Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-11-13 18:20:40 följande:
     Det är också nu som vi har all möjlighet att faktiskt bjuda in SD i värmen.

Jag ogillar det du säger, eftersom att det du förespråkar är den absolut farligaste hållningen som ens är möjlig att ha. Ska det vara så svårt att förstå?
    Inte alls svårt att förstå att du och andra med dig förespråkar att alliansen och/eller de rödgröna börjar samarbeta med SD.

Det är heller inte svårt att förstå att andra som verkar vara lite mer pålästa förstår vad detta skulle kunna innebära. Det är heller inte på något sätt odemokratiskt att politiska partier väljer vilka andra partier som är tänkbara samarbetspartners.

Något jag anser borde vara politisk konsumentupplysning vore att samtliga partier före valet tydligt förklarade hur de ställer sig till SD, vilket skulle ge dig och andra som anser att ett samarbete med SD är fundamentalt möjlighet att lägga era röster på SD om det liksom vid förra valet inte finns några partier beredda till samarbete med ett rasistiskt parti.

Vi står förmodligen inför några politiska vägval: Vi kan fortsätta som nu med en regering som är alldeles för svag, delar av alliansen kan öppna för ett samarbete med SD eller partierna kan öppna för ett samarbete över blockgränserna.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-11-13 18:36:58 följande:
    Väldigt tröttsamt att behöva påminna dig att ingen måste någonting. Det står alla fritt att bilda allianser med vem de vill och låta bli med vem de vill.

Jag hoppar över blockgränsen utan att blinka. Den part som allierar sig med SD förlorar automatiskt min röst. Undrar just hur stor den grupp som tänker så är. Hoppas vi aldrig behöver mobilisera den kraften
    Jag gissar att det rör sig om en mycket stor grupp. Jag har aldrig röstat annat än rödgrönt men skulle utan tvekan lägga min röst på L eller C om S öppnade för samarbete med SD.

Det handlar inte enbart om att inte bjuda in rasismen utan i lika stor utsträckning om att inte säga ja till den politiska idiotin.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-11-13 19:05:07 följande:
    Jag röstar inte på SD.

Jag talar om för dig vad vi måste göra för att värna om demokratin. Ni är roliga så tillvida att ni aldrig lär er. Ni vill alltså ha ett växande missnöjesparti i Sverige?
    Haha, jag kan bara tala för mig själv. Jag tror inte att du kan övertyga mig, trots att jag har en minnesbild av att du tidigare påstått att du skulle kunna det om vi möttes irl.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-11-14 06:36:12 följande:
    Jag vet inte vad du får det ifrån. Kanske har du drömt om detta?

Givetvis kan jag övertyga dig, men det är totalt irrelevant. Du ska ha dina egna åsikter och stå för dina åsikter.

Jag säger detta då du inte är lika cementerad i din världsbild som många andra, utan det finns de facto ett frö till kritiskt tänkande där. Jag tycker att du ska vidga dina vyer lite bara.
    Det blir lätt så här på FL, snart har du glömt att du rekommenderat Nihka att inte rösta och om hon påminner om dina antidemokratiska tendenser så får hon höra att hon drömt.

Överlag så är skrikhögern så fokuserad på att argumentera för att övriga partier ska samarbeta med SD att allt annat blir underordnat.

När Trump blir vald till president i USA är detta ett argument för att SD-samarbete - och hade han inte blivit president hade detta också varit ett argument för SD-samarbete.

Om skrikhögern skulle jag vilja påstå att den har ändan fram både fram och bak - men det vore mig främmande att påstå att skrikhögerns röster inte borde få rösta.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-11-14 15:55:15 följande:
    Konstatera verkar ha en plan: uppmana den som inte stödjer SD att inte rösta i hopp om att SD ska kamma hem 51% eller mer av rösterna.

Demokrati på hög nivå smile2.gif
    Fast man kan sätta skrattet i halsen om man tänker på vad det är för rörelse som omfamnats av Trump och på den svenska skrikhögerns nära nog maniska vädjan om att rasism, antisemitism och högerextremism ska integreras i den politisk makten.

Det har gjorts tidigare med känt resultat.

www.dn.se/nyheter/usa-valet/bjorn-af-kleen-sannolikt-innebar-bannons-axess-till-vita-huset-att-fler-tabun-kommer-overskridas/
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-11-14 17:15:29 följande:
    Trump väljer en högerextremist som chefsstrateg. Är du förvånad?

www.svt.se/nyheter/usa-valet/hogerextrema-ste...
    Per T Ohlsson beskriver bra vad det handlar om i SvD.

Det finns en varning för oss i Sverige. Republikanerna har försökt anpassa sig till den bittra vågen som politiskt kommer från höger, bit för bit har de gett efter för den kristna högern och tea-party-rörelsen. Men de vill hela tiden ha mer. Trump var monstret som Republikanerna skapade genom att hela tiden röra sig högerut.

www.svd.se/kulturpersonligheter-trump-kan-bara-vara-borjan
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-11-18 13:34:55 följande:
    Dags för kultureliten att sluta lyssna på hiphop:

edition.cnn.com/2016/11/18/entertainment/kany...

Hip hop superstar Kanye West, who famously declared his intention to run for President in 2020, told a shocked audience in California that he didn't cast a vote in the presidential election earlier this month, but if he did, he would have voted for Trump.
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-18 15:40:47 följande:
    För det första visste jag inte att smörsångaren West gjorde hiphop. För det andra visste jag än mindre att han ensam gjorde all hiphop.

Enligt en vanligtvis välunderrättad källa så är kultureliten fullständigt ointresserad av Kanye West även dagar då de inte är upptagna med att skratta år skrikhögerns förtvivlade försök att komma till rätta med den interna jargongen.

Det måste ju nästan vara svårare för en skrikhögeraktivist att avstå från att kalla kvinnor horor än för Trump att avstå från att ljuga.

Generellt tror jag heller inte att "kultureliten" är lika benägen som skrikhögern att hålla sig med idoler, men ta och sprätt loss lite till West såhär på fredagskvällen, Kung Markatta.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-11-19 14:01:01 följande:
    Är Herrn premiumkund på en M-tidning? Vi vanliga dödliga kan inte läsa artikeln.

Men jag litar på ditt omdöme att den är bra.
    Ja. Jo, jag har förstått att vissa föredrar fejkade Facebooknyheter - men jag tillhör inte den kategorin.

Lustigt att du går igång på Järvhedens "Kasta sten". Det var ju han som kittlade publiken med att säga hora så många gånger som möjligt i Stenåldershora.

Undrade om M:s kommunikationsexperter var där och skrattade tills de kiknade, innan de diskuterade hur de ska ta ut riktningen efter Reinfeldt, Borg och Bildt och trampade iväg i Trumpriktning.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?