• Brumma

Bonusmammor

Anonym (M) skrev 2016-02-11 11:16:14 följande:

Ha ha!

Du fattar uppenbarligen inte att "du gräver efter halmstrån" genom att tolka skribenters inlägg i tråden ordagrant.

Du erkänner alltså att du tolkat fritt efter vad du "läser mellan raderna" istället för att faktiskt utgå från vad skribenter faktiskt skriver?
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-11 11:38:14 följande:

Du kommer inte hur mycket du än envisas få något annat än "tummen ner av mig"

Hekt ok.

Det är inte jag som framstår som om jag inte har några argument :)

Faktum är att det är ett ganska bra svar från dig. Du kan inte redovisa varifrån du får dina påhitt och kan inte ens besvara en enkel fråga. Vilket gör att dina tummen ner visar riktigheten i att du faktiskt inte kan stödja dina felaktigheter och påståenden i realiteten.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-11 12:09:47 följande:

Ja,självklart vill jag vara en mogen och vuxen person!

Men har du någon idé om hur jag på riktigt får Brumma att sluta att diskutera mer med mig i tråden?

Jag har bett Brumma flera gånger att lämna mig i fred.

Jag har redan svarat (upprepade gånger) på hur du skall få mig att sluta bemöta dig.

1. Sluta påstå att någon skrivit saker som aldrig blivit skrivna (eller påstådda underförstått mellan raderna).

2. Sluta bemöta det jag skriver genom att hänvisa till mina inlägg när du skriver till en tredje part.

3. Sluta göra tummen ner på inlägg där jag citerar ngn annan.

4. Sluta göra tummen ner på inlägg där jag vänligt ber dig att sluta hitta på att jag skrivit saker jag aldrig skrivit.

Självklart kommer jag då att respektera att din önskan. Men så länge du fortsätter dra in mig eller det jag skrivit så visar du tydligt att du anser att den respekten bara skall komma från mitt håll. Inte att den skall vara ömsesidig. Och DET måste jag få bemöta.
  • Brumma
    Anonym (Nyfiken) skrev 2016-02-11 12:01:17 följande:

Om jag får avbryta erat tjaffs, så har ni läst tråden " Jag orkar inte med mitt barn! =( " som är aktuell nu? OJ vad folk är hjälpsamma och snälla. Tänk om tråden istället hetat "Jag orkar inte med mitt bonusbarn! =(" då kan jag lova att det hade blivit svar om att hon borde lämna sin karl.

Jag upplever det som relativt vanligt.

En tråd skriven av en mamma fylls överhängande av stöttande och förstående inlägg.Visst finns det alltid vissa som går in för att bemöta TS negativt, men det tror jag inte man kommer ifrån på ett sådant här forum.

I en tråd skriven av en bonusmamma däremot är kommentarerna övervägande otrevliga och negativa. Där går merparten av kommentarerna ut på att trycka ner TS, istället för att hjälpa.

Jag har tom skrivit i trådar och ibte nämnt att min bobus varit min bonus utan "glömt" nämna det. Då får jag hjälp. Nämner jag att det är min bonusdotter blir tonen en annan.

Så jäkla synd att man inte kan utgå från att hjälpa människor oavsett vilken roll de har. Och synd att det finns människor som utgår ifrån att människor är genuint elaka bara för att de tar upp ett problem gällande sin sambos barn.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-11 12:52:51 följande:

Jag anser i varje fall att det är att "gripa efter halmstrå" om man anser att ytterst få och sällsynta fall utger hur det ser ut generellt.

Och så var det det där med att inte påstå att ngn skrivit ngt de inte skrivit (eller uttryckt mellan raderna)..

Det var jag som tog upp att en bonusförälder/mormor/faster kan gå till socialnämnden och få hjälp att stämma för umgänge.

Jag, eller ngn annan, har aldrig påstått att detta händer ofta eller att det döms till bonusförälderns/mormorns/fasters osv fördel generellt. Jag skrev - fakta - att det är möjligt att göra så.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-11 14:37:28 följande:

Men om man vill då som styvmamma få vårdnaden ,fast barnet har har vårdnadshavare ?Kan jag ansöka

Nej.

Så länge en av föräldrarna bedöms vara i stånd att vara barnets vårdnadshavare är det så.

För att ngn annan än föräldrarna skall få vårdnaden om barnet krävs att båda föräldrarna döms som olämpliga vårdnadshavare. Då skall det gå extremt långt.

Detta regleras av föräldrabalken.

7 § Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden.

Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad och gäller vad som sägs i första stycket en av dem, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam. Brister också den föräldern i omsorgen om barnet på det sätt som sägs i första stycket, skall rätten flytta över vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 14:34:55 följande:

Ta och läs vad jag skriver istället så kanske du förstår.

Men jag tar det igen:

Flera personer i tråden anser att barn måste få kalla sina bonusföräldrar för "mamma" eller "pappa" för annars ödelägger man relationen mellan barn och bonusförälder.

Drar man ut konsekvensen av det resonemanget skulle alltså en bonusförälder som sa till sin partners barn att barnet fick kalla henne/honom för *förnamn* och inte mamma/pappa försämra relationen med bonusbarnet.

Personen jag citerade i det inlägg du citerar mig ansåg att det i så fall måste ha varit en rätt dålig relation om DET skulle sabba relationen, vilket jag höll med om.

Jag tror inte att relationen skadas för att man säger Krister istället för pappa till mammas nya, lika lite som det sabbar relationen att man kallar kompisens mamma för hennes förnamn (för att återkoppla till den jag citerade).

Jag tror däremot att en del osäkra eller maktlystna personer använder argumentet om försämrad relation för att legitimera något som de själva av någon anledning mår gott av.

Nu tror jag nog att du får läsa igen.. Helst utan att "läsa mellan raderna"..

Vad jag vet är det ingen som påstått att relationen kommer att ödeläggas om barnet inte får kalla bonusmamman för mamma.

Däremot har både jag och andra sagt att BARNET kan må dåligt av att inte få lov att definiera sina relationer som barnet anser passar själv utan att en tredje part (här mamman) som inte har med relationen att göra förbjudet det.

Skillnaden mellan att en utomstående tredje part går in och förbjuder och att den andra parten i relationen har åsikter om omnämnandet är ganska stor. Den ena ingår i relationen, den andra gör det inte.

Att ha åsikter om vad man själv kallas är naturligt och en rättighet. Att man som tredje part anser sig ha samma rättigheter är det inte.
  • Brumma
    BioBonus skrev 2016-02-12 14:52:35 följande:

Jag har tolkat det här på ett helt annat sätt än du.

Jag har tolkat det som så att relationen mellan tex en bonusmamma och ett bonusbarn kan, om inte ödeläggas, men åtminstone bli mindre friktionsfri om utomstående, som tex mamman, ska gå in och bestämma vad barnet "får" kalla pappas fru. Och inte ödeläggas genom att barnet inte får använda ordet mamma, utan för att det själv inte får sätta ord på sin relation till bonusföräldern. Det har i mna ögon inte handlat om att bonusmammor ska bli kallade mammor till höger och vänster för annars är relationen dålig, utan just att vad man kallar varandra är en sak mellan kvinnan/mannen och barnet.

När mamman går in och säger att du får inte kalla Lisa för bonusmamma för hon är inte din mamma, du får inte säga att Lisa är som en mamma för det kan bara jag vara etc etc, så kan barnet "skadas" genom att ifrågasättas i sina egna relationer. Så har jag tolkat det.

Jag tror det är försvinnande få bonusmammor som vill bli titulerade mamma, jämfört med det antal mammor som går i taket av att deras barn omnämner pappans nya som bonusmamma.

Du har iallafall tolkat mig helt rätt :)

Konstigt att man måste läsa genom raderna.. Varför inte bara läsa vad som står?
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 17:47:36 följande:

Det inlägg jag instämde i av anonym (Lisa (bonusm)) citerade ett inlägg av anonym (mn) där hon i sin tur skriver:

"jag som är både biologisk mamma och bonusmamma anser, att om barnen vill kalla mig mamma så får de det! Förstår inte er som säger att man inte kan ha två mammor. Nej, rent biologiskt har man ju inte det men känslomässigt kanske barnen tycker om båda två. De vet vem som är den riktiga mamman men om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig.

Nu gör de inte det, de säger mitt namn och jag kallar inte mig själv för deras mamma heller, men OM så vore det helt ok."

Alltså, för att göra det extra tydligt:

"om de tycker det är ok att kalla även mig för mamma, kanske det är enklare för de yngre barnen, så kommer inte jag stå där med pekpinnen och säga "nej förstår ni barn, man kan bara ha en mamma, så ni får inte säga det till mig". Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma till mig."

Om jag nu ska läsa vad hon "verkligen" skriver. Vad anser ni, BioBonus och Brumma, att det betyder att det står " Snacka om att HÄMMA RELATIONEN, om nu barnen skulle vilja säga mamma TILL mig?

Hämma relationen - såsom att visa barnet att känslorna och relationen är FEL och att mamma inte gillar den.

Självklart kommer barnet då att "lyda mamma" och försöka göra henne glad igen. Inte genom att inte kalla bonusmamma för mamma men skapa en distans till bonusmamman. För barnets DEFINIERING - barnets känslor gentemot bonusmamman - är fula och fel..
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 17:48:13 följande:

Stenar och glashus, Brumma...

Istället för att insinuera saker - är det inte bättre att istället påpeka om jag missuppfattat?
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 18:07:45 följande:

Hur skulle jag tolka det (mn) skrivit sa du???

..och visa mig det inlägg där jag skrivit att någon KRÄVT att bli kallad mamma!

Vilka andra?

Du skriver "flera personer". Alltså måste du syfta på fler inlägg av fler personer?
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 18:16:00 följande:

Fast nu handlade det om att bonusföräldern inte ville bli kallad mamma/pappa oavsett bevekelsegrunder. Det kan handla om att respektera tredje parts känslor, men lika gärna att förälderns partner själv inte känner sig bekväm med att kallas mamma/pappa.

Om min partners barn velat kalla mig ett föräldraepitet och jag bad hen att istället kalla mig "Totto" kunde jag ju samtidigt säga att jag älskar hen mycket och är glad över relationen, tror att de flesta normalfungerande barn kan ta det faktiskt.

Ja. Absolut.

Jag missade faktiskt att hon skrivit "jag stå med pekpinnen" :)

Och precis som jag skrivit tidigare tycker jag att det är fullkomligt naturligt att en av parterna i relationen får vara med och bestämma vilka tilltal som skall användas.

Man kan absolut svara så som du beskriver här.

Man kan även svara att ja, om det är viktigt /om du verkkigen vill får du det. Eller som jag gjorde, "du får kalla mig vad du vill men du har redan en mamma. Och mamma kan bli ledsen. Oavsett kommer jag alltid vara som en mamma om du vill det."

Bekräfta barnets känslor och att definitionen är helt ok. Men påminna om att beslutet om att kalla ngn annan mamma påverkar mamman.

Beslutet behöver dock komma från de inblandade i relationen som sagt. Ingen annan. De måste få välja själva.tillsammans.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 18:21:24 följande:

Trodde det var uppenbart i och med att jag i inlägget innan frågat hur jag feltolkat en person som skrivit "Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma TILL mig.", när du velat skriva mig på näsan att det bara handlade om att definiera relationen.

Men du kanske ha patent på att insinuera saker, i inlägget jag citerade skrev du ju själv:

Nej. Men jag brukar be om ursäkt när jag missuppfattat :)

Jag tycker fortfarande att om alla inlande i relationen (här alltså barn och bonusmamma) tycker det är viktigt och känns rätt så är det upp till dem
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 18:21:24 följande:

Trodde det var uppenbart i och med att jag i inlägget innan frågat hur jag feltolkat en person som skrivit "Snacka om att hämma relationen, om nu barnen skulle vilja säga mamma TILL mig.", när du velat skriva mig på näsan att det bara handlade om att definiera relationen.

Men du kanske ha patent på att insinuera saker, i inlägget jag citerade skrev du ju själv:

Vilka fler var det nu?
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-12 19:41:26 följande:

Så, vart tog ursäkten vägen?

Ursäkta :)

Trodde det framgick i mitt " jag missade att hon skrivit". ;)
Svar på tråden Bonusmammor