• mini72

IVF Juni 2016

Nu är vi inne på vårt tredje försök och jag har fått långt protokoll denna gång. Jag har tatt Melatonin varje kväll sedan mitten av april, samt på eget initiativ lagt om kosten för att sänka bmi'n som var bara litegrann över normal. Melatonin ska hjälpa kvalitéten på äggen och kosten ska balansera hormonerna.

På fredag den 6 maj ska jag göra VUL på kliniken (i Norge där jag bor) för att se om jag haft ägglossning. Nog känns det så allt, men med kroppen kan man aldrig så noga veta... Efter detta är det tänkt att jag ska nedregleras med en Procren Depot injektion, och sen blir det hormonsprutor.

Om detta försök går som planerat kommer ÄP bli runt början av juni.

Känner mig laddad inför försöket och kan bara hoppas på det bästa! :)

• mini72

Hej och hå!

Ibland undrar jag om jag har nerver för att tackla det här och denna eviga väntan... Man får processen förklarad för sig, men så dyker det upp en massa hinder på vägen.

Första VUL visade att ägglossningen var försenad och jag blev satt på Primolut N i 10 dagar. Efter det tog jag en nedregleringsinjektion, och efter 2 veckor skulle blodprov tas. Maskinen som läser av provet gick sönder, så jag fick vänta på svar i 3 dagar. Nu visar blodprovet en nivå på 3,8 och kliniken vill att den ska ned till under 2,6 innan jag får starta med hormonstimuleringen. Så, nytt blodprov om några dagar.

Detta är vårt tredje ivf-försök, och första gången jag kör långt protokoll, men det känns verkligen som en hel evighet det här. Hoppas, hoppas! :)

• mini72

IVF 3, och igår fick jag så äntligen grönt ljus för att starta med hormonstimuleringen. Värdet på Östrogen och LH hade sjunkit rejält på en vecka och nedreguleringen var nere på 1,6 och 0,01.

Imorse satte jag första sprutorna med Puregon och Menopur, samt tog Albyl E och Prednisolon för att bättra på blodcirkulationen. Ska dessutom fortsätta med Melatonin (för äggkvalitéten) på kvällarna helt fram till ägglossningssprutan.

Är så glad för att kliniken har tro på oss, och önskan efter barn har aldrig varit större! Dessvärre har nedreguleringen i kombination med Melatonin varit en stor påkänning för mig med en trötthet utan like, och pga ett krävande jobb med barn som har sociala problem, så har jag fått råd från både kliniken och fastläkaren, att sjukskriva mig.

Nu är det bara att fokusera på mig själv och målet och förhoppningsvis ett skönt sommarlov! :)

• mini72
    Emmet1976 skrev 2016-06-07 19:18:47 följande:

Idag skedde äggplock. 5 ägg vart det. Hoppas alla blir befruktade och delar sig på 4 till ET på torsdag em....

Så bra, det var en fin skörd! Har du fått veta nåt mer, eller måste du vänta till imorrn för info?

Själv ska jag på första VUL imorrn eftermiddag. Försöker ignorera alla symptom av behandlingen, men har i vart fall blivit piggare av hormoninjektionerna, precis som vid de andra försöken.

Håller en tumme för dig imorgon! :)
  • mini72
    Emmet1976 skrev 2016-06-08 16:51:30 följande:

Återkom med vad de sa på din Vul. Håller tummarna. :)

Tre äggblåsor hittades, men alla var under 10 mm, så nu blir inte nästa VUL förrän på onsdag nästa vecka.

Hoppas det gick fint för dig och att du har det bra i efterhand! :)
  • mini72
    Emmet1976 skrev 2016-06-09 18:46:15 följande:

Ivf-systrar!

Jag är så glad idag och skickar över massor av positiv energi till er!

Av 5 ägg vid plocket i tisdags så blev alla 5 befruktade. Full pott! :)

2 femcelliga ruvas i mig nu sedan 4 timmar och två trecelliga odlas vidare för ev frysning. 1 delade sig bara på två.

Och härmed är RD1 inledd. :)

Strålande! :)
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-11 01:08:09 följande:

Har de utvecklats långsamt dina äggblåsor? Jag har nämligen alltid fått göra flera VUL pga långsam utveckling och det är ju inte roligt när man bara vill sätta igång... Håller tummarna för att det ser fint ut på onsdag för dig/er!

Ja, det har gått sakta under de tidigare 2 försöken och jag förlängde från 10 till 12 sprutdagar. 1a och 2a ivf blev därför Menopur lagt till som en extra booster, då jag från starten bara gick på Gonal F. Detta tredje försök har jag Puregon och Menopur redan från första SD, men denna gång är jag nedreglerad, så kanske det tar längre tid? Kliniken säger att det är inte ovanligt att patienter får förlänga till både 14 och ibland 16 SD. Försöker att inte tänka för mycket på det, men jag har nästan inga biverkningar denna gång. Hade varit grymt om jag blir tvungen att avbryta försöket igen, men det är bara vänta och se... Tack för omtanken! :)
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-11 14:19:21 följande:

Ok, jag körde bara Gonal-f som de höjde dosen på två ggr och sen Orgalutran från dag 5. Men bra att veta att det finns andra alternativ till nästa vända om de anser att de kanske funkar effektivare med tanke på alla mina återvändande besök för VUL.

Ja, det finns tydligen flera lösningar på olika problem vid ivf, så jag känner mig väl omhändertagen. Första försöket fick jag också höja dosen en gång (till maxdos) på Gonal F, men så la de till Menopur pga att det ger effekt på tillväxten. Problemet den gången var att jag fått en cysta på livmodern, som växte i raskare tempo än äggblåsorna. (Den blev sen tatt ut vid äggplocket). Jag har tagit Melatonin varje kväll i över 2 månader nu, vilket ska ge fin äggkvalitét, något som jag är extra spänd på att se resultatet av. Jag vågar inte räkna med många ägg - min amh är nästan inte mätbar och jag blir 44 år nästa vecka, men jag hoppas ju att alla dessa mediciner ska ge utdelning såklart! :)
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-11 14:19:21 följande:

Ok, jag körde bara Gonal-f som de höjde dosen på två ggr och sen Orgalutran från dag 5. Men bra att veta att det finns andra alternativ till nästa vända om de anser att de kanske funkar effektivare med tanke på alla mina återvändande besök för VUL.

Ja, det finns tydligen flera lösningar på olika problem vid ivf, så jag känner mig väl omhändertagen. Första försöket fick jag också höja dosen en gång (till maxdos) på Gonal F, men så la de till Menopur pga att det ger effekt på tillväxten. Problemet den gången var att jag fått en cysta på livmodern, som växte i raskare tempo än äggblåsorna. (Den blev sen tatt ut vid äggplocket). Jag har tagit Melatonin varje kväll i över 2 månader nu, vilket ska ge fin äggkvalitét, något som jag är extra spänd på att se resultatet av. Jag vågar inte räkna med många ägg - min amh är nästan inte mätbar och jag blir 44 år nästa vecka, men jag hoppas ju att alla dessa mediciner ska ge utdelning såklart! :)
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-12 01:32:28 följande:

Jag med så jag skippade det faktiskt... Men var ju bra sugen. Skulle nog inte förlåta mig själv om det skulle vara det som förstör allt...

I min folder står det att kvinnan ska avstå från bruk av tampong och karbad de första 5 dagarna efter ägguthämtning.
  • mini72
    Jazzgirl76 skrev 2016-06-12 09:21:32 följande:

Jag hade också en cysta som verkade ta över och de var på väg att avbryta men till slut blev det ändå äggplock. Melatonin, är det något du får utskrivet och ordinerar av läkaren eller tar du det på eget bevåg? Hoppas också på att du får fin utdelning!

Det är läkaren på kliniken som ordinerat Melatonin. Egentligen är det en sovmedicin, så jag har varit obeskrivligt trött genom många arbetsdagar, men blev sjukskriven nu veckorna innan VUL och ÄP. Ganska skönt faktiskt! :)
Svar på tråden IVF Juni 2016