Världsmedborgare skrev 2016-12-21 19:08:05 följande:
Inte ett helt oväntat påstående av dig.
Fast nu kan du väl inte ha missat, att det på senaste tiden skrivits om hur splittrade Judarna börjar bli, och det kan du tacka din omhuldade och alltmer högerextrema regim i Israel för.
Så du kanske bör ta dig en funderare över varför det ö.h.t finns ett Hamas som vill utplåna Israel.., kan det möjligen vara för att det finns en falang Judar, speciellt i Israel, som vill se allt vad Palestinier heter, utrotade.
Och som är bland de värsta rasister som går att hitta idag, och inte nämnvärt skiljer sig från den galenskap som Nazisterna propagerade för.
Och att Gaza ofta liknas vid Nazisternas Warszawa ghetto under 2:a världskriget, det kan inte ha undgått dig. Även om du antagligen gör allt för att förtränga/förneka detta faktum, trots att likheterna är så slående att det inte ens borde gå att förtränga.
En liknelse ni som läser gärna kan googla på, för att få det bekräftat att den finns och inget jag hittar på.
Och som en upplysning till dig och andra, även om jag tror jag redan nämnt det.
I Tyskland så används Mein Kampf i undervisningen idag, nu med kommentarer som förklarar hur det som står där används av regimer och politiker idag.
Nåt vi absolut borde ta efter i Sverige, så våra ungar lär sig hur propaganda bedrivs och hur lätt det är att desinformera.
Så om nån trodde det bara är jag som använder Mein Kampf som jmf material, så hade ni fel.
Nu tillhör jag den stora majoritet som inte läst Mein Kampf.
Men jag antar att om skolorna i Tyskland använder den i undervisningen så handlar det inte bara om att påminna om Tysklands historia utan också om att försöka förmedla vad som kan ske med de som väljer att ge andra etniciteter eller religioner skulden för egna känslor av tillkortakommande.
Vi människor har potential att hata andra bara på grund av deras ursprung. Det kan gälla judar eller araber eller mexikaner eller vad man nu vill välja för hatobjekt.
Har en vän som blev tvungen att fly från Jugoslavien. Jag brukar försöka bära med mig det hon sa efter att hon berättat om vänner, arbetskamrater, grannar som plötsligt kunde vara dödliga hot.
"Du ska inte tro att det inte kan hända här också"
Trump är för övrigt en sådan där som vill bygga murar mot folkslag han anser vara kriminella.