• Anonym (Nnn)

Förstör jag för pappan och barnen?

Anonym (suck) skrev 2016-02-24 10:16:09 följande:

Så pappan är inte alls egoistisk som inte kan stå ut med ts varannan vecka (minus två kvällar) för barnet skull?

Håller själv på att skilja mig. Vi har dessutom en 5 månaders bebis tillsammans så vi måste träffas hela tiden. Det är j*vigt svårt. Vi är båda sårade, han pga att beslutet mest var mitt, jag pga att det egentligen inte är vad jag vill med våra problem gick inte att lösa och sen gick han vidare väldigt fort. Men vi står ut och umgås för barnens skull.

Jo...det är ju så en separation ser ut i de allra flesta fall. I en separation är ALLA offer på ett eller annat sätt.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 12:48:32 följande:

För att det kostar pengar för TS?

Ja för i din värld har alla obegränsat med pengar? Det är bara frågan om hur mycket man VILL spendera. Om man har förmågan att kliva ut ett steg från sin egen lilla värld, så brukar man inse att "woops, alla har inte mina förutsättningar och mina lösningar och mitt sätt att tänka är därför inte applicerbart på alla". Har du frågat TS om hennes ekonomiska förutsättningar? Nej ojdå, det tänkte du visst inte på! Epic fail skulle mina barn säga.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 14:08:13 följande:

Vet du något om TS ekonomi?

Nej men det var väl inte jag som antog att hon hade råd med ett annat boende v.a.v.?

Det blir bättre om man tänker först och skriver sen.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 14:00:41 följande:

Ja för de vänjer sig bäst genom att två (eller en) sårade föräldrar fortsätter att bo ihop? Det lär ju inte vara turbulent alls ..

Den som ställer till med turbulens får ta konsekvenserna av detta.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Ja du förstör) skrev 2016-02-24 16:11:19 följande:

Det är lätt för den som är "klar" med relationen att förhålla sig sval - i detta fall TS. Visst en del människor kanske också fixar att vara "normala" inför barnen. Medan andra som vet mig sig att de inte klarar av det gör klokt i att inte vara kvar. Det betyder inte för den skull att man inte ska få vara med sina barn. Att vara den mer sårade eller mer känslosamma personen gör en inte olämplig som föräldrar. Den här pappan vill ju vara med sina barn på ett normalt sätt.. jag tycker inte TS lösning erbjuder det..

Nu är det T.ex sportlov massa familjer reser bort, skulle säkert inte vara svårt för TS att låna någon lägenhet en vecka och låta honom flytta hem .. vill man vara tillmötesgående och anstränga sig så går mycket att lösa. Vill man inte det så är ju allt omöjligt också..

Och ÅTER igen är du där med din tolkning som bygger HELT OCH HÅLLET på hur DIN värld ser ut! Ja för alla familjer åker naturligtvis på semester över sportlovet och samtliga vill mer än gärna låna ut sina hem under tiden! Det är bara att blunda och peka!
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (hjälp...) skrev 2016-02-24 16:29:03 följande:

Vi är ett gäng som redan har upplyst om den saken. Det går inte in. Försök inte.

Jag är 40+, närmare bestämt 50-. Jag har haft åtskilliga separationer runt mig under åren och INGEN har valt att betala för ett extra boende under tiden. Ibland har någon av föräldrarna valt att tillbringa kvällen hemma hos vänner för att få gråta, förbanna och prata skit - fine - det drabbar inte barnen. Man uppför sig inför barnen, ibland blir någon ledsen eller arg och då får man förklara för barnen varför. Att tillåta sig själv att känna och sörja är att tillåta barnen det samma. En separation är ALDRIG lätt - vare sig för den som lämnar eller den som blir lämnad. Man får bara göra det bästa utav situationen!
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Så fel.) skrev 2016-02-24 17:56:40 följande:

Många i tråden som inte har en aning om vad som är bäst för barnen. Så ja, då är man egoistisk och självisk.

Väldigt tydligt att TS endast tänker på sitt eget välmående och ingen annans.

Nehej men det vet då du! Det vore väl jättebra om du kunde tala ur skägget och köra upp bevis i ansiktet på oss andra då! Utveckla dig! Förklara dig! Om du inte kan det så vad tycker du då att du bidrar med annat än (förmodligen) självupplevda upplevelser som lett till din bitterhet.
  • Anonym (Nnn)
    fkh skrev 2016-02-24 22:23:26 följande:

Det nya hem som ditt ex kommer skaffa och som dina barn kommer behöva bo i varannan vecka kommer vara lika främmande för dem till en början som en tillfällig lösning eventuellt skullle vara för dig själv just nu. Men gud förbjude att du skulle behöva släppa lite på din egen bekvämlighet eller hur. Så du har alltså inga vänner och ingen släkt? Svårt att tänka mig det men om nu så är fallet så skulle du kanske, som någon annan redan nämnt, löst problemet med alternativt tillfälligt boende innan du bröt upp iom att resultatet rimligtvis blir så att den som dumpats helst inte vill leva under samma tak som sin f.d. livskamrat som dumpat en. Otroligt barnsligt och egoistiskt av dig att vända upp och ner på deras värld, krossa lite hjärtan och sedan vägrar göra minsta uppoffring själv för att det inte passar dig. Så svårt är det inte att föreställa sig att personen vars värld du haft i bitar inte gärna bor med dig eller utan sina barn, han har förlorat tillräckligt och nu får du stå ditt kast också. Pinsamt att ens bråka om det tycker jag.

Åter igen...vuxna män är INTE offer.
  • Anonym (Nnn)

[quote=76374995][quote-nick]fkh skrev 2016-02-25 08:10:14 följande:[/quote-nick]Du är väldigt genusfixerad. Vi lever i 2016.

Själv är jag övertygad om att alla människor oavsett kön kan bli sårade och lida av hjärtesorg.[/quot

Argumentera gärna emot men märk inte ord är du snäll. TS ex är en man.

• Anonym (Nnn)
    Anonym (brodern) skrev 2016-02-26 07:12:10 följande:

Ni kan tillsammans hyra en 2:a i andra hand för runt 6000kr/mån. Det blir 3000kr var.

Hur svårt kan det vara? Jag ser dig som väldigt egoistisk och empatilös i detta och jag både förstår och lider med ditt ex.

Jag hyr ut min 2:a vid gullmarsplan för 6000 kr så detta förslag är INTE på långa vägar "verklighetsfråvänt"!

Men då kan ju TS ex hyra en sådan lägenhet så är problemet ur världen. Med 2 barn kan man absolut bo i en 2:a i ett par år tills man hittat något bättre. Är det så pass lätt att hitta lägenheter i Stockholm så förstår jag inte alls varför han bor kvar? Det hade ju inte jag gjort om jag mådde så pass dåligt av det.
  • Anonym (Nnn)
    fkh skrev 2016-02-25 08:17:32 följande:

Det är ju precis det du inte gör, hjälper till att underlätta för honom. Du bryter upp erat liv tillsammans och förväntar dig att han ska gilla läget.

Och om någon ovan undrade ifall de som inte stryker ts medhårs är bittra själar så kan jag bara svara för mig själv. Har aldrig varit med om en separation men på något vis har jag lärt mig empati ändå.

I en vuxen relation med barn involverade är det ju oftast inte så att en av parterna helt plötsligt bara "dumpar" den andre. Man drar ofta runt en halvtaskig relation längre än man borde. Båda är medvetna om att det inte fungerar, och till slut måste en av parterna helt enkelt fatta det slutgiltiga beslutet. Det gör inte per automatik den andre parten till ett "offer". Att göra sig till offer och komma med krav på den andre som kompensation är inte riktigt ok. Oftast handlar det inte om saker man egentligen vill, man har helt enkelt ett behov av att försöka kontrollera en situation man ofrivilligt försatts i och vissa kommer på än det ena, än det andra för att helt enkelt "jävlas" med den andre. ALLA mår dåligt i en separation.

Mitt ex kom med nya krav och regler hela tiden. Han skulle flytta och lämna mig ensam med vår hyfsat dyra lägenhet. När jag gick med på detta så FICK jag helt plötsligt inte behålla lägenheten. När jag gick med på detta så skulle han minsann slänga ut mig NU, helst i går och jag skulle minsann inte få träffa barnen mer. När jag reste mig för att gå så FICK jag inte gå, då knyckte han både nycklar och plånbok så att jag var tvungen att stanna hemma. Nästa dag skulle han inte träffa barnen alls - han skulle skriva över vårdnaden på mig och aldrig mer träffa dem och det var minsann mitt fel och ja....så där höll det på i ett par veckor.

Till slut köpte jag en annan lägenhet och hade möjligheten att få flytta in direkt. Först DÅ lugnade han sig och bad mig att stanna kvar tillsammans med honom för han klarade inte av att bo själv. Först DÅ kunde vi börja kommunicera.

Om TS skaffar en liten lägenhet för att bo i v.a.v. så finns det ingenting som säger att mannen släpper in henne i den gemensamma bostaden efter en vecka. Visst - han har ingen RÄTT att vägra men i praktiken - vad ska hon göra? Begära polishjälp och ställa till med en scen inför barnen? TS man är säkert en jättefin människa men när man befinner sig i kris gör man konstiga saker. Båda parter är rädda, osäkra och värnar om sig och sitt vid en separation - med all rätt! Ingen av parterna har varken moralisk eller juridisk befogenhet att ställa krav på den andre som denne inte är bekväm med. TS vill inte lämna bostaden v.a.v. - då får hon och mannen enas om den näst bästa lösningen.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-26 18:55:25 följande:

Den som bryter upp får göra mer uppoffringar? Dummaste jag hört! Det tog mig många år och oändligt många tårarar innan jag hade lyckats samla tillräckligt med ork att faktiskt lämna min man. Våra problem gick inte att lösa men han hade gärna fortsatt va gifta, dock va det ju på bekostnad av mitt välmående. Så när jag väl satt ner foten så var jag färdig med att offra mig själv för honom. Sen självklart hjälper jag honom och underlättar så mycket jag kan, men det får gå åt båda hållen.

Har exakt samma erfarenhet men folk här tycks tro att man dumpar och ser går ut och firar med champagne. Den som "blir lämnad" kan mycket väl ha uppfört sig som ett tvättäkta arsle under många år och parasiterat på den andre parten både känslomässigt och ekonomiskt. Helt plötsligt ska vederbörande alltså ha någon form av "offerstatus" och rätt att diktera villkoren - helt galet!
  • Anonym (Nnn)
    fkh skrev 2016-02-26 20:09:55 följande:

Suck..

Ts beskrivning av situationen är att hon själv under en längre tid sett sin sambo som en kompis mer än något annat och därför vill separera. Kändlan är enligt henne inte ömsesidig då han vill stanna i förhållandet. Hade min man fått för sig detsamma efter mer än tio år tillsammans så är det naturligtvis mitt problem att han bryter upp men det är han som har skapat problemet. Han lider inte av det på samma sätt som jag gör då jag inget hellre vill än att lappa ihop oss och fortsätta leva tillsammans. Med det är det inte sagt att man inte ska bryta upp men man kan ju fortfarande kalla saker för vad de är. För ts är inte situationen olidlig då hon vill bryta upp, för hennes sambo är den ju det eftersom han inte vill bryta upp.

?? Vad är problemet?

[quote=76381025][quote-nick]fkh skrev 2016-02-26 20:09:55 följande:[/quote-nick]Suck..

Har skrivit fler inlägg med andra synpunkter men nu orkar jag ärligt talat inte dra detta fler varv.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (N) skrev 2016-02-26 20:19:29 följande:

Tror du verkligen att det är lätt och roligt att lämna sin livskamrat, pappan till ens barn? Tror du att man gläds åt att vara den som förstör kärnfamiljen för sina barn?

Vi hade det dåligt i ett par år, pratade om det och kom överens om att försöka jobba på förhållandet. Efter ytterligare ett par år där jag kämpade för att hitta tillbaka till mina känslor och för att skapa tid till bara oss och för att fixa "date nights" osv medan han inte lyfte ett finger för att förbättra förhållandet så tog jag beslutet om skilsmässa. För mig var det en stor sorg att lämna det förhållande som jag trodde skulle vara livet ut.

Och jag tror att det är vanligt att känna sorg när man lämnar ett långt förhållande, speciellt när barn är inblandade. Det är två vuxna och ett till flera barn som sörjer kärnfamiljen. I mina ögon är det då de vuxna får bita ihop och stötta barnen i förändringen och sorgen. Det är inte läge för de vuxna att lägga sig ner och tycka synd om sig själv, det får man göra när barnen inte ser.

Ja, och det är så de flesta ser på det.
  • Anonym (Nnn)
    fkh skrev 2016-02-26 20:34:41 följande:

Du förstod kanske inte hinten, och tråkigt det du gått igenom även om jag inte orkar läsa hela inlägget då din personliga historia saknar relevans i sammanhanget, men jag syftade till ts fall där sambon som hon lämnat för två veckor sen uppenbarligen tar detta uppbrott hårdare än vad hon själv gör när han uttrycker att det är svårt att leva med henne under samma tak. Jag kan tycka att den som tycker synd om sig själv här är ts som vägrar mötas på vägen för att uppbrottet ska gå så smidigt som möjligt för båda parter. Istället ställs HAN inför ett ultimatum att antingen dela lägenhet med människan som får honom att må dåligt eller inte träffa sina barn mer än ibland. Hon har redan tagit ett beslut med eller utan hans samtycke som präglar båda deras liv dramatiskt, vilket hon naturligtvis har rätt till, men då får man också försöka vara lite storsint och ta ett steg tillbaks för att underlätta för den som uppbrottet är svårare för. Som sagt kallas det för empati.

Vem bestämmer vem uppbrottet är svårast för? Det går inte, alltså finns lagen till för att styra upp. Du kan tycka vad du vill, men du har inte rätt.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (suck) skrev 2016-02-27 02:56:55 följande:

Det är något allvarligt fel med dig.

Mänmiska utan spärrar som njuter av att få kränka andra anonymt. Sådana finns också.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-28 04:47:50 följande:

Shit vad du är otrevlig.

Utmärkande för dessa människor som gör anspråk på att vara empatiska (till skillnad mot oss andra) är en extremt otrevlig ton och en nedsättande attityd gentemot dem som inte delar deras åsikt. Jag tror att vi definierar "empati" olika helt enkelt.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (lina) skrev 2016-02-29 07:34:40 följande:

Men varför ska ts behöva hitta en ny bostad? Hon har ju redan en?

Ja men exakt! Varför spilla tid på att FÖRST hitta en bostad till TS och sen en till mannen. Vad är det som hindrar att exet letar bostad direkt?
Svar på tråden Förstör jag för pappan och barnen?