Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2016-11-12 13:30:59 följande:

Trump får nu försiktigt stöd från oväntat håll, nämligen från Bernie Sanders:

www.theguardian.com/us-news/2016/nov/10/bernie-sanders-donald-trump-harnessed-anti-establishment-anger

"Donald Trump tapped into the anger of a declining middle class that is sick and tired of establishment economics, establishment politics and the establishment media."

"People are tired of working longer hours for lower wages, of seeing decent paying jobs go to China and other low-wage countries, of billionaires not paying any federal income taxes and of not being able to afford a college education for their kids - all while the rich become very much richer."

"To the degree that Mr Trump is serious about pursuing policies that improve the lives of working families in this country, I and other progressives are prepared to work with him."

Sanders lägger dock in en brasklapp om att han tar avstånd från rasism, sexism och att strunta i miljöfrågor.

Sanders säger ju inget mer än att han och andra progressiva är beredda att samarbeta med Trump om att förbättra livet för arbetande familjer - i den mån Trump är seriös med genomföra den typen av åtgärder för USAs "declining middle class".

Trumps skatteförslag ger ju medelklassen 0.2% av de skattereduktionener han planerar. 

"As far as it is possible to tell from Trump's tax proposals (in their current form), the middle class would receive 0.2 percent of the benefits of his tax cuts."

http://europe.newsweek.com/trump-backs-rich-and-devil-can-take-poor-495915?rm=eu
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2016-11-12 17:23:37 följande:
    Jag tolkar inte artikeln på något särskilt sätt. Sanders säger ju inte direkt "Nu ska jag genast supersamarbeta med min store idol Trump". Han nämner dock ordet samarbete och ställer sig positiv till ett sådant,om det går i en riktning som han själv önskar förstås.

Man kan ju jämföra med den svenska diskussionen kring ordet samarbete.
    Javisst. Mig veterligen har inte Trump några nazistiska sympatier eller nazistiska rötter. DÄR går nämligen min gräns.
    Kung Markatta skrev 2016-11-12 16:24:01 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 15:24:18 följande:
    Men såklart! En man som öppet skryter inför offren av en finansbubbla om att han tyckte det var smarta affärer att sno åt sig deras sista tillgångar lär knappast skämmas för att använda sin presidentmakt för att göra saker bättre för honom och hans grupp. Det är ju bara "smart business"...

Skulle någon av er hypotetiskt kunna tänka er att rösta på Sanders i nästa val, om ni hade fått rösta och han ställde upp, nu när han pratat på det här sättet om samarbete med Trump?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-11-12 18:36:16 följande:
    Ok.

Du syftar alltså på en svensk jämförelse där SD har ensam riksdagsmajoritet och frågar då om Dorian och Nihka skulle kunna ge sitt stöd till vad de uppfattade som ärligt menade SD-förslag avsedda att förbättra ekonomin för "vanliga familjer" under förutsättning att SD tog klimathoten och miljön på allvar samtidigt som partiet började arbeta för att motverka rasism och sexism.

Tja, själv undrar jag om Dorian och Nihka skulle kunna tänka sig att be varsin ostmacka om månen ramlade ner och det visade sig att den är en ostSkrattande
    Hehehehe. Rätt gissat. Aldrig SD.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-11-12 19:17:24 följande:
    Det har ju inget att göra med Trump att de är vänster-folk. Sådana som, som vanligt, inte kan bete sig civiliserat utan istället kastar sten och bränner bilar.

Frågan är när Obama tänker föröka vara lite presidentli och vädja til dem att sluta. Eler när Hillary tänker ta sitt ansvar för sina fans. Nu ahr de ju till och med hunnit skjuta en person som inte höll med dem också men som tack och lov överlevt.
    Ja, det verkar som en Trumpanhängare (?) har skjutit en person vid en antitrumfdemonstration. 
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-11-12 19:17:24 följande:
    Det har ju inget att göra med Trump att de är vänster-folk. Sådana som, som vanligt, inte kan bete sig civiliserat utan istället kastar sten och bränner bilar.

Frågan är när Obama tänker föröka vara lite presidentli och vädja til dem att sluta. Eler när Hillary tänker ta sitt ansvar för sina fans. Nu ahr de ju till och med hunnit skjuta en person som inte höll med dem också men som tack och lov överlevt.
    Ja, det verkar som en Trumpanhängare (?) har skjutit en person vid en antitrumfdemonstration. 
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-12 21:32:16 följande:
    Samtidigt visar ju Sanders här även vad svenska politiker har möjlighet att säga om SD. "Vi ska samarbeta med SD i den mån som ter sig rimligt". Mycket bättre väg att vandra, snarare än att stänga ut ett demokratiskt parti.

Jag älskar det Sanders säger, då han visar att handlingar väger mer än ord.
    Nej, vad Sanders visar är att man kan samarbeta och låta bli att samarbeta med vem man vill. Och det är helt OK att inte samarbeta med sådant som luktar gammal och ny nazism.

Du kan ju höra med honom själv: Hi there Mr Sanders! How would you feel about teaming up with a party of  nazi descendents about living standards for the middle class?
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2016-11-13 13:12:18 följande:
    Intressant svar.

Trodde att Trump sågs som i princip det värsta man kunde tänka sig men så är det alltså inte.
    Nej, det finns långt värre vilket förstås inte gör honom till ett bra val.
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 17:17:04 följande:
    Nej, du predikar helt fel politik. Blir SD Sveriges störa politiska parti, vilket de kommer att bli 2018 så ska övriga politiska partier omfamna galenskapen och även ge SD en chans i den mån om ter sig rimligt. Det här är enda sättet att faktiskt uppnå en balans i vårt politiska klimat.

Jag tycker att du ska lyssna på mig. Uppenbarligen har jag en bättre känsla för vår samtid, vilket vi inte minst kunde se här iom att Trump blev president.
    Men dutten då. Två att välja på och du prickade in rätt
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-11-13 17:48:20 följande:
    Du förstår väl att du enkom som bäst förskjuter det ofrånkomliga? Varför inte samarbeta med SD i den mån som de inte utövar rasistisk och sexistisk politik? Det går inte att i en demokrati exkludera ett så pass stort parti och så många människor utifrån någon sorts hemmasnickrad moralkaka.
    Varför ska man samarbeta med någon man inte gillar när det finns andra man gillar???

Klart det går att exkludera SD. Just SD har väl ingen given plats i alla allianser eller någon för den delen. Precis som SD inte skulle exkludera någon om de fick chansen. SD vill välja bort, men accepterar inte att själva att bli bortvalda.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?