• Mimipig

7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?

Jag sitter också här och väntar på moderkaksprovsvar. Gjorde det i fredags, är så livrädd för samtalet som förmodligen kommer. Vi gjorde nipt som visade på kromosomavvikelser på t21. Fick det beskedet i onsdags. Ul visar en nackspalt på 3 mm. Inte abnormt tjock, men åt det tjockare hållet sa läkaren. Det i kombo med nipt-svaret gör ju att det inte finns särskilt mkt hopp, "mindre än en på tio" sa läkaren. Jag har en fullt frisk tvååring hemma, med honom fick vi högrisk på kub, med en nackspalt på 2,7 mm, och gjorde också mkp. Men han var ju hel och fin, så jag kan inte låta bli att klamra mig fast vid ett mikroskopiskt hopp, även om jag kanske skulle må bättre av inse att all statistik är emot oss.

Hur har det gått för er Frögurka och Delilah?

• Mimipig

Moderkaksprovet visade tyvärr samma som nipt - kromosomavvikelser. Jag har gråtit och sörjt i 1,5 v nu. Avbrytandet av graviditeten påbörjas på lördag och slutförs på måndag. Sen får vi vänta en månad och sen är det tillbaka på ruta ett och börja om. Jag önskar er alla i tråden all lycka till!

• Mimipig
    delilah skrev 2017-07-23 16:18:15 följande:

Okej det var tråkigt att höra... skänker styrkekramar till er <3 hoppas ni tar er genom detta och att ni lyckas om ni försöker igen.

Vår oro nu består i om vi nånsin kommer få veta varför nackspalten var så pass bred som 7,8.. känns läskigt att gå vidare om man inte hittar vad som orsakat det.

Jag förstår er. Vad säger läkarna? Kan de undersöka saken?
  • Mimipig

Jag är så glad för er skull, jag vet hur plågsamt det är att gå och vänta på de där provsvaren. Grattis!!!

• Mimipig

Skönt att höra att det finns hopp även om nackspalten är bred. Men hu vilken pers du gått igenom!

• Mimipig
    delilah skrev 2017-08-03 20:13:36 följande:

Ultraljud idag och läkaren kollade genom alla organ och kroppsdelar - det fanns inget att anmärka på! Hon sa att hon själv trodde att hon skulle hitta något under dagens undersökning, men där fanns inget som kunde förklara varför liten hade så bred nackspalt. Där fanns ingen svullnad alls kvar idag! Hon sa att hon förstod att det var svårt för oss att släppa oron helt ändå, men att hon tyckte att vi skulle försöka så gott vi kunde. Vad det än var som orsakade nackspalten tidigare kunde hon inte se att det skulle lämnat några bieffekter i alla fall. Nu ska vi följa upp med flera ultraljud för att ha koll på liten =) tillväxten såg också bra ut idag.

Fick gå hem med aningen lättare steg och med vetskapen om att vi väntar en lillasyster i januari.

Oh, puh! Ja, försök slappna av. Me. Jag fattar att det är svårt. Grattis ändå!
  • Mimipig

Jag är också nyfiken och hoppfull för er! Tyvärr gick det ju inte vägen för oss, så får vi gå tillbaka till sängkammaren och börja om...

• Mimipig
    Nykär15 skrev 2017-08-17 15:14:54 följande:

Usch vad jobbigt...förstår din sorg. Så hemskt  hoppas ni snart blir gravida igen och att allt går vägen 

Åh, tack, det hoppas jag med. Försöker i detta nu lista ut när sjutton nästa ÄL kan tänkas bli - eller ha varit. Alla tecken, sekret, Temp och stickor visar svar all over the place...
  • Mimipig
    TvåBarnsMamma skrev 2017-08-24 21:06:34 följande:

I dag var vi på ul pga att vi inte kunde screena alla organen i vecka 16, sen åkte vi utomlands och gjorde ett ul där och allt såg bra ut.

I dag gjorde vi ett efter att ha kommit hem i vecka 22+0 och då börjar hon prata om bred nackspalt mätter den tre gånger 7,1, 6,1 och 6,3. Fattar inte ett smack. När vi frågar vad de innebär säger hon risk för att barnet har ett syndrom. Och sedan säger hon jag acreenar jag ställer inga diagnoser, tar allt personligt när vi frågar och sedan får vi tid till spec läkare i morgon.

När 29 år, har haft två normala graviditeter innan utan några komplikationer och är nu livrädd för vad detta innebär.

Åh, vad jobbigt att bli så uppskrämd. Kräv ALLA undersökningar och prover som existerar. Så du kan bli lugn.
  • Mimipig
    delilah skrev 2017-08-29 15:57:38 följande:

Igår var vi på ytterligare ett ultraljud för att kolla organen en gång till. Är nu i v.21.

Läkaren sa att det även denna gång såg normalt ut, det fanns inget avvikande. Hon gick genom organen och kroppsdelarna. Vår prinsessa hade växt som hon skulle så läkaren tyckte att vi skulle sätta punkt för det som varit nu. Efter moderkaksprov och flera ultraljud finna det inget mer att kontrollera och det finns ingen anledning att anta att något skulle vara fel.

Nu försöker vi glädjas åt detta och ser fram emot vår sessa i januari <3

Så skönt att höra! Försök att vila i det resten av graviditeten. Stor kram!
  • Mimipig
    Feliciaw13 skrev 2017-09-03 12:27:25 följande:

Återkoppling från mig!

I onsdags föddes vår son: En helt frisk pojke, alla tester gjorda nu - så underbar känsla!

Han hade alltså en mycket bred nackspalt på över 7 mm.

Jag har som sagt oroat mig mycket även efter fostervattensprovet, vad detta kunde tänkas stå för. Så det behöver inte betyda någonting.

Underbart att höra! Jag ska ta det med mig om jag blir gravid igen. Stort greattis!
  • Mimipig
    delilah skrev 2017-11-29 21:44:44 följande:

Vi har varit på två tillväxtultraljud nu också. Ett i v30 och ett i v33. Första var hon 11% mindre men det räknad fortfarande som normalt men man ville göra ett till för att ha koll. Vid det andra låg hon på 4.5% minus, så hon hade växt till sig och beräknas bli en normalstor tjej nu ???? allt annat såg fint ut.

Går in i v35 på fredag och vi ser så fram emot att träffa vår lilla tjej. Det har varit en påfrestande resa men vi har försökt njuta så gott det går eftrrsådana resultat som vi fick på kuben. Ska försöka uppdatera längre fram också.

All lycka till er andra som kommer in i denna tråd av olika anledningar.

Åh, ljuvliga nyheter!

Själv kämpar jag på för att bli gravid på nytt efter aborten. Det tog ett bra tag innan kroppen var igång igen med ÄL, två st har passerat obefruktade och nu har jag tredje vilken dag som helst. Må det gå väl!
Svar på tråden 7mm nackspalt o omringad av en massa vätska. nån som varit me om liknande?