• Anonym445

Hur går man UPP i vikt hyffsat "snabbt"??

Som rubriken lyder: Hur går man upp i vikt hyffsat snabbt? Alltså inte super snabbt men jag vill inte vara så här smal i ett år till. Jag har alltid varit super smal men sen dottern föddes för 2 år sen så är jag nere på samma vikt som jag hade när jag var 14 år (är 22 år nu). Dottern ammar fortfarande, och jag äter ju lite men ändå riktigt fet o mycket mat när man väl äter.

Råd och tips??

• Svar på tråden Hur går man UPP i vikt hyffsat "snabbt"??
  • Fjäril kär

Börja med att se över dina matvanor. Ät på regelbundna tider och ät ordentligt. Dvs frukost, lunch, middag och något mellamål.

Hoppa aldrig över något mål.

Sen kan du börja tänka på vad du stoppar i dig. Laga genomtänkta måltider med bra fett och proteiner i. Komplettera med grönsaker. Fiberrik frukost

Se till att de kalorier du stoppar i dig är i tillräcklig mängd och bra kalorier som stannar i kroppen.

• ajsngggh

Nu är jag visserligen kille så våra kroppar fungerar förmodligen inte likadant men några råd kan jag ändå ge dig då även jag har genomgått din resa. 

Nu vet jag inte hur mycket och hur snabbt du vill gå upp i vikt, men allt handlar om kcal in kontra kcal ut. Det vill säga att får du i dig mer kalorier än du förbrukar kommer du att gå upp i vikt. Har du ett överskott på 500 kcal/dag går du upp ca 0,5 kg/vecka. Alltså krävs det inte ett stort överskott om du vill ha en långsam viktökning, 100-200 kcal räcker. 

Viktigt är att du försöker äta 5 mål mat om dagen. 3 huvudmål (frukost/lunch/middag) och 2 mellanmål i form av yoghurt, frukt, nötter ja name it.
    Byt ut alla produkter som har låg halt kalorier. Använd grädde/fet matlagningsgrädde i dina såser, ringla lite olja över salladen, röd mjölk istället för blå och lägg en extra ostskiva på mackan. Byt ut potatisen mot pasta/ris då det är närmare dubbelt så mkt kalorier i de sistnämda per 100 gram. 

Om du vill vara jätteseriös så ta användning av en kostdagbok. Väg och mät allt du äter under en hel vecka och  använd sedan en kaloriräknare för att räkna ut ditt dagliga behov/intag. Enkelt att googla.

Är du som jag var, desperat och ute efter snabb och stor viktökning så kan jag rekommendera en gainer (kosttillskott som finns i gymbutiker). 
    Dricker du en liten sådan per dag med lite mjölk får du i dig närmare 500 kalorier vilket mycket väl skulle kunna vara vad du behöver. 

Själv drack jag 2-3 stora sådana per dag vilket gav mig närmare 2000 kalorier extra per dag. Tack vare det kunde jag gå upp 1-2 kilo per vecka under en kortare period så det är helt klart en bra kickstart!

• sportpappa

När, vad och hur mycket äter du nu?

För att gå upp i vikt behöver du äta mer. Använd alltid vispgrädde när du ska ha grädde i maten, använd riktigt smör (inga margariner), välj alltid fullfeta alternativ, ät 2 gram protein per kg kroppsvikt per dag.

Jag antar att du inte bara vill gå upp i fett så då behöver du träna ordentligt. Träna styrketräning och högintensiv konditionsträning 3-4 pass i veckan.

Svar på tråden Hur går man UPP i vikt hyffsat "snabbt"??