Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-08-26 20:40:45 följande:
    En liten kommentar eller snarast ett konstaterande.

Jag är övertygad om att du och Nihka har olika uppfattningar om vad som innefattas i begreppet mod.
    Konstatera skrev 2016-08-26 19:39:47 följande:
    Ja, alltså han har redan stärkt sitt varumärke något helt enormt. Lite det många nissar missar när de ifrågasätter Trumps kompetens som affärsman. Att varumärket Trump kommer bli långlivat pga av Donalds presidentrace är liksom svårt att förbise.

Förmodligen kommer han hantera en eventuell förlust mycket väl, just pga denna insikt. Jag tror på fullt allvar att detta initialt var en av anledningarna till varför han gick in i denna cirkus. Sanningen är också den att han förmodligen har mer att förlora på att vinna valet, när och ting återigen blir vardag. Samtidigt är detta en anledning till att faktiskt välja Trump till president. Han måste prestera väl, för att samtidigt inte dra ned sitt namn och med det företag i smutsen.

Där kan vi snacka drivkraft.

Men konspirationsteorin stämmer trots allt inte. Du får inte glömma bort Trumps ego. Trump har även redan breddat Fox och kanalen kommer bli värdens största. Behövs inget mediehus från höger.
    Jag kan inte läsa det du skriver om Trump utan att för stunden bli övertygad om att du driver men dig själv, med Trump och med oss alla.

Jag utesluter inte att han kommer att vinna valet, att förödmjuka andra, att skildra världen ur ett "vi och dom"-perspektiv är ett beprövat och effektivt vapen.

Och skulle han vinna finns det några vallöften han nog skulle vara tvungen att hålla: som att riva upp klimatavtalet för USA:s del eller som att bygga en mur mot Mexiko och försöka tvinga Mexiko att betala för Trumpmuren.
    Jag tycker att Trump har gjort demokratin en makalös tjänst. I egenskap av ett känt varumärke, är han modig i det att han tagit många obekväma fighter. En mindre hårdhudad person hade aldrig klarat av det. Ni verkar glömma bort att många människor i våra länder, faktiskt delar mycket av det som en Trump förmedlar. Han har fyllt ett mycket viktigt hål. Han representerar människor. Yttrandefrihet är bland det viktigaste vi har, och ingen ska tystas. Trump är en viktig påminnelse om att detta gäller!

Muren är en kanonidé. Ett land ska inte behöva acceptera 11+ miljoner illegala invandrare. Det är ju helt sjukt! Negligerandet av klimatavtalet är inte lika bra. Jag hoppas att Trump låter bli att pilla i detta.

"Vi mot dem". Visst, om du anser att det inte råder ett vi mot dem tänk i USA även utan Trump, så låter jag dig leva vidare i den föreställningen. Vi drar olika slutsatser utifrån vår samtid. Jag vill mena att landet troligtvis kan bli mer enat under Trump, än under Hilary Clinton.

• Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-31 17:54:43 följande:

Alltså , det här är helt otroligt. Hur många gånger kan en presidentkandidat bli påkommen med att ljuga? Donald Trump verkar vara en patologisk lögnare och han kan bli vald till USAs näste president. Skrämmande.

ZzzzZZZZzzz

Båda kandidater ljuger, men enbart en har ljugit frekvent i folkets tjänst. Märkligt att ni lägger allt fokus på Trumps lögner, och förbiser Hilarys lögner. Men det är den inkonsekvens som råder. Ni är totalt ointressanta!
  • Konstatera
    Jag tycker att skribenten drar fel slutsatser. Det är en alldeles uppenbar strategi att inte vara supertydlig i invandringsfrågan. Om Trump stenhårt höll linjen att alla ska deporteras, så kan du ju snacka om att han stänger dörren för minoritetsröster och sätter krokben på sig själv. Genom att använda sig av olika tonlägen men likväl framstå som övertygande i all förvirring, så kan han vinna många röster.

Klara besked är inte alltid bra i politiken. Speciellt inte när vi talar om ett så delat land som USA. Tycker vi märker det på demokraterna också. Hilary Clinton har pendlat mellan hård och mjuk historiskt i invandrarfrågan. En dag ska hon ge alla asyl, och en annan dag så är inte detta aktuellt. Clinton har tom back in the days varit för någon sorts uppdaterad barriär mellan USA och Mexico. Det handlar om vem du talar till. Det kallas att fiska röster.

SvD brukar bibehålla en hög lägsta nivå, men det där var ett riktigt lågvattenmärke.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-09-01 11:42:36 följande:
    Att Mexikos förre president Vicente Fox på Twitter anser att Donald Trump ljuger är, roligt eller ej, en objektiv sanning.
    Att Vicente är en hårdnackad Trump-hatare tror jag inte att någon förnekar. Det intressanta, är att du per automatik menar att dennes röst väger tyngre än Trumps.

Jag tycker faktiskt att Vincente Fox är den som är mest pinsam i detta.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-09-01 23:58:32 följande:

Donald Trump besökte Mexiko i förrgår och han lyckades få både den förra och den nya presidenten att hävda att Trump ljuger (det gäller dessutom olika påstådda lögner). Med tanke på hur ovanligt det är att stats och regeringschefer beskyller varandra för lögner så är det  en väldigt ovanlig händelse.

FDFMGA skrev 2016-09-02 07:45:16 följande:
    Alltid något vi kan vara överens om, SvD alltså. Jag skulle nog vilja påstå att det är den klart mest läsvärda svenska dagstidningen, trots vissa ledarskribenter.

Här är dagens artikel, från Omni iofs - men det verkar som Mexikos president inte känner till att FL:s främsta tänkare menar att han har en annan syn på Trump en den han själv har.

www.svd.se/latinamerikanska-radgivare-lamnar-trump-efter-tal/om/usa-valet-2016
    Jag missar uppenbarligen något, men vad är Trumps lögn? Att Mexiko kommer betala för muren? Att Han och Nieto hade ett gott samtal?

Visst är det humor att statschefer beskyller varandra. Men kan det ha fler anledningar än att Trump är Trump? I detta fall handlar det snarare om att Mexikos president försöker rädda sig själv. Kritiken har varit hård mot honom i hemlandet efter att han bjuit in Trump. Vi får inte heller glömma att han stod och prisade samtalet med Trump under en presskonferens, för att sedan via Twitter attackera Trump så smått.

FDF. Visst håller vi med varandra om mycket. Jag delar din syn att SvD förmodligen är Sveriges bästa dagstidning. En av få publikationer som på riktigt bryr sig om det här med mångfald. Det gillar jag.

Men du länkar till en ickenyhet. Vad är det för idioter som hoppar av efter ett tal, likt de tal som han hållit i över ett år? Uppenbarligen kom det som en chock för dessa människor att Trump är konservativ i invandringsfrågan?

Jag förundras över idiotin. Naturligtvis ska den som vill ha en liberal invandringspolitik inte rösta Trump.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-09-02 13:00:17 följande:
    Jaaa! Alla kan be grannen bygga en mur som de bekostar. Det blir säkert kanon! Hahahahaha!
    Larvigt exempel. Men sure. De flesta av oss brukar låsa dörren till våra hem. Bör inte ett land, med folkets vilja på samma sätt ha rätten att låsa dörren till sitt land och släppa in vem de vill?

Många grannar styckar även av sina tomter. Ofta med staket eller diverse grönska. Går gränsen vid betong? Hade det varit okej om Trump vill föra upp en plastmur?
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-09-03 06:43:29 följande:
    Ingen har nog synpunkter på att Trump vill bevaka gränsen. Det man reagerar på är Donald Trumps främlingsfientliga retorik, muren som för tankarna till järnridån och det faktum att Trump vill deportera miljontals mexikaner som har etablerats sig i USA och vars barn är amerikanska medborgare.

Ditt exempel, att USA måste få låsa om sig haltar. Här handlar det ju om att D Trump vill att Mexiko ska installera och bekosta ett lås i USAs dörr. Förklara logiken i det är du snäll..
    Ingen har synpunkter på att Trump vill bevaka gränsen, men att han vill bevaka gränsen på det mest effektiva sättet har folk tydligen synpunkter på. Hur ska USA bevaka sin gräns utan en mur undrar jag?

Tydligen är mexikaner utan medborgarskap etablerade. En paradox i min värld.

Vad gäller betalningen av muren. Du tror alltså på fullaste allvar att Mexiko kommer skriva en check och ge över den personligen till Mr Trump? Det du inte förstår är att Trump spelar ut dig och många gelikar totalt.

Att Mexiko ska betala för muren kan ses som kritik mot Mexiko. Sanningen är den att mycket skit kommit från det landet. Bla droger. Trump kommer även att kunna säga att Mexiko betalat för muren. Hur undrar du? Mexikaner som på ett legalt vis söker om visum i USA betalar av muren rätt snart alone.

Förstår du inte att du är ägd?

• Konstatera
    nihka skrev 2016-09-03 10:40:03 följande:
    Så du tycker Trump är "larvig" som ber grannen bygga en mur som grannen ska bekosta? Eller är det bara "larvigt" när andra gör det?

Om han vill ha en mur som den andra sidan inte vill ha kan han åtminstone fatta att han får bygga den själv och betala för den själv.

Sedan kan han släppa igenom så många modeller för eget bruk som han vill genom den
    Jag gillar Trump för att han säger det han säger. Sanningen är den att Mexiko i åratal vansköt stora delar av sitt land. Att Trump nu vill bygga en mur och även påstår att Mexiko ska betala för muren, är ett unerbart stort jävla fuck off till denna inkompetenta regering.

Det han säger är. Mexiko. Get your shit together. Och han har helt rätt!
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-09-07 16:56:20 följande:

Trump avslöjar sin briljanta plan för hur IS ska besegras.

Hangarfartyget som Flash redan intecknad för hans räkning kan knappast gå på grund för en man av sådan briljansSkrattande

www.dn.se/nyheter/varlden/trump-ger-nytt-besked-om-is-plan/

Mannen ska dock ha kudos för att han faktiskt försöker lösa de problem som Hilary Clinton varit högst delaktig i att skapa. Clinton har redan presenterat sin lösning. Ersätt diverse diktatorer med IS och andra rebellgrupper och skapa en global flyktingskris på köpet. Bra jobbat. 

Sorgligt.

Men du har rätt i en sak. Gubben saknar viss allmänbildning, men allt som allt är Trump - minst sagt - briljant!
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-09-10 09:36:03 följande:
    Minst lika briljant som ÅkessonSkrattande

Och allmänbildning är ju bara en onödig lyx.

För övrigt så är jag lite skeptisk till att göra USA eller Sovjet ansvariga för IS/Daesh/Isis. Snudd på kulturrelativism att inte lägga ansvaret för terrorism på terroristerna själva. Lite som att påstå att det är det svenska samhällets fel att ungar bränner bilar.

Märkligt att ni högerdebattörer är så främmande för individens eget ansvarSkrattande
    Det beror lite på hur brett du vill använda ordet briljant. Men inget snack om att Jimmie Åkesson varit en oerhört kompetent ledare för sverigedemokraterna.

Ditt andra exempel där är bara löjligt. Terroristerna är självklart ansvariga för sina handlingar. Ingen som påstår något annat. Men det hjälper inte att de fått backning av bla USA och Ryssland. I fallet med IS så är även USA direkt ansvariga i det att gruppen tillåtits växa fram. 

Det är snarare som om att en tredjepart skulle avsätta vår nuvarande regering och satsa pengar och resurser på bilbrännarna i förorten så att de kan ta kontrollen över vårt land. Jag vill då mena att denna tredjepart är högst ansvarig i utvecklingen av vårt land. 

Jag tycker att ditt marginaliserande är bekymmersamt. Sanningen är den att USA har betett sig förjävligt åt under många år nu. Inte fan har det blivit bättre under Obama/Hilary. Varför vill du inte sätta stopp för denna utveckling? 
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?