Sjöblomman skrev 2016-03-13 21:11:26 följande:
Jag tror att stress kan påverka negativt genom att man mår dåligt av det psykiskt. Dvs inte att ägget utvecklas vidare eller inte, för det är förutbestämt av DNA mm. I alla fall enligt vår läkare.
Men jag tänker att om du känner dig stressad och mår bättre av ledighet, så ska du lyssna på dig själv. Det viktigaste är att man mår så bra man kan under en sån här jobbig period!
Jag brukar alltid vara hemma från ÄP till dagen efter återföring. Mår i och för sig rätt dåligt då med värk och allt, men jag unnar mig den tiden för att det känns bra också.
Kram
I artikeln stod det något om att stress utlöser några hormoner som har en negativ effekt när ägget skulle fästa. Annars tänker jag nog som Regnbågsdrömmen att hela barnlöshetsgrejen har en stor stress i sig men många lyckas ändå att få barn genom ivf. Tyckte att det var intressant ändåaatt se hur ni tänker och tror kring detta.
Sjöblomman är det såpass smärtsamt med ägguttag? Efter all smärtan av alla blodprov och nålar och min operation är jag faktiskt rädd för detta. Dessutom har jag vanligtvis en smärtsam äl och är orolig över hur det ska bli med behandlingen