• Brumma

Bonusmammor

Anonym (hmmm..) skrev 2016-02-04 08:25:31 följande:

På vilket sätt skulle ett barn fara illa eller ens "må dåligt" för att det måste kalla sin pappas flickvän/sambo/fru för dess namn istället för mamma?

Det är oerhört tramsigt anser jag! Det ÄR ju ingen mamma. Detta förutsatt att inte mamman har dött eller av annan orsak inte finns eller någonsin kommer finnas i barnets liv!

Ger man barnet dåligt samvete över vad barnet lägger i sina relationer så riskerar man absolut att barnet mår dåligt. Förbjuder man barnet att benämna ngn för förälder när BARNET har den relationen till ngn så ja, det kan absolut skada barnet.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-02-04 08:41:47 följande:

Frågan som jag undrar kring, och som jag misstänker att även brumma undrar (men jag kan ha fel), är vilka du syftar till  när du pratar om familj. Menar du att pappa och partner och barn + mamma och partner och barn alla ska vara överens? Sträcker sig den sk "familjen" till hushållet eller till relationer som barnet har? Spelar det någon roll för mamman vilka benämningar som sker hemma hos pappan, och vice versa? Jag är av åsikten att mamma inte ska ha något att säga till om kring vad som händer hemma hos pappa, huruvida deras unge definerar pappans partner som en bonusmamma eller ej. Är du av en annan åsikt?

Du har rätt i min undran.

För när man säger att om alla är bekväma inom familjen gällande vad man kallar varandra är det ok. Men sedan säger att det INTE är ok när bonusmamman, barnet och pappan är överens och bekväma - ja då undrar jag vad personen menar.

Jag undrar också hur mamman plötsligt kan bli bonusmamman och att barnet är respektlös mot bobusmamman när de är överens och bekväma, men det är ju en annan fråga ;)
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 11:32:09 följande:

Nej,jag tycker inte exakt som Brumma i den här frågan.

Brumma "låser fast sig vid enbart scenariot där alla är överens medan jag även ser utifrån scenariot där alla inte är överens.

Vill inte pappans nya kvinna att hans barn titulerar henne som" mamma " bör barnet respektera det precis som att pappans nya bör respektera att hans barn inte vill bli titulerad av pappans nya kvinnan för "styvunge"

Jag har aldrig sagt att man skall kalla ngn ngt om man inte är överens.

Tvärtom faktiskt. .

Och ja. Jag skulle inte skriva till dig ner men när du, återigen, påstår att jag skrivit ngt jag aldrig skrivit måste jag ju liksom...
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 11:35:53 följande:

Bio mamman har inget med detta att göra.

Utan det som är att pappan, hans nya kvinnan + barnen bör vara överens om hur man titulerar varandra.

I Brummas familj fungerar det på ett sätt medan det i min brors familj fungerar det på ett annat sätt.

Vilket är PRECIS vad jag sagt hela tiden..

Om alla är överens. Annars inte..
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 11:53:08 följande:

Jag vet att Brumma utgått från att man inom familjen är överens, och då försökte jag med att förklara för Brumma att det även finns familjer där man inte är överens.

Men hursomhelst vore det snällt om du inte ställer mer frågor till mig om vad Brumma menar då Brummas och min diskussion med varandra i tråden är över.

Jag har försökt få Brumma att respektera det.

Det är svårt att respektera ngt när du fortsätter påstå saker om mig som inte är sanna.

Jag har aldrig utgått från att alla är överens att säga mamma. Eller att alla är överens överhuvudtaget.

Du tycker inte man får försvara sig om ngn påstår osanna saker om en?

Det känns väldigt som ett väldigt gränslöst beteende och väldigt respektlöst...

Var vänlig sluta påstå saker om mig!
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 11:58:34 följande:

Nej,i min brors familj titulerar barnen hans fru vid sitt namn ******

Medan i andra familjer titulerar pappans barn hans nya vid "mamma"

Jag tycker att denna diskussion är intressant då den bjuder in till många olika åsikter.

Och i BÅDA fallen är msn ÖVERENS.

Eller får de inte kalla din brors fru vid namn?

Får de det är de ÖVERENS...

Min bobus kallar mig för mitt namn.
  • Brumma
    Anonym (M) skrev 2016-02-04 12:01:29 följande:

Jag kan inte hindra Brumma från att fortsätta att ifrågasätta mig men jag har valet att bara ignorera Brumma.

Så,nej jag kommer inte att lämna denna diskussion, då jag finner den intressant.

Var vänlig sluta påstå saker om mig när du fortsätter diskussionen då.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 19:58:39 följande:

Ni som tycker att "bara alla är ok med benämningarna i familjen": Om barnet i sin familj hos sin mamma väljer att benämna pappans nya "häxan" eller "kärringen", har pappan inget att säga då om ordvalet eftersom han inte tillhör den familjen?

Jag anser att skällsord/nedsättande ord aldrig borde vara ok. Som förälder är det ngt man bör lära sina barn.

Så där borde ju mamman, om hon är en bra förälder som vill lära sitt barn vettiga värderingar, gå in och sätta gränser.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 20:30:17 följande:

Men om mamman nu tillåter det (barnet kanske har presenterat starka anledningar att tycka illa om pappans nya), har pappan inget att säga till om eftersom det sker i barnets andra familj?

Jo jag tycker han har det.

Man kallar inte andra vid nedvärderande skällsord. Varken familjemedlemmar eller skolkamrater. Om inte ena vårdnadshavaren klarar av att sätta vettiga gränser är det den andra vårdnadshavaren jobb att göra det. Faktiskt är det varenda vuxen i barnets närhet jobb..

Lika lite som man borde tillåta barn att kalla ngn annan för hora, blatte, mongo osv så borde man tillåta barnet att kalla ngn för andra nedsättande ord.
  • Brumma
    Anonym (Totto) skrev 2016-02-04 21:48:32 följande:

Så HAN har rätt att reagera på uttryck han/hans partner blir sårad av men som är OK att användas i den andra familjen, men mamman har inte rätt att reagera om hon blir sårad av uttryck som används hos pappa -för hon tillhör inte familjen...

Det var inte vad jag skrev...
Svar på tråden Bonusmammor