Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Kung Markatta skrev 2016-11-19 14:21:54 följande:
    Artikeln du länkade till är säkert bra som sagt men jag kunde dessvärre inte läsa den.
    Mm, jag noterade att du påpekade detta i ditt förra inlägg.

Men jag anser att diskussionen om vad Trump som president i USA kan komma att innebära blir en smula torftig om man enbart håller sig till Järvhedens analys som du länkade till och som är tillgänglig för alla.

Cervenka diskuterar finansmarknadens reaktion på Trumps valseger och avslutar sin artikel med ett Wilde-citat: "Någon som vet priset på allting men värdet av ingenting"
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Höger skrev 2016-11-20 11:54:16 följande:
    Ja, det var intressant men samtidigt som han noterat hur diskissionsklimat förändrats tycks han inte medveten om att det handlar om hegemoni. Det är direkt komiskt att notera alla ideologiskt drivna som undrar vad som nu händer när mängder av maktfulla opportunister i framförallt USA vänt och plötsligt börjat stryka Trump medhårs. Som att dessa ideologiskt drivna inte fattat att de tidigare hade alla med sig för att de befann sig i maktposition, inte för att de hade rätt i sakfrågorna.

Detta fenomen upprepar sig gång efter annan på diverse områden och ändå ser så många förvånade ut varje gång det händer. Det där med kritiskt tänkande är sannerligen inte människans starka sida.
    Haha, jag noterade precis att du i en annan tråd kommit fram till att orsaken till att du får inlägg bortplockade fanns att söka i en namngiven hemlig moderator.

Detta apropå kritiskt tänkandeSkrattande

Och så var det väl du som kom fram till att Fredrik Reinfeldt är kulturmarxist.

Lycka till i dina fortsatta spaningarSolig
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-11-21 10:17:01 följande:
    Nej, förmodligen bättre att lägga vikt vid vad lobbyister och ett gäng töntar på sociala medier anser om Trump.

För övrigt. Dessa människor som under ett års tid nu talat om domedagen och som sitter och gråter likt bortskämda ungar då saker och ting inte gick som planerat behöver växa upp och inse att det finns en väldans massa olika sätt att faktiskt bedriva filosofi och politik på. Sluta splittra samhället och ställ människor mot människor, tack!

Jag tror ärligt talat att detta blir ganska bra och det finns inte heller någon anledning att tro något annat. Trump har stor potential att bli USAs mest transparenta president genom tiderna, detta eftersom allt han gör kommer att granskas in i minsta detalj. Trump kommer tvingas arbeta ärligt och hårt. Vi hade inte haft samma utgångsläge med Hillary Clinton. Detta är ett faktum som vi alla bör fira.
    Något som alla bör fira.

Om du inte misstycker så väntar jag i bästa fall fyra år med att fira och i sämsta fall avstår jag helt från att fira.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-11-21 22:44:13 följande:
    Nej, tvärtom. Det är bara nu när Trump vann som det påstås att han har så mycket folkligt stöd. "Folket har rest sig". Pyttsan! 25 procent, varken mer eller mindre.
    Men det där är ett bekymmer att ett land som USA har ett så erbarmligt lågt valdeltagande och dessutom ett valsystem som enligt en känd tv-personlighet vid namn Trump är en demokratisk katastrof.

Inte konstigt att clowntrenden då kunde föra den största av clowner till makten. Det är ju egentligen sjukt att en banjospelares röst ska vara värd mer än till exempel en civiliserad stadsbos i Washington.

Trump har åtminstone likt en blind höna hittat ett korn av sanning. Valet var ju faktiskt riggat i och med att folket röstade på en annan kandidat än den narcissistiskt snarstuckna clownen.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-11-21 23:38:26 följande:
    Ja, det är ju sorgligt att "världens största demokrati" som de kallar sig själva (men det är Indien) har ett så lågt valdeltagande. Kanske skulle de ta efter Brasilien som hade ett valdeltagande på 79% i förra presidentvalet:

Obligatorisk rösträtt från 18 till 70 år. Frivillig rösträtt mellan 16-18 år och över 70 år samt för analfabeter.
    Ja herregud.

USA har en astronomiskt hög statsskuld. Men clownen tänker satsa 1000 miljarder dollar på infrastruktursatsningar och dessutom genomföra stora skattesänkningar för de som tjänar mest.

Det blir nog ingen mur han kommer att bygga utan ett enormt korthus - och det vet man ju hur det går med sådana. Inte konstigt att han gjort så misslyckade affären tidigare.

Jämför gärna hur skrikhögern och SD-aktivisterna brukar gå i spinn när Sveriges statsskuld kommer på tal - Sverige som har en synnerligen låg statsskuld relativt BNPSolig

Frågan är bara vad de blir av Trumps anhängare när samhällsklyftorna ökar, jobben försvinner och inget blir bättre. vad kommer Trump att göra. Det är väl det som är mest obehagligt, vid sidan om förnekandet av klimathotet, att en så oberäknelig person som Trump kan försöka avleda uppmärksamheten från de egna misslyckandena genom att peka ut en yttre fiende vid sidan om muslimer och mexikaner.

Ett värsta tänkbara scenario skulle kunna vara en konfrontation mellan USA och Kina alltmedan Ryssland förnöjt tittar på och utökar sina gränser till de som rådde före Sovjets fall.
  • FDFMGA
    Turandot skrev 2016-11-22 07:04:49 följande:
    Är detta DIN åsikt, eller ironiserar du? Du måste bli mer tydlig! OM det är din åsikt, så undrar jag hur du tycker att olika medborgares röster ska viktas? Vill du ha ett sådant system i Sverige också? Och hur går det ihop med demokratin?
    Javisst är det min åsikt. Jag anser att USA:s valsystem är förkastligt ur demokratisk synvinkel såtillvida att rösterna viktas så att somliga väger tyngre än andra.

Skulle vi ha ett liknande system i Sverige skulle gamgrabbarna som sitter oföretagsamma på kammaren i Byhåleby och skriver betraktelser om att kvinnor borde tvingas att ligga med dem, att invandrare våldtar, tar våra jobb och borde utvisas - och att Åkesson borde bli Vintergatans president - ja då skulle en sådan röst väga tyngre än min.

Så jag menar allvar. Grabben som blev kvar på kammaren ska självklart inte ha en röst vid valet som väger mer eller mindre än min - utan lika mycket.
  • FDFMGA
    Turandot skrev 2016-11-22 07:25:41 följande:
    Att Trump tar över en enorm statsskuld, visar kanske att han behövs..? Det är ju inte HANS politik som har orsakat statsskulden...

Och angående jobben, så lär det bli fler jobb i USA när det blir dyrare att importera varor från exempelvis Kina, så att folk börjar köpa inhemskt producerade varor i stället. Och ännu fler jobb blir det om Trump sätter in hinder så att amerikanska företag inte så lätt kan flytta produktionen utomlands... Sådana här saker KAN han ju, efter alla år i näringslivet.  
    Ja, han kommer säkert att bli en lika misslyckad president som han varit en misslyckad affärsman.

Hörde nyss att hans första åtgärd blir att säga nej till TPP. I Kina måste ledarna göra vågen när den inkompetenta clownen trumpar omkring.

För min egen del så är jag inte så förtjust i Kinas regim, inte i Rysslands heller.

Synd att clownen gör sitt bästa för att i praktiken stärka dessa länder.

Tja, man får väl placera om sparpengarna i Kina- och Rysslandsfonder - ja om man tummar ordentligt på den personliga moralen till förmån för den framtida ekonomin.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-11-18 13:34:55 följande:
    Dags för kultureliten att sluta lyssna på hiphop:

edition.cnn.com/2016/11/18/entertainment/kany...

Hip hop superstar Kanye West, who famously declared his intention to run for President in 2020, told a shocked audience in California that he didn't cast a vote in the presidential election earlier this month, but if he did, he would have voted for Trump.
    Hoppas att han är tillbaka snart så att din abstinens inte blir för svår.

Stackarn, avbruten turné och intagen på sjukhus.

Tvivlar dock på att de kan komma till rätta med hans förvirringSkrattande
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-11-22 09:29:16 följande:
    Redan gjort, och det har redan efter nån vecka, blivit många 1000-sek i plus i Ryssland. smile1.gif
    Kina väntar jag med, vill se hur handelsavtalen kommer att utformas, efter att Trump fått agera.
    Ja, jag får väl erkänna att jag också gjort så. Inte Kina men däremot Ryssland.

Omoraliskt men lönsamt. Hade väl aldrig trott att jag skulle tjäna pengar på vad en amerikansk narcissistclown sysslar med.
  • FDFMGA
    Turandot skrev 2016-11-22 17:10:00 följande:
    Du svarar ju aldrig på vad man skriver. Förnekar du att det blir fler jobb i USA (i synnerhet "vanliga" industriarbeten som de många arbetslösa männen i "Rostbältet" kan ta), om Trump river upp handelsavtal så att det blir dyrare att importera varor, och om han sätter in hinder så att amerikanska företag inte så lätt kan flytta produktionen till låglöneländer?
    Javisst, förnekar jag att det kommer att bli fler jobb i USA.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?