• Sarah32

IVF mars/april

Hej!

Är på första IVF försöket och började också spraya den 20/3:) Jag kör med Suprecur, långa protokollet, så även prel. äggplock för mig vecka 16! Vad gör du din behandling? Lycka till, tredje gången gillt:)

• Sarah32

Vi går på Sahlgenska, landstingsbekostat, var väntetid på 8 mån men jag satte upp oss på en kort varsel lista, så vi behövde "bara" vänta i 5 mån. Fick mens idag, aldrig varit så glad över det! Konstigt:/

Regnbågsdröm skrev 2016-03-28 19:08:21 följande:

Då ligger du och jag precis lika i tid. Började spraya samma dag och har också planerat ÄP vecka 16. Vet inte om det var mig du frågade, men går på RMC i Malmö. Var går ni?

Tack för alla kramar och värmande ord. Det behövs. Kärlek och styrka till er alla! <3

Håller med Sjöblomman om ruvarperioden. I hela processen är det den delen där jag känner mig lugnast på något vis. Ingen annan som kan säga åt mig då att allt skitit sig.

• Sarah32

Listan

Kopiera och klistra in i ett nytt meddelande. Använd inte citera-knappen.

Regnbågsdröm, 29 år. Långt protokoll. IVF nummer 3. Spraystart synarela 20 mars. Sprutstart menopur 6 april. Planerat plock vecka 16.

BK1986, 29 år. Kort protokoll. IVF nummer 2. Sprutstart Menopur 25/3. Äggplock vecka 14.

Linoa131, 34 år. Kort protokoll. IVF nr 1. Sprutstart kring 29 mars Gonal-F. Planerat plock v 14

Anki75, 40 år. Långt protokoll. IVF nummer 2. Spraystart synarela 26 feb. Planerat plock vecka 13.

FruA78, 37 år. 1:a IVF-försöket. Första besökstid i början på april. Vet ej behandlingsmetod.

Sjöblomman, 30 år. 8:e försöket (3 hela + 4 FET tidigare, MF oktober 15), Sophiahemmet.

Zasu, 42 år, kort protokoll, 4 försöket (1 helt försök, 2 FET, missfall april-15), plock 2016-03-08

Nicka, 35 år, väntar på ägglossning för att göra frysåterförande. Försökt bli gravid i ca 6,5 år. Gjort 3 el 4 behandlingar och ca 8 återföranden.

Ivfsyskon, 36 år. Ivf nr 4. Syskonförsök till ivfdotter född -12. Carlanderska, Göteborg. Halvägs genom det korta protokollet.

Juli13, 35 år. Försökt bli gravid i 2.5 år. Ivf färskt försök januari. Fet februari. Ny lång behandling med början 20 mars

Mollan81, 35år. Försökt bli gravid i 2 år, ska påbörja första ivf om tre veckor, äter p-piller två veckor för att skjuta över påsken. Första injektion ska tas 8 april, planerat äggplock v 16.

Fame, 32 år. RMC Linköping. Ska börja första IVF, långt protokoll. Väntar och väntar på mensen, spraystart dag 3.

Sarah32, 34 år. Försökt i 2 år, ingen grav. Första försöket, långt protokoll. Spraystart 20/3, planerat äggplock v. 16.

• Sarah32

Japp! Första blödningen efter spraystart! Var 3 dagar sen mot normalt, så något hokus pokus gör ju hormonerna, men nu är det i sin ordning. Vet inte vilken dag jag ska börja med sprutor, men ska prata med Sahlgrenska om en vecka och få ordination då, så spännande:)

Regnbågsdröm skrev 2016-03-29 08:55:57 följande:

Skönt att vara igång! Fick du blödningen idag efter sprayen alltså? Härligt! Jag väntar fortfarande. Men varit så olika för mig. Första försöket fick jag den dag 7. Andra typ dag 12. Så jag bestämmer mig för att inte få panik än Har du också sprutstart 6/4? Kram!

• Sarah32

Ja, det är först när man läser runt här som man inser hur olika det är. Jag fick ett dokument på första träffen med olika datum som ska fyllas i efterhand. Vi bestämde då att en barnmorska ska ringa mig nästa vecka och checka av att jag fått en blödning, sedan ska jag ta ett blodprov och skicka till dem, dagen efter ska de ringa och ge mig ordination för sprutstart.

Jag ska ta gonal-f, börjar med en dos på 175, det säger mig inte så mycket, men jag får väl lita på läkaren:) Får man börja med sprutor även om man inte fått blödning?

Regnbågsdröm skrev 2016-03-30 08:21:18 följande:

Härligt! Ja men den vanliga cykeln blir helt rubbad. Jag som är innehåller tredje försöket nu kan liksom inte ens ha koll längre. Så jag vet inte ens när jag ska ha "vanlig mens". Men hoppas att min blödning kommer snart också. Är på dag 11 nu va? Så den borde faktiskt komma snart. Men ska försöka att inte stressa upp mig. Har den inte kommit efter 14 dagar så får jag ringa kliniken. Hoppas slippa behöva det.

Ah okej, du har inget datum alltså. De gör olika på olika kliniker med det där. Men vi får säkert börja ungefär samtidigt kan jag tänka mig (om min blödning nu ens tänker komma) Vilken spruta ska du ta? Spännande att vi ligger så i fas

• Sarah32

Okej, är det någon egentlig skillnad på de sprutorna eller är det bara att alla reagerar olika? Ja, det är ju lite nervöst nu inför första försöket, msn vill ju att allt ska gå bra! Vill inte få för få ägg och vill inte bli överstimulerad.....men det är väl bara att hänga i:/

Regnbågsdröm skrev 2016-03-30 10:01:10 följande:

Ja, det funkar lite olika. Det kan vi ju konstatera. Men jag får som sagt ett datum för sprutstart. Sen om jag inte får blödningen får jag inte börja med sprutorna. Så då måste jag höra av mig om den inte kommit inom 14 dagar. Vet inte hur de gör då, då det inte hänt mig innan. Men blödningen kommer vanligen mellan dag 8 och 14. Kan uppenbarligen skilja från gång till gång det också.

Okej. Nej, klart det inte säger dig så mycket om det är ditt fösta försök Alla kroppar fungerar olika. Så om gonal-f funkar på dig och med den dosen, det återstår att se. Men det är därför man gör ultraljud så de kan reglera dosen efter din kropp. Så bli inte ledsen om det tex inte hänt något vid första ultraljudet. Så var det för mig första försöket. De behövde reglera dosen rejält innan det hände något. Andra behöver sänka för att det händer för mycket. Olika kroppar helt enkelt Jag kör ju menopur nu eftersom den sprutan funkar bättre på mig. Hade gonal vid första försöket.

Kram!

• Sarah32

Hej! Läste ditt inlägg och förstår precis! Är också lärare och har NP v.16 när jag ska göra äggplock och insättning. Har varit öppen med min chef i hela processen och när jag lite smått stressad berättade att jag kommer behöva vara ledig 2 dagar och att det kan krocka med NP tittade han bara på mig och sa: "och det skiter du i att det är, nu ska du ta hand om dig själv!". Det är så skönt med förstående chefer:)

Sjöblomman skrev 2016-03-31 12:57:43 följande:

Ja, förlåt! Förstår din oro om jobbet, så kände jag med nu när insättning blir på måndag, ska ju göra nationella prov med min klass då. Och ändå är det bara en dag som påverkas för mig.

Här är hela texten:

Nedregleringsfasen tar två till tre veckor. Kontroll av effekten sker med blodprov för hormonbestämning. Det händer att hormonvärdena då är för höga på grund av att en ny menstruationscykel påbörjats och en ny äggblåsa (follikel) tillvuxit trots behandlingen. Man måste då dels framkalla en ny mensblödning och dels se till att äggblåsan ? och därmed den extra hormonproduktionen ? försvinner. Detta kan göras på olika sätt:

1) vänta och fortsätta med nedregleringen (vanligen nässprayen) eller 2) fortsätta med nedregleringen och ge en hormonspruta eller 3) fortsätta med nedregleringen, ge en hormonspruta och sticka hål på äggblåsan under lokalbedövning. Under alla omständigheter kommer stimuleringsstarten då att förskjutas med 1-2 veckor.

• Sarah32

Ok, men visst är det så att det inte räknas som ett försök om det inte blir någon insättning? Har du ett försök kvar efter detta då? Vad jobbigt att de spräckte hål på så många! Mycket jag inte vet, men det kanske är lätt hänt?

Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 09:38:01 följande:

Det har nog bara att göra med att man reagerar olika. Vi fick ju fler ägg på gonalen, fick ut 7. Men var bara 4 mogna.. Sen så klarade ingen av de befruktade äggen delningen, så blev aldrig någon insättning. Tydligen rätt ovanligt att det blir så som jag förstått det. Men det första de gjorde inför försök 2 var att byta spruta och donator. Vi fick ut bara 4 ägg, men kvaliteten var betydligt bättre så fick ju insättning då. Så egentligen ska man inte stirra sig blind på antal, även om det är väldigt lätt att göra det. Men i vårt fall så var gången med färre ägg bättre än den men fler - så det är väl typexemplet på att det inte är antalet som spelar roll Samma sak med blåsorna. De spräckte 9 blåsor på mitt andra äggplock. Som sagt bara 4 ägg. Så sådant vet man ju inte heller, blåsorna kan lika gärna vara tomma som att de innehåller ägg. IVF är ett lotteri. Jag hoppas att vi båda tar hem storvinsten den här gången! <3

• Sarah32

Hej igen! Då fortsätter vi att följas åt:) Jag pratade med min klinik idag och jag ska börja med sprutor på torsdag, så läskigt men spännande!

Lycka till i äggproduktionen:)

Regnbågsdröm skrev 2016-04-05 15:04:19 följande:

Nu har jag tagit sista "klockan 15-synarelan". Imorgon går jag över till att bara spraya två gånger om dagen då jag börjar med sprutorna på kvällen sen. Känns bra! Nu jävlar ska jag aldrig mer spraya synarela klockan 15. Den här gången ska vi lyckas!!

• Sarah32

Eftersom det är första gången för mig så vet jag ju inte hur lätt/svårstimulerad jag är, är nog lite rädd att bli överstimulerad.....

Mycketa tankar nu, men försöker ta det med ro och hoppas på det bästa, spännande är det iallafall dåmvi är närmare ett "riktigt" försök än vad vi någonsin har varit (det visste vi ju inte från början dock). Kram till dig!

Regnbågsdröm skrev 2016-04-05 16:57:32 följande:

Yeah! Nu är vi igång tjejen! Jag vet ju med mig att jag får spruta länge, så lika bra att jag börjar före dig så vi kan följas åt så bra vi bara kan, haha

Visst är det läskigt, men nu är man snart igen på riktigt. Det ser jag fram emot! Får ny energi av det, då jag varit extremt deppig senaste dagarna. Hur har du det? Kram!

Svar på tråden IVF mars/april