Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Anton Chigurh skrev 2016-05-10 09:02:06 följande:
    Tror du möjligen, VMB, att FoxNews är populärt även beroende på att tillförlitligheten anses hyfsad hög !!!

Du vet, att nyheterna och reportagen dom visar anses hålla hög trovärdighet bland folk i gemen. 

Jag måste bara höra VMB....är det USA´s fel att vi har en olösbar konflikt i Mellanöstern ???
    Är det USA´s fel att vi har en flyktingkatastrof i Europa ???
    Är det USA´s fel att vi har IS ???

MHV //Anton 
    Men snälla, nu kan jag inte låta bli att le, tillförlitligheten vet du med all säkerhet, aldrig nånsin blir hög i en renodlad propaganda kanal, vilket du med samma säkerhet vet att Foxnews är.

Att USA är upphovet till flyktingkrisen måste du åxå veta, Daesh tillkom efter att USA invaderat Irak, och grundarna är till stor del anhängare av Saddam.
    Så att USA:s misslyckanden i och inblandning i området kan med fog sägas vara upphovet till de kriminella terrororganisationer vi ser idag.
    Detsamma kan även sägas om USA.s misslyckande i Afghanistan, minns att det var CIA som stöttade BinLaden, och vad det ledde till vet vi.

Så ja, USA har stor del i de problem vi ser idag, och jag vet faktiskt inte varför du ställer dessa frågor, det är ju idag välkända fakta som inte många ens invänder emot.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Dr Nail skrev 2016-05-10 09:34:45 följande:
    Alltid lika kul när svenskar blir så inne i tyckandet att de nästan börjar tro att de kan påverka något. En påminnelse från verkligheten: ni har lika mycket kontroll över vädret som över vem som blir president i USA :)
    Ha ha ha, ja där håller jag med dig, och ska jag vara ärlig så bekommer mig valet eller vad som händer i USA i inte specieltt mycket just nu.
    Men tyvärr kan valet få stora konsekvenser för hela Världen, så frågan är svår att unvika.

Men annars så finns det så mycket som gläder mig nu, så jag har verkligen svårt att bli nedstämd av det som sker utanför min/vår egen sfär.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    flygrl skrev 2016-05-10 23:45:41 följande:

Försöker som sagt få info från olika håll och köper inte några "sanningar" bara rakt av. Sociala medier kan bli rätt tröttsamma faktiskt. Mycket enkelspårigt gapande.

Intressant det du skriver om Västafrika. Menar du verkligen också fattiga människor i dom länderna hade så bra koll på vad som händer i världen? Hur kunde dom ha det "trots avsaknaden av nyhetsförmedling"??? 
    Ja, såklart inte alla, men långt fler än vad jag hade en blekaste aning om.
    Dom är långt mer vetgiriga äv vad vi i väst är, så många av de vi hade kontakt med tog varje chans att kolla tv:s nyhetskanaler via satellit, läsa gamla engelskspråkig tidningar från Väst eller överöste oss med frågor., o.s.v.
    Dessutom så har de flesta vänner eller släkt som flytt till nåt europeiskt land, så dom får information av dessa personer.

Eg går det att säga, att det är mycket som kommer på skam, när man lever bland gräsrötterna, ska jag generalisera så är dom rätt lika oss i Väst, när det kommer till mänskliga rättigheter och vad som är ett "bra liv".
    Men det är inte dessa människors åsikter vi får veta i media, utan makthavares och div extrema guppers illdåd.
    Så det är inte konsitgt att bliden blir snedvriden...

Du måste leva bland folket för att förstå deras drömmar och värderingar, att föra ut dom offenligt i deras länder är inte lätt, och det kan många ggr vara direkt farligt.
    Det är i regel fattiga människor, och dom har nog med problem utan att dras in i någon politisk konfrontation.
  • Världsmedborgare
    flygrl skrev 2016-05-10 23:45:41 följande:

Tack igen för länkar. Jag vet man kan hitta intressant läsning också hos mer konservativ media.
    Tycker faktiskt det verkar finnas mycket större mångfald i amerikansk media än i svensk. Alla måste inte tycka lika om allt.
    Det amerikanska samhället skiljer sig rätt mycket från Sverige va det verkar då demokraterna ses som nån sorts vänster men samtidigt ligger långt till höger om svenska högern i en del frågor. Obama har uttryckt förståelse för dödsstraff tex. & det vore otänkbart i Sverige.
    Fast nu tror jag de flesta svenskar med intresse av politik och vad som händer utanför Sverige, använder sig av långt mer än svensk nyhetsförmedling.
    Det dräller av nyhetskanaler som gör att det är lätt att få en mångfald att bygga sin egen uppfattning på.
    Allt från inhemska lokala, till mer landsspecifika och globala kanaler.
  • Världsmedborgare

Ja som världspolis skulle det vara bra om dom backade

Anton Chigurh skrev 2016-05-11 10:16:20 följande:
    Om jag frågar såhär, VMB:

Skulle du vilja att USA backade ur rollen som världspolis. Och jag menar självklart att dom isf skall backa ur helt och hållet. Eftersom dom ju enbart ställer till elände. Vad säger du ???

MHV //Anton
    Ja som världspolis skulle det vara bra om dom backad och lära sig lyssna mer på omvärlden, vilket dom inte gjorde i t.ex Irak eller Afghanistan.
    Som du vet har alla "statskupper" som skett i Sydamerika, samtliga varit uppbackade av CIA/USA, och jag kan inte se att det lett till några fördelar för andra än USA.

Ska vi kunna bygga en bättre Värld, så kan vi inte enbart se till egenintressen, vi måste ta små försiktiga steg i samförstånd, inte skramla med vapen så fort vi inte får vår vilja fram.
    Det är att göra det "lätt" för sig att ta till vapen, men som du vet så brukar det inte leda till en långsiktig och varaktig lösning, bara en tids stiltje till det kokar över igen.
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-05-11 10:29:58 följande:
    Skulle vara intressant å se vad som "hände" om USA faktiskt "gav fullständigt fan i" alla konflikter som inte direkt hotade USA´s gränser. Skulle vara väldigt intressant å se hur bra världen tog sig ut när "alla" vet att dom inte behöver oroa sig ett skit för vedergällning från USA. Och självklart ingår att USA går ur ALLT vad Nato innebär... 
    Ja nu går det inte att vrida tillbaka tiden, men en sak är säker, det hade utan minsta tvekan sett långt bättre ut i Sydamerika och i Mellanöstern.

Det är bara att titta på Asien, där nu USA inte längre har så mycket att säga till om, långt mindre krigande, än när USA m.fl västländer var där och la sig i.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-05-13 13:21:00 följande:
    Jag är tvyvärr inte tillräkligt insatt för att kunna välja "min kandidat", men att Trump vore en katastrof är jag dock övertygad om.
    När de egna vägrar stötta Trump, och istället kommer att rösta på H Clinton, då måste det vara riktigt illa.
    Föreställ er nåt liknande i Sverige, ingen skulle ens tro på att moderaterna skulle rösta på S bara för att M lyckats skaka fram ett fullständigt pucko som kandidat till statsministerposten.

• Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-05-14 12:15:57 följande:
    De flesta republikaner kommer att stödja Trump.

Men glöm inte heller bort att den största kritiken som framförts mot Trump är att han är konservativ på låtsas. Det faktum att vissa republikaner är villiga att rösta på Hilary Clinton, säger egentligen mest om Hilary Clinton. Jag tror inte att många av dessa republikaner hade stött Bernie Sanders. Är han också ett fullständigt pucko?
    Bernie Sandrs politk är USA ännu inte mogna för, men den är inte nåt konstigt eller nytt, den liknar mest en bra fungerande stat som prioriterar social välfärd för alla. 
    Och om du träffar en amerikan här i Sverige och förklarar för denne hur vårt social skyddsnät fungerar, så blir de flesta rent lyriska över det, och önskar dom haft nåt liknande i USA.
    Och som du säkert vet så är även Obama stort fan av vårt nordiska sätt att hantera vår välfärd, så demokraterna är på väg åt vårt håll.

Trump:s sk politik ligger däremot långt utanför det möjligas gräns, och är för mig inget annat än populistisk.
    Den är varken ny eller nydanande, utan endast populistisk och nån barnsligt framförd protest mot etablissemanget.

Inget fel med att protestera mot den, men det brister i trovärdighet när man som Trump kommer med förslag som alla vet aldrig kommer att kunna genomföras.
    Eller när man som han redan gjort sig omöjlig hos Muslimerna och i många andra länder, så skulle han bli en ren katastrof för USA:s befolkning om han blir president.

Och vi vet ju hur det brukar sluta för politik/politiker av Trump:s sort, det blir skit av allt när sanningen går upp för dom at dom levt i det blå, och det kommer förstås att skyllas på just etablissemanget.
  • Världsmedborgare
    flygrl skrev 2016-05-14 21:36:05 följande:
    Intressant få ta del av dina intryck från Västafrika. En del av världen jag har rötter i långt tillbaka och därför e lite extra nyfiken på :) Men jag har också erfarenhet av Venezuela som ju också tillhör Tredje världen med mycket fattigdom och våld. Tycker absolut svenskar verkar mer kunniga om va som händer i världen än många där. Det finns mycket typ underliga konspirations teorier, fördomar och så hos många fattiga där. Mycket som kommer av låg utbildningsnivå. Men så klart finns också dom som vet mer om världen. Sen blir också perspektiven annorlunda pga var man lever & ens situation. Al Jazeera e intressant kolla på just för man då kan få lite andra vinklar. Andra perspektiv och tankar.
    Al Jazeera har fantasikt bra dokumentärer, eg märkligt att en kanal från Qatar kan hålla så hög nivå på allt dom gör. Jag kan omöjligt skaka av mig det faktum att den drivs av ett land som är så fjärran från demokrati och mänskliga rättigheter att jag ofta förväntar mig en kraftig vinkling av deras nyhetsinformation.
    Den finns förstås där, precis som hos alla nyhetskanaler, men dom är långt från utpräglat partiska, utan håller genomgående en sansad och informativ nivå.

En annan kanal som jag tror många ännu inte fått upp ögonen för är France24, den är engelskspråkig så inga problem med språket för de flesta idag.
    Den håller världsklass tycker jag, med ett lättsamt språkbruk och tonläge, vilket gör den rolig att se/lyssna på., och har heller inte proppats full med en massa reklam, som gör att jag snabbt tröttnar.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-06-06 18:59:25 följande:
    Ja, det är ganska skrämmande att det finns en risk att näste president i USA inte är mer allmänbildad än så.
    Finns det nåt han är bra på, förutom att slänga skit på andra?
    En usel affärsman med stor bajsfylls käft är det enda han är, en som utan hjälp hade varit utblottad idag, om inte hans fars rådgivare hade hållit han under armarna och sett till att inte allt hade gått käpprättt åt skogen.

Fast bara under sin tid att bli USA:s nästa president, så har miljarder försvunnit bort från hans konton,, han har ju lyckats med att bannlysas i ländre där han hade stora investiringar på G, men som nu helt gått upp i rök.
    Och en sån idiot vill vissa se som USA:s nästa president.., det är bara att citera Strindberg och instämma i "det är synd om mäniskorna".
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?