• Sarah32

IVF mars/april

Tack! Du är otroligt omtänksam, finns här för dig och er andra med:)

Jag ska spruta med gonal-f 175 i dos 3 dagar och sedan 150 i 2 dagar innan blodprov ger ordination om fortsatt dos:)

Regnbågsdröm skrev 2016-04-06 10:49:48 följande:

Förstår att det är extra nervöst för dig eftersom det är första gången. Men det kommer gå bra! Ta det som det kommer och försök ta ett steg i taget. Och fråga här om det är något. Nu går ju jag exakt bredvid dig så jag lyssnar och håller handen via nätet om det behövs

Omöjligt att veta nu hur lätt- eller svårstimulerad du är. Men det märks på första ultraljudet sen. Vilken spruta tar du och vilken dos? De reglerar efter hand sen, så var inte rädd om det inte hänt tillräckligt första ultraljudet. Stor kram!

• Sarah32

Usch och fy för människor som inte vet bättre! Jag har också råkat ut för att kollegor har (iofs inte direkt till mig) men gått bakom ryggen på mig till andra kollegor och kommenterat "Har inte hon blivit lite rund om magen" och liknande kommentarer, i det känsliga läge vi befinner oss finns det nästan inget mer knäckande:( Men jag tänker att när jag väl blir gravid ska jag tänka ut någon bra kommentar till alla som kommenterar det så att de tänker sig noga för igen och andra inte behöver uppleva det. Kram till dig!

BK1986 skrev 2016-04-06 13:36:49 följande:

En vecka i mitt liv:

Dag 1: Medarbetare säger kommentaren: "Jag har ju som väntat på att ni ska börja vänta smått!"

Dag 2: Det första som händer på morgonen är att en medarbetare skäller ut mig för att hen inte fick semester exakt när hen ville. Jag går och gråter på mitt kontor.

Dag 3: Medarbetare säger: "Ja det spekuleras ju en hel del i varför du är sjukskriven. Är du gravid?"

Det här är precis en del i varför jag bryter ihop. Det är liksom inte nog med att man själv ska ha det jobbigt, utan andra ska lägga sig i vårt privatliv och spekulera i om jag är gravid eller inte. Dessutom får man som chef finna sig i att folk kan säga precis vad som helst till en och det ska bara rinna av en. Att jag är en person med känslor som kan såras tänker ingen på. Usch. Vill bara gömma mig idag.

• Sarah32

Tack! Det har gått bra:) Är ganska spruträdd, så var lite nervös. Min sambo har fått bli min livlina och sköta sprutorna, det tar emot att ge sig själv en spruta i magen:( Men det gick bra, sprutan (gonal-f) kändes väl lite, men det gjorde inte så ont. Är menopur värre? På vilket sätt? Kram och lycka till med sprutorna:)

Regnbågsdröm skrev 2016-04-07 21:05:50 följande:

Sarah32 - hur gick första sprutan?

• Sarah32

Han har inget val;) Men har frågat och han tycker det känns ok som tur är:) Har du tagit själv?

Utflykt i verkligheten skrev 2016-04-08 15:52:58 följande:

Läskigt att ge någon annan spruta! Vad tycker sambon?

• Sarah32

Jo, det är väl individuellt:)

Skönt att få gonal-f första gången då, så att man vänjer sig lite om det behövs fler försök och msn får byta. Du hade gonal-f först också va?

Jag har inget ultraljud inbokat, ska få besked efter mitt blodprov på måndag, men skötersksn trodde det blur tidigast på fredag, så det blir väl fler sprutdagar:(

Regnbågsdröm skrev 2016-04-08 18:19:53 följande:

Vad bra att din sambo kan hjälpa dig, att det känns lättare. Jag tar på mig själv, då det känns lättare för mig. Men som med allt annat så är det ju olika hur man känner Vad skönt att det har gått bra för dig! Jag upplever menopur som mycket jobbigare än gonalen på alla sätt. För det första ska man blanda pulver och vätska själv och sen dra upp sin dos i sprutan från en liten flaska. Stor skillnad mot den färdigfyllda gonalen alltså. Har dessutom svårt att få in nålen och känns rätt rejält efter några dagar att spruta in vätskan också. Så är rena drömmen när man kommer till ägglossningssprutan sen, för den är ju likadan som gonalen och därmed enklare Så upplever jag det i alla fall. Finns säkert folk som tänker annorlunda där också förstås Fortsatt lycka till! Skulle du också på ultraljud på onsdag nästa vecka?

• Sarah32

Ja den andra hälften behöver ju också dra sitt strå till stacken:) Men det är kanske bara bra att partnen får känna sig lite mer delaktig också.

Har du blivit till själv genom IVF?

Hur går det för dig själv i processen?

Utflykt i verkligheten skrev 2016-04-09 04:14:02 följande:

Haha, nä det så klart. Ska det bli barn av det hela så är det bara att sätta igång för honom.

Jo jag har tagit själv, förutom ett par gånger när har varit för trött efter att ha somnat på soffan. Han tyckte nog att det var lite roligt ärligt talat.

Vet däremot inte hur jag skulle känna inför att sticka någon annan, men man vänjer sig nog. Det är ju små och smala nålar som enbart ska in i magfettet. Tänker på min pappa som fick sätta vanliga sprutor muskelärt på min mamma... Hua! Men han fixade det galant!

• Sarah32

Okej, det visste jag faktiskt inte. Bra att man kan få lite mer information här, önskar att det vore lite mer verkligehtsbeskrivet ifrån sjukhusets sida, men det är klart, de vill väl inte oroa sina patienter.

Är det här första barnet ni försöker få?

Regnbågsdröm skrev 2016-04-08 21:14:25 följande:

Ja precis, jag hade gonal-f första försöket. Men fick ju inget bra resultat, så det första de testade att ändra var byte av donator och byte av spruta.

Okej. Ja, men förvänta dig minst två ultraljud. De allra flesta behöver det. Så det är inget konstigt. Särskilt inte första försöket då de kan behöva reglera dosen och så. Så över en vecka sprutar nog de allra flesta. Jag närmare två veckor har det blivit Vi får se hur detta försök blir.

• Sarah32

Jag virkar en babyfilt......

Vi har nog alla våra små terapeutiska inslag för att hoppet är ju det sista som lämnar oss;) Ni ska se att i framtiden finns det små ljuvliga barn som har våra koftor, gosedjur och filtar:)

BK1986 skrev 2016-04-09 09:36:30 följande:

Håller tummarna allt jag kan. Önskar verkligen att du får göra ET.

Andra gången är annorlunda helt klart. Man vet på ett ungefär vad som väntar.

Det enda man kan göra är att göra det som känns rätt för en själv. Om det är att sticka en kofta så sticka en kofta! Jag virkar på ett gosedjur. Om inte annat så är det bra terapi. <3

• Sarah32

Du har rätt i det:) Ja, det är första barnet för oss också, har försökt i 2 år självs, så nu hoppas jag att det är vår tur:)

Regnbågsdröm skrev 2016-04-09 15:50:51 följande:

Du får alltid fråga om det är något du undrar över. Men lyssna på din klinik i första hand. Sånt är viktigt.

Ja, det är första barnet vi försöker få. Ibland känns det som att man aldrig kommer få något. Men hoppas. För er också?

• Sarah32

Åh, ledsen för att din mamma är sjuk:(

Spännande med testdag snart, symptom kan man ju bli tokig på, så det är väl skönast att få svar. Jag är på sprutdag 4 med gonal-f, ska ta blodprov imorgon och sedan få besked om fortsättningen. Vet inte om det är en biverkning av spray och sprutor, men har varit så trött under denna perioden, hoppad på piggare och gladare dagar snart:)

Lycka till den 16:e:)

Utflykt i verkligheten skrev 2016-04-09 16:06:43 följande:

Jo jag tror att det är bra att de får hjälpa till lite. Kan tänka mig att man känner sig ganska maktlös annars.

Nej, men min mamma är sjuk så hon behövde ta sprutor tidigare. Idag får hon åka till sjukhuset för påfyllning intravenöst vilket är lite mildare.

Är galet trött och mår illa. Brösten har börjat ömma och magen värker till och från. Har testdag 16/4. Helst skulle jag vilja sova fram tills dess.

Hur ser schemat ut för dig?

Svar på tråden IVF mars/april