• Frögurka

7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?

Fick såklart 1:2 på alla trisomier pga nackspalten som dom mätte till 7,0-7,3mm. Den låg som instängd me vätska runt hela kroppen, hade 2 vätske-nånting i skallen, ja tyckte den rörde sej väldigt lite. Hjärtat slog o hjärnan såg åtminstone bra ut.
    Blev helt chockad av de beskedet.
    Hann googla lite igår o en bred nackspalt behöver inte betyda att de är kört men vad ja förstod så hade ja en FÖR bred, o i kombo me vätskan den var omringad av..
    Nytt UL o moderkaksprov imorron bitti..
    Ja tror dom sa att de tyder starkt på kromosomavvikelser, dom sa att de mår iaf inte bra i vätskan.

Vad har ni andra för erfarenheter? Bra som dåliga..

• Svar på tråden 7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?
  • Frögurka
    DevilsDaughter skrev 2017-02-06 15:46:24 följande:
    Önskar dig all lycka! Hoppas det går vägen nu! Gör du ultraljud i samband med nipt? Tänkte så du får en hum om hur oddsen är och så att du får bekräftat att det bara är en.
    Yes, ultraljud först. Därför ja har så ont i magen ;)
  • Frögurka

Bebis lever o hon kunde inte se nåt som helst avvikande när de gäller nån trisomi :)
    Blodprov för nipt lämnat, inte alls orolig över resultatet :)))

• delilah

Beklagar det som hände först och hoppas att det gick bra med denna graviditet! Hur har det gått för dig?

Vi var på kub-test i fredags och fick 1:22. En nackspalt på 7.8 och dåliga blodvärden. Vi blev ordentligt chockade, det är vårt andra barn - har redan en underbar 2 åring där hemma. Har tid för moderkaksprov på onsdag men det känns lite hopplöst nu med en sådan bred nackspalt. Vi har pratat om att vi inte kommer att gå vidare om det finns några fel men väntan är jobbig...

• Mimipig

Jag sitter också här och väntar på moderkaksprovsvar. Gjorde det i fredags, är så livrädd för samtalet som förmodligen kommer. Vi gjorde nipt som visade på kromosomavvikelser på t21. Fick det beskedet i onsdags. Ul visar en nackspalt på 3 mm. Inte abnormt tjock, men åt det tjockare hållet sa läkaren. Det i kombo med nipt-svaret gör ju att det inte finns särskilt mkt hopp, "mindre än en på tio" sa läkaren. Jag har en fullt frisk tvååring hemma, med honom fick vi högrisk på kub, med en nackspalt på 2,7 mm, och gjorde också mkp. Men han var ju hel och fin, så jag kan inte låta bli att klamra mig fast vid ett mikroskopiskt hopp, även om jag kanske skulle må bättre av inse att all statistik är emot oss.

Hur har det gått för er Frögurka och Delilah?

• delilah

Hej igen. Efter 5 dagar fick vi svar på första provet att kromosonavvikelserna 13, 18 & 21 inte fanns. Allt såg bra ut, vilken känns som en chock. Var inställd på negativt besked då de så att risken för det är större än chansen för ett positivt. Nu väntar vi svar från långtidsanalysen och de räkna med att ha det svaret i slutet på nästa vecka. Det känns bra att väntan inte tycks bli så lång som vi trodde....

Därefter väntar noggrannare ultraljud har vi förstått - om nästa besked inte visar något vill säga... Vi är ändå väldigt nojiga och undrar såklart vad som kan ha orsakat en sån stor nackspalt.

Vi gjorde aldrig kubtestet med första så vi vet ju inte hur det såg ut den gången. Alla så åt oss att det inte fanns behov för oss att göra det denna gång heller eftersom vi är så pass unga ännu (25). Nu i efterhand är vi dock glada att vi gjorde det ändå.

Håller tummarna för er andra!

• Mimipig

Moderkaksprovet visade tyvärr samma som nipt - kromosomavvikelser. Jag har gråtit och sörjt i 1,5 v nu. Avbrytandet av graviditeten påbörjas på lördag och slutförs på måndag. Sen får vi vänta en månad och sen är det tillbaka på ruta ett och börja om. Jag önskar er alla i tråden all lycka till!

• delilah

Okej det var tråkigt att höra... skänker styrkekramar till er <3 hoppas ni tar er genom detta och att ni lyckas om ni försöker igen.

Vår oro nu består i om vi nånsin kommer få veta varför nackspalten var så pass bred som 7,8.. känns läskigt att gå vidare om man inte hittar vad som orsakat det.

• Mimipig
    delilah skrev 2017-07-23 16:18:15 följande:

Okej det var tråkigt att höra... skänker styrkekramar till er <3 hoppas ni tar er genom detta och att ni lyckas om ni försöker igen.

Vår oro nu består i om vi nånsin kommer få veta varför nackspalten var så pass bred som 7,8.. känns läskigt att gå vidare om man inte hittar vad som orsakat det.

Jag förstår er. Vad säger läkarna? Kan de undersöka saken?
  • delilah

Vi inväntar först långtidsanalysen som förväntas vara klar i slutet på denna vecka, eventuellt på måndag men de trodde vi skulle hinna få besked innan helgen. Sen får vi se vad som sker efter det. Vi vet inte så mycket mer än att det brukar erbjudas noggrannare ultraljud efter detta - detta är dock inget som är planerat ännu.

Svar på tråden 7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?