fkh skrev 2016-02-25 08:17:32 följande:
Det är ju precis det du inte gör, hjälper till att underlätta för honom. Du bryter upp erat liv tillsammans och förväntar dig att han ska gilla läget.
Och om någon ovan undrade ifall de som inte stryker ts medhårs är bittra själar så kan jag bara svara för mig själv. Har aldrig varit med om en separation men på något vis har jag lärt mig empati ändå.
I en vuxen relation med barn involverade är det ju oftast inte så att en av parterna helt plötsligt bara "dumpar" den andre. Man drar ofta runt en halvtaskig relation längre än man borde. Båda är medvetna om att det inte fungerar, och till slut måste en av parterna helt enkelt fatta det slutgiltiga beslutet. Det gör inte per automatik den andre parten till ett "offer". Att göra sig till offer och komma med krav på den andre som kompensation är inte riktigt ok. Oftast handlar det inte om saker man egentligen vill, man har helt enkelt ett behov av att försöka kontrollera en situation man ofrivilligt försatts i och vissa kommer på än det ena, än det andra för att helt enkelt "jävlas" med den andre. ALLA mår dåligt i en separation.
Mitt ex kom med nya krav och regler hela tiden. Han skulle flytta och lämna mig ensam med vår hyfsat dyra lägenhet. När jag gick med på detta så FICK jag helt plötsligt inte behålla lägenheten. När jag gick med på detta så skulle han minsann slänga ut mig NU, helst i går och jag skulle minsann inte få träffa barnen mer. När jag reste mig för att gå så FICK jag inte gå, då knyckte han både nycklar och plånbok så att jag var tvungen att stanna hemma. Nästa dag skulle han inte träffa barnen alls - han skulle skriva över vårdnaden på mig och aldrig mer träffa dem och det var minsann mitt fel och ja....så där höll det på i ett par veckor.
Till slut köpte jag en annan lägenhet och hade möjligheten att få flytta in direkt. Först DÅ lugnade han sig och bad mig att stanna kvar tillsammans med honom för han klarade inte av att bo själv. Först DÅ kunde vi börja kommunicera.
Om TS skaffar en liten lägenhet för att bo i v.a.v. så finns det ingenting som säger att mannen släpper in henne i den gemensamma bostaden efter en vecka. Visst - han har ingen RÄTT att vägra men i praktiken - vad ska hon göra? Begära polishjälp och ställa till med en scen inför barnen? TS man är säkert en jättefin människa men när man befinner sig i kris gör man konstiga saker. Båda parter är rädda, osäkra och värnar om sig och sitt vid en separation - med all rätt! Ingen av parterna har varken moralisk eller juridisk befogenhet att ställa krav på den andre som denne inte är bekväm med. TS vill inte lämna bostaden v.a.v. - då får hon och mannen enas om den näst bästa lösningen.