Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu finns det särskilda chrometillägg att ladda ner som granskar om Trump ljuger eller inte, funkar nog bara på engelsk text. Dessutom kan man nog lugnt utgå från att den clownen aldrig håller sig till sanningen.

Ett annat tillägg fungerar som så att personer som mår illa av att se hans korkade nuna får Trump ersatt av söta kattungar - Make America Kittens Again Skrattande

Det måste jag testa :)

www.svd.se/verktyg-faktakollar-trump--eller-tar-bort-honom/om/usas-nye-president

chrome.google.com/webstore/detail/make-america-kittens-agai/klchnmggepghlcolikgaekpibclpmgcm

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-12-19 12:36:12 följande:
    Någonstans har jag för mig att företagens skulle fly landet också. Så blir det uppenbarligen inte och snarare tvärtom.
    Var någonstans har du för dig att företagen(s) skulle fly landet ocksåSkrattande

Det är väl möjligt att du har rätt, men det stämmer ju inte med att du därefter påstår att det inte blir så.

Nåja, den som lever får se hur det går om några år - om inte Trump tappat fattningen och fått ett av sina utbrott men kombinerat detta med den tillgång till kärnvapen han får om en tid.

SvD har för övrigt en intressant artikel om hoten mot demokratin

www.svd.se/sa-kan-demagoger-bli-demokratins-dod/om/usas-nye-president
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-12-20 01:06:02 följande:
    Det är många som ogillar Trump och hans politik så du lär nog få fler tillfällen att känna dig känna dig påhoppad över att inte få medhåll i din Trump-entusiasm.
    Fast Trump är ju också oerhört lättkränkt vilket inte minst hans twiittrande ger prov på.

Narcissismen är väl till sin natur såväl inskränkt som lättkränkt.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-12-20 07:10:57 följande:
    Och som vanligt i allt kring detta låg fokuset på helt fel person och sak.

Det var ett väldigt ståhej om att de "republikanska" elektorerna kanske skulle rösta på någon annan än Trump. Många som menade att det skulle hända och önskade sig det.

Och det blev - återigen - precis tvärtom.

Tvvå elektorer valde att inte rösta på Trump men hela SJU elektorer valde att rösta på någon annan än Hillary. Det var alltså hon som med råge var mest oönskad av de två, när det kommer till elektorskollegiet.

Nu korrigerades detta av delstatslagar så tre av de som röstade emot Hillary ersattes officiellt av tre Hillaryröster men fyra av rösterna på någon annan än henne kommer att stå kvar.

Minnesgoda läsare kan säkert komma ihåg att just detta faktum, att Hillary var den som låg sämst till vad gäller "svikna röster", togs upp i tråden för ett bra tag sedan.
    Många är ju relativt. Kanske det finns någon bland alla världens miljarder människor som trott att så många elektorer skulle avstå från att rösta på Trump att den som fick flest röster av väljarna i stället skulle bli president.

Trump får nog möjlighet att ställa till stor skada i åtminstone två år, därefter kommer säkert senat och representanthus att kunna dämpa eller förhindra de flesta av Trumps nycker.

Märkligt system de har i USA där den som får flest väljarröster inte blir president. Den minnesgode kommer säkert ihåg hur Trump orerade om riggade val.Skrattande
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-12-17 15:25:13 följande:
    Kvalitén på saltet i den här tråden är så spektakulär att man nog kan skörda kristaller stora som bilhjul.
    Kan bero på att somliga har påtagliga problem att hålla sig till trådens ämne som med tiden har blivit Donald Trump i och med att den åldrande narcissisten och rikemanssonen blev president trots att hans kvinnliga konkurrent fick tre miljoner fler röster.

Tja, Trump talade ju själv om riggade val så länge han trodde att han skulle förlora, men när han kvoterades in med hjälp av Putins nätkrigare så blev gubben tvärtyst.

Trist för klimatet att Trump har valt att omge sig med oljelobby, klimatförnekare och kreationister.

Ja herregud. Det är synd om människorna.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-12-20 21:15:11 följande:
    Ja, visst är ursäkterna för ens beteende många.
    Nja, jag tycker inte att det finns några ursäkter för Trumps uppförande.

Han har väl knappast ens vett att be om ursäkt för den delen.

Ja, jag menar om han förstod vad han ställt till med - men gubben förstår ju inget, känner sig  jämt motarbetat och får raseriutbrott i sin narcissistiska bubbla.

Fullständigt galet att den personlighetstypen kvoterats in till världens mäktigaste ämbete. Han borde fått nöja sig med att göra konkurser, twittra och få raseriutbrott på USA:s motsvarighet till FamiljelivTomte
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-12-20 22:46:08 följande:
    Inget ståhej, mer än det du hittar på.

Ingen här har sagt att de trott att Trump inte skulle väljas av elektoratet.
    Nej, självklart har ingen påstått detta.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-12-20 21:15:11 följande:
    Ja, visst är ursäkterna för ens beteende många.
    Nja, inte behöver du be mig om ursäkt.

Jag är barnsligt road  av de där kristallerna som du såg som var stora som bilhjul - kvarshjul hade iofs varit mer effektfullt ur ett flumperspektiv.
    Digestive skrev 2016-12-20 21:35:07 följande:
    Du verkar förvirrad.
    Nja, möjligheten att förvirringen ligger i betraktarens öga är inte precis försumbar.

Hursomhelst. Den här tråden handlar om en åldersrik blivande president, så åldersrik att han tycka vara rätt gaggig, har du eventuellt några kristalliserade iakttagelser att komma med angående TrumpSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-12-20 22:52:10 följande:
    Nej, det finns inga ursäkter för alla hans raseriutbrott och vad han kommer att kunna ställa till under ett känns riktigt läskigt.
    Ja, min gissning är att det kommer att bränna till ganska rejält mellan Kina och USA, alltmedan Putin myser över hur lyckat det blev med en clown i USA.

Hoppas att Tyskland lyckas bättre med att se till att ryssarna inte saboterar den demokratiska processen.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2016-12-21 00:47:37 följande:
    Jag är inte intresserad av att släcka ditt hävdelsebehov.
    Hm, jag är inte Trump.

Den här tråden handlar om Trump, 

Inte om din syn på andra debattörer på FL, kristaller eller annat du tutar om.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-12-21 12:30:45 följande:

Jodå, kristallerna frodas gott av påhoppen.

Bara på mig och bara i den här tråden säkert ett 50-tal över snart ett års tid.

Fast det beror väl mest på din oförmåga att skilja mellan åsikt och person.

Du får ta kristallkulan till hjälp annars eller starta en tråd på egoavdelningen om hur mobbad du är.

Lycka tillSolig
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-12-21 13:04:53 följande:
    Djupt obegåvad jämförelse. "Titta! Han vill satsa på infrastruktur. Precis som Hitler!"

På många sätt och vis är Trump också den minst Hitler-kompatibla presidenten på många, många år. Verkar ex inte vara särskilt imperialistiskt lagd. Det om något, var signifikativt för Hitler.

Ni som jämför allt och alla som sticker ut en aning från rådande politiska etablissemang måste för övrigt bredda er politiska flora, då Hitler verkar vara er enda referensram här i livet. Svenskars trångsynta syn på politik där allt och alla som inte är socialdemokrater är Hitler måste få ett slut.

Det hämmar mer än vad det bidrar.
    Hoppsan. Och du har upptäckt att svenskar anser att allt som inte är S är Hitler.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 19:08:05 följande:
    Inte ett helt oväntat påstående av dig. smile1.gif

Fast nu kan du väl inte ha missat, att det på senaste tiden skrivits om hur splittrade Judarna börjar bli, och det kan du tacka din omhuldade och alltmer högerextrema regim i Israel för.
    Så du kanske bör ta dig en funderare över varför det ö.h.t finns ett Hamas som vill utplåna Israel.., kan det möjligen vara för att det finns en falang Judar, speciellt i Israel, som vill se allt vad Palestinier heter, utrotade.
    Och som är bland de värsta rasister som går att hitta idag, och inte nämnvärt skiljer sig från den galenskap som Nazisterna propagerade för.

Och att Gaza ofta liknas vid Nazisternas Warszawa ghetto under 2:a världskriget, det kan inte ha undgått dig. Även om du antagligen gör allt för att förtränga/förneka detta faktum, trots att likheterna är så slående att det inte ens borde gå att förtränga.

En liknelse ni som läser gärna kan googla på, för att få det bekräftat att den finns och inget jag hittar på.

Och som en upplysning till dig och andra, även om jag tror jag redan nämnt det.
    I Tyskland så används Mein Kampf i undervisningen idag, nu med kommentarer som förklarar hur det som står där används av regimer och politiker idag.
    Nåt vi absolut borde ta efter i Sverige, så våra ungar lär sig hur propaganda bedrivs och hur lätt det är att desinformera.

Så om nån trodde det bara är jag som använder Mein Kampf som jmf material, så hade ni fel. smile1.gif
    Nu tillhör jag den stora majoritet som inte läst Mein Kampf.

Men jag antar att om skolorna i Tyskland använder den i undervisningen så handlar det inte bara om att påminna om Tysklands historia utan också om att försöka förmedla vad som kan ske med de som väljer att ge andra etniciteter eller religioner skulden för egna känslor av tillkortakommande.

Vi människor har potential att hata andra bara på grund av deras ursprung. Det kan gälla judar eller araber eller mexikaner eller vad man nu vill välja för hatobjekt.

Har en vän som blev tvungen att fly från Jugoslavien. Jag brukar försöka bära med mig det hon sa efter att hon berättat om vänner, arbetskamrater, grannar som plötsligt kunde vara dödliga hot.

"Du ska inte tro att det inte kan hända här också"

Trump är för övrigt en sådan där som vill bygga murar mot folkslag han anser vara kriminella.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 21:36:46 följande:
    Du har rätt, det handlar inte om att påminna om Tysklands historia, det får dom ändå nog av på en massa andra sätt , det handlar (som jag uppfattat det) mer om det din vän sa, att vi ska inte tro att det inte kan hända igen, eller att det inte kan hända oss.
    Tyskarna vill få ungdomarna att förstå när någon grupp, politisk som religiös, trummar ut sina lögner, snedvrider verkligheten, underblåser hat och pekar ut vissa som fiender eller sämre människor, helt enkelt känna igen när det är populism och propaganda i negativ betydelse.

Fast det är klart, i bakgrunden finns förstås Nazismens historia som en för Tyskland alltid överhängande svart tid.
    Och den vill tyskarna inte ska få minsta möjlighet att upprepa sig.
    Tyskarna ska vara glada att dom har haft Merkel, för en ledare utan hennes bakgrund, hade troligen inte kunnat stå emot främlingshatet som högerextremisterna framför på samma sätt.
    Hon har ju själv upplevt förtryck och diktaturen som som fd östtysk, och vet vad det handlar om att vara övervakad och aldrig kunna känna sig helt säker på, att inte någon vän/bekant/granne/vem som helst surnar till och hittar på nån lämplig lögn som STASI kunde sätta klorna i

Och som du ser av hur vissa uttrycker sig här på FL, så finns förnekelsen mitt ibland oss, och jag tror faktiskt dom inte förstår hur lätt vårt trygga Sverige, kan förvandlas till nåt helt annat.
    Att manipulera eller bli manipulerad är inte så svårt som det kan verka, och jag skulle nästa tro att vi svenskar är mer lätta att påverka, än de som på närmare håll har sett eller själva upplevt det i verkligheten.
    Vi har som folk sänkt garden för länge sen, och tror vi vet när någon försöker sig på att ljuga på oss "sanningar". 
    Ja, den kritik du får när du ibland hänvisar till nazismen bottnar förmodligen i inställningen att det aldrig kan hända igen, att det var något alldeles unikt. Och det är klart, historien upprepar sig inte exakt - men hatets mekanismer är desamma.

Och det är väl detta skolorna i Tyskland vill förmedla.

Ja, Merkel är en civilisationsbärare, trots att hon är kristdemokrat.
  • FDFMGA

Hoppsan, här går det undanSkrattande

• FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-12-21 23:22:13 följande:
    Det bevisar hur känsligt det är att nämna Nazismen i andra partiers sammanhang.

Javisst.

Jag tror att associationerna går till en Hitlerfigur som står och gapar på tyska och att detta då närmast blir något löjeväckande som helt saknar relevans för vår samtid.

Men vi är inte sämre på att mörda, våldta och tortera idag än man var då och mekanismerna är ofta desamma - man avhumaniserar de potentiella offren.

Hur ofta läser man inte omdömen om flyktingar här på FL av typen "varelser som väller in över våra gränser", "importer som berikar våra kvinnor" eller liknande.
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-12-22 11:18:27 följande:
    Men jag har aldrig hört Trump tala tyska eller sett han med mustasch, fast du kanske menar Erdogan?
    Eller är det Putin du menar, han är liten.., fast han saknar mustasch och brukar inte gapa på tyska, inte gapa alls förresten.., nu har du gjort mig förvirrad. smile2.gif
    Nej, snarare tvärtom.

Alltså, en del av de ifrågasättande reaktioner du får på dina hänvisningar till nazismen är att många associerar nazismen med en smått löjlig men ondskefull och galen mustaschprydd herre. 

Den associationen står liksom ivägen för att man ska förstå att du vill beskriva hatets mekanismer och då ibland utgå från Hitlers koncept men att du inte påstår att Trump eller någon annan som försöker utnyttja och underblåsa hat nödvändigtvis är nazist.

Tror jag iallafall.
  • FDFMGA

Jaha, och nu vill han utöka USA:s kärnvapenarsenal kraftigt.

Det är faktiskt obehagligt att USA får en oberäknelig lättstött narcissist till president.

Synd att USA ine är en riktig demokrati, då hade vi haft Hillary Clinton som fick flest röster i stället för en man som mycket väl skulle kunna få för sig att använda kärnvapen vid en konflikt.

Det är nästan bara att hoppas att han ställer till det så mycket att han förklaras otillräknelig och fråntas sitt ämbete innan han ställer till det för oss alla.

www.svd.se/trump-vill-utoka-amerikanska-karnvapen-valdigt-oroande/om/usas-nye-president

• FDFMGA
    nihka skrev 2016-12-22 22:35:43 följande:
    Jo, men det är ju bara för att hans bff Putin ville ha mer kärnvapen först.
    Bästa vänner för alltid?

Jomen. Problemet är ju att den där sortens grabbar nästan alltid börjar bråka om vem som har störst och här finns det ingen vuxen som kan ta dem i örat.

Om sanningen ska fram borde ju ingen av dem ens anförtros en knallpulverpistol.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-07 21:28:16 följande:
    Tycker inte det är särskilt förvånande faktiskt. Trump precis som Sanders erbjuder något nytt och fräscht. Jag gissar att många amerikaner inte vill ha en krigsälskande kvinna vars kampanj är finansierad av Goldman Sachs som ny POTUS. 

Jag är inget stort fan av Trump, men nog förstår jag varför amerikanerna ogillar Hilary Clinton. Speciellt när de har ett sunt alternativ i Bernie Sanders! 

För övrigt gäller samma sak för dig. Sluta uttala dig om saker du inte har koll på. Du skämmer ut dig själv. Bara ett tips 
    Är du kvar på FL?

Hur ser du idag på din vurm för Trump och på dina påståenden att jag borde skämmas för mina farhågor om hur det skulle gå för USA om Trump vann valet 2016.

Har du ändrat dig under de mer än fyra år som gått?

Då såg du inte det som var uppenbart för många av oss andra då, att det går åt helvete med en patologisk lögnare och inbilsk narr som ledare.

Gör du det nu?
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?