• Bonusvuxenkonstant

Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!

Lång historia kort:

Jag träffade en man för 3 år sedan. Han har en dotter som idag är nio år. Själv har jag en son som är 6 år.

När vi hade varit tillsammans i två år och träffat varandra själva i stort sätt varje kväll, samt tillsammans med barnen i stort sätt varje helg, så beslutade vi oss för att flytta ihop. Alla klickade så bra med varann.

Vi har nu bott tillsammans i ett år ungefär. Allting fungerar fortfarande mer eller mindre prickfritt. Vi trivs ihop och så.

MEN! Hans dotter har ett vidrigt morgonhumör. Hon trilskas om ALLT! Kläder som är framlagda dagen innan, ska bytas. Hon provar kläder i 30 minuter varje morgon. Hon ockuperar badrummet lika länge och hon segar med allt. På detta är hon riktigt, riktigt elak - både mot mig och min son. Hon är som förbytt på morgonen. I vanliga fall är hon underbar! Men på morgonen är hon ett monster.

Tidigare har hennes pappa kört henne till skolan innan jag och sonen klivit upp, pga att han börjar jobba mycket tidigare än jag. Skolan ligger 1,5 mil från vårt hus och på den tiden då han skjutsade henne så gick min son på förskolan som ligger 10 minuters promenadväg från vårt hus.

Men numera går även min son i skolan (eller, ja, sexårs) och detta är alltså samma skola som flickan. Så eftersom att jag börjar senare, så har det varit självklart att flickan kliver upp med mig och sonen och att jag kör båda till skolan samtidigt. Men det har varit en pina nästan från första början. De första veckorna gick bra, faktiskt. Men nu är hon som förbytt och trilskas och försenar oss VARJE morgon. Och jag är helt slut när jag kommet till jobbet.

Jag har pratat med min sambo om detta och sagt att jag inte orkar ta morgnarna med hans dotter längre. Vi får göra som förut; dvs att han tar med sig henne tidigare när han åker. Men det tycker min sambo är helt galet. Han tycker inte att hans dotter ska få lämnas på fritids kl. 06:40 varje morgon, när hon kan komma till skolan 07:55 om hon åker med mig. "Varför ska vi behandla barnen olika?", frågar han. Sedan säger han att då tänker han inte hämta upp min son samtidigt som han hämtar sin dotter (sambon slutar 40 min tidigare än jag och har en lite kortare resväg). Fine! Jag frågade dock om det beror på att det är jobbigt eller betungande att ta med min son när han ändå hämtar sin flicka, men nej, det är det inte. Anledningen är att om jag ska behandla barnen olika, så ska han det med. - Visst, sa jag, då gör vi så, bara jag slipper morgnarna med flickan.

Nu är vi ovänner. Jag vet inte om jag gör fel? Tänker fel? Är elak? På måndag vill jag ha en lugn och harmonisk morgon, jag vill att min son ska få en lugn och harmonisk morgon. Är det helt fel tänkt av mig?

Hjälp mig med inputs!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!
  • Annelie 76

Pappa kan väl väcka dottern när han går upp och se till att hon är klar sen när ni går upp? Så får han ta humöret men hon får skjuts till skolan av dig och du slipper stressa.

• Bonusvuxenkonstant
    Annelie 76 skrev 2016-01-30 19:14:12 följande:

Pappa kan väl väcka dottern när han går upp och se till att hon är klar sen när ni går upp? Så får han ta humöret men hon får skjuts till skolan av dig och du slipper stressa.

Det var ett jättebra förslag. Jag ska lägga fram detta nu med detsamma! Tack!!!
  • Bonusvuxenkonstant
    Annelie 76 skrev 2016-01-30 19:14:12 följande:

Tack än en gång för ditt jättefina förslag! Men nu är min sambo bara putt och vresig och beter sig som en barnrumpa. Hans kommentar var: "då får NN (min son) också kliva upp och göra sig i ordning då! För varför ska XX tvingas vakna tidigt när NN får fortsätta att sova?"

Det kanske låter annorlunda imorn, när han fått smälta detta.
  • Natulcien

Det låter ju lite taskigt att hon ska tvingas upp en dryg timme tidigare än hon egentligen behöver. Jag funderar mest på varför hon är som hon är på mornarna? 
    Vill hon hellre vara med sin pappa? Har hon för kort tid på sig och blir stressad? Något problem i skolan? Etc. Hon är ju trots allt 9 år och borde gå och prata med om detta?

• Underbaraklara

Oavsett om det blir så som Annelie föreslog, så kvarstår frågorna: "är jag elak, egoistisk, tänker jag fel".

Svar: Nej, du är varken elak eller egoistisk, inte heller tänker du fel i frågan. Du måste ju också få må bra och din son ska inte behöva börja morgonen med att bli kränkt.

Jag tycker att du ska stå på dig här faktiskt.

• Underbaraklara
    Natulcien skrev 2016-01-30 19:35:42 följande:

Det låter ju lite taskigt att hon ska tvingas upp en dryg timme tidigare än hon egentligen behöver. Jag funderar mest på varför hon är som hon är på mornarna? 

Vill hon hellre vara med sin pappa? Har hon för kort tid på sig och blir stressad? Något problem i skolan? Etc. Hon är ju trots allt 9 år och borde gå och prata med om detta?

Fast varför ska två familjemedlemmar få lida och få hela morgonen, kanske tom hela dagen förstörd, för att en i familjen inte kan bete sig?

Då får man hitta en alternativ lösning för den som inte funkar.
  • Underbaraklara
    Bonusvuxenkonstant skrev 2016-01-30 19:26:54 följande:

Tack än en gång för ditt jättefina förslag! Men nu är min sambo bara putt och vresig och beter sig som en barnrumpa. Hans kommentar var: "då får NN (min son) också kliva upp och göra sig i ordning då! För varför ska XX tvingas vakna tidigt när NN får fortsätta att sova?"

Det kanske låter annorlunda imorn, när han fått smälta detta.

Rättvisetänk i ett nötskal!

Uppenbarligen så BEHÖVER hans flicka vakna tidigare, då hon har sådana bestyr med att göra sig i ordning.

Varför ska din son behöva vakna tidigare, när det uppenbarligen räcker för honom att kliva upp med dig?

Löjligt sagt av honom. Hoppas han inser det själv.
  • MsM84

Vad säger flickan när ni pratar med henne? Hon är så pass gammal att man måste väl kunna prata med henne om varför hon har sånt humör på morgonen och om hon själv har något förslag på lösning?

• Underbaraklara

Egentligen är detta en ickefråga. Visst, ni har bestämt att leva som en familj, yada, yada. Men när någon mår dåligt över någon situation, så är det tillbaka till att HAN är pappa till SIN dotter! Hon är således HANS ANSVAR.

På samma sätt är din son ditt ansvar.

Visst är det barnsligt av din sambo att plötsligt bara vägra hämta din son, när han ändå hämtar sin dotter. Men han har sin fulla rätt att vägra - och det helt utan anledning.

Det har du också. Fast i det här fallet så finns ju en bra anledning till att du och din son ska slippa morgonen med hans dotter.

• äldreochklokare

eftersom hon tar lång tid på sig på morgonen är det väl jättebra om hon kan gå upp lite tidigare. Hon får ju vara ostörd i badrummet då.

sen får ni prata med henne om humöret. Att även om man känner sig så, så får man tänka på hur man beter sig mot övriga i familjen. 

Humöret kan ju tänkas vara en del i en förpubertet, Vissa tjejer är rätt tidiga

Svar på tråden Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!