkemedel också. Jag har svårt att tro att de skriver ut extra än vad de har som standard bara för att man typ läst på familjeliv att de gör annat på andra kliniker. Däremot kanske jag kan få använda de som jag redan har hemma. Men skulle ju aldrig göra det om jag inte fått det sagt från kliniken. Det är svårt det här. För samtidigt vill jag typ göra så som du säger. Och fråga. Samtidigt är jag rädd för att de ändå blir sura på mig igen för att jag googlat igen (vilket de gett mig förbud från) och återigen inte litar på att de gör rätt. Samtidigt är jag ju rädd för att jag förstår för mig själv om jag får positivt och inte tar Crinone längre.
    Jag ska fråga min läkare nästa gång jag är där varför läkare resonerar olika. :)
    Det var crinone jag tog tidigare även om det inte var ivf då utan bara Pergo så är det progesteron... Resonemanget var ju samma av mina två olika läkare även på dessa olika progesteronpreparat. Även de som kör progesteronkrämer slutar i regel inte tvärt av och fortsätter ofta i flera veckor efter positivt resultat. De är inte på samma klinik heller. Jag är bara nyfiken och har svårt att bara ta instruktioner utan att förstå varför. :)
  • Emmet1976

Läste nu på Fass för vårdpersonal.
    Lutinus ska fortsätta tas i 30 dagar efter bekräftad graviditet.
    Crinone "lämpligaste behandlingstiden ej studerad"

Nu förstår jag varför set varierar mellan olika kliniker. :)
    (Om Fass har rätt, vilket jag utgår ifrån är läkarnas facit...)
    Trevlig Valborg :)

• Emmet1976
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-01 07:37:19 följande:

RD 8 idag. Hur mår alla andra ruvare här? Nästa vecka är det den psykiskt jobbiga veckan, då jag vet att blodet skulle kunna komma. Fan, det gör så ont när man tänker tanken på att inte lyckas. Man vill så gärna, och längtar så mycket efter det man just nu tror är där inne. <3

RD12. (Skulle haft min mens på ca RD7) Förstår dig och känner som du beskriver. Kram!
    Behöver gå på toa - vågar inte för jag är rädd för att det blir rött på pappret - tvingas gå - många tankar och nästan en ångest infinner sig - ler brett och andas ut när det inte kommer något blod.

Längtar så efter min testdag nästa helg. Jag har valt att testa 1 1/2 dag senare (lördag kväll istf fredag morgon) så att vi båda är med.

Denna vecka blir en pina, fast pinan dövas med en utlandsresa söderut med sol, värme och shopping med min älskade mamma. :)

Vilka är det mer än Regnbågsdröm och jag som är inne i pinveckan?
    Håller alla tummar, tår och tassar här hemma för oss alla ruvande hönor och såklart för er som är påväg in i de olika IVF-faserna.
  • Emmet1976

Måste skriva av mig om en annan sak oxå.
    En kompis lade upp en så vacker bild på sin höggravida fru. De ska ha tvillingar och magen var enorm, men så vacker!
    Jag började gråta av glädje och fick en så verklig känsla av att mina två insatta embryon växer och att jag är i samma sits i början av januari 2017. Hoppas denna verklighetstrogna fantasi blir verklighet så det blir syskon som får växa upp tillsammans. Fast jag är såklart överlycklig om det blir ett underverk. :)
    Knäpp jag är va? :d

• Emmet1976

Har förstått att ägglossningssprutan sitter i 10 dagar. För mig inföll det i sådana fall RD7.

• Emmet1976
    Lotten skrev 2016-05-02 15:43:01 följande:
    Nej! :( är du säker? Har den satt igång ordentligt? Kram
    Tyvärr ja. Kom nyss även mina vanliga klumpar (ursäkta om det låter otrevligt...).
    Testar dock för säkerhets skull imorgon då det är RD14. Resonerar som så att om jag får minus imorgon, vilket jag är bombsäker på, så avbryter jag innan TD17 (fredag).
    Ringer dock kliniken efter mitt test imorgon innan jag avbryter om de skulle få mig på andra tankar, dock föga troligt då jag har vanlig mens nu.
Svar på tråden IVF mars/april