• Bonusvuxenkonstant

Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!

Lång historia kort:

Jag träffade en man för 3 år sedan. Han har en dotter som idag är nio år. Själv har jag en son som är 6 år.

När vi hade varit tillsammans i två år och träffat varandra själva i stort sätt varje kväll, samt tillsammans med barnen i stort sätt varje helg, så beslutade vi oss för att flytta ihop. Alla klickade så bra med varann.

Vi har nu bott tillsammans i ett år ungefär. Allting fungerar fortfarande mer eller mindre prickfritt. Vi trivs ihop och så.

MEN! Hans dotter har ett vidrigt morgonhumör. Hon trilskas om ALLT! Kläder som är framlagda dagen innan, ska bytas. Hon provar kläder i 30 minuter varje morgon. Hon ockuperar badrummet lika länge och hon segar med allt. På detta är hon riktigt, riktigt elak - både mot mig och min son. Hon är som förbytt på morgonen. I vanliga fall är hon underbar! Men på morgonen är hon ett monster.

Tidigare har hennes pappa kört henne till skolan innan jag och sonen klivit upp, pga att han börjar jobba mycket tidigare än jag. Skolan ligger 1,5 mil från vårt hus och på den tiden då han skjutsade henne så gick min son på förskolan som ligger 10 minuters promenadväg från vårt hus.

Men numera går även min son i skolan (eller, ja, sexårs) och detta är alltså samma skola som flickan. Så eftersom att jag börjar senare, så har det varit självklart att flickan kliver upp med mig och sonen och att jag kör båda till skolan samtidigt. Men det har varit en pina nästan från första början. De första veckorna gick bra, faktiskt. Men nu är hon som förbytt och trilskas och försenar oss VARJE morgon. Och jag är helt slut när jag kommet till jobbet.

Jag har pratat med min sambo om detta och sagt att jag inte orkar ta morgnarna med hans dotter längre. Vi får göra som förut; dvs att han tar med sig henne tidigare när han åker. Men det tycker min sambo är helt galet. Han tycker inte att hans dotter ska få lämnas på fritids kl. 06:40 varje morgon, när hon kan komma till skolan 07:55 om hon åker med mig. "Varför ska vi behandla barnen olika?", frågar han. Sedan säger han att då tänker han inte hämta upp min son samtidigt som han hämtar sin dotter (sambon slutar 40 min tidigare än jag och har en lite kortare resväg). Fine! Jag frågade dock om det beror på att det är jobbigt eller betungande att ta med min son när han ändå hämtar sin flicka, men nej, det är det inte. Anledningen är att om jag ska behandla barnen olika, så ska han det med. - Visst, sa jag, då gör vi så, bara jag slipper morgnarna med flickan.

Nu är vi ovänner. Jag vet inte om jag gör fel? Tänker fel? Är elak? På måndag vill jag ha en lugn och harmonisk morgon, jag vill att min son ska få en lugn och harmonisk morgon. Är det helt fel tänkt av mig?

Hjälp mig med inputs!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!
  • Natulcien
    Underbaraklara skrev 2016-01-30 19:53:03 följande:
    Fast varför ska två familjemedlemmar få lida och få hela morgonen, kanske tom hela dagen förstörd, för att en i familjen inte kan bete sig?

Då får man hitta en alternativ lösning för den som inte funkar.
    Jag skrev ingenstans att någon ska lida. Jag bara undrade om det inte går att prata med flickan...
  • Underbaraklara
    Natulcien skrev 2016-01-30 20:25:35 följande:

Jag skrev ingenstans att någon ska lida. Jag bara undrade om det inte går att prata med flickan...

Ja, och om inte så får ju pappan ta ansvar för sitt eget barn.

Frågan var ju om TS var elak och ego. Det tycker inte jag att hon är.
  • Alexi

Vad säger hon själv om morgnarna? Ni måste ju ha pratat med henne i lugn och ro om detta på kvällstid, och förklarat hur ni mår av det här och frågat henne vad hon behöver osv. Hur tycker hon att problemet ska lösas?

• BCH52

Min svägerska, nu vuxen, var tydligen också ett monster på morgnarna, tills min svärmor kom på att hon behövde få i sig något direkt på morgonen. Hon fick ett glas juice och en marmeladmacka. Inte det nyttigaste precis med hon hade tydligen väldigt lågt blodsocker på morgnarna. Hon fick detta innan hon gick ur sängen, sedan vilade hon en stund och gick upp betydligt lugnare. Det hela rättade till sig när hon kom upp i tonåren, då var hon bara väldigt morgontrött som alla tonåringar.

Kanske något ni kan testa, ni har ju inget att förlora. Det måste j vara väldigt jobbigt för den lilla tjejen också.

• Vinterankan

Har ni pratat med flickan om hennes morgonhumör? Hon är ju så gammal att hon borde kunna klara sig själv. Min sambo har ett hemskt morgonhumör och jag pratar inte med honom alls när han är nyvaken för vad jag än säger utlöser det någon form av ilska. Hade jag inte växt upp med världens snällaste syskon med vidrigt morgonhumör så skulle vårt förhållande aldrig hållit, men jag vande mig som ung att vissa människor helt enkelt inte klarar av morgonen.

Men kolla om det funkar med tipset ovan att hon får i sig något direkt, kanske en frukost på sängen skulle funka? Och i annat fall så håll er bara undan och se till att hon blir väckt i tid för att göra sig själv iordning utan att ni knappt behöver prata med varandra.

• Rödtotten

Någon lösning måste ni ju finna. Det du beskriver låter ju outhärdligt! - För samtliga inblandade (utom pappan då, som redan stuckit när helvetet bryter ut).

Finner ni inte på någon lösning, eller om ingenting fungerar, så tycker jag också att pappan får ta ansvaret för sitt eget barn och återgå till att lämna henne på morgonfritids.

Det är ju inte så att du givit upp på en gång, detta måste ju ha pågått i några månader med tanke på att skolstarten är i augusti.

• fantasy06

Vi hade det likadant här förut när sambons son bodde hos oss på heltid o min son varannan vecka. Sambon fick skjutsa sin son tidigare o jag skjutsade min son lite senare. För att jag skulle må bra. Jag hämtade min son lite senare på kvällen o han hämtade sin son lite tidigare.

Inget konstigt med det!

• Rödtotten
    fantasy06 skrev 2016-01-31 09:58:31 följande:

Vi hade det likadant här förut när sambons son bodde hos oss på heltid o min son varannan vecka. Sambon fick skjutsa sin son tidigare o jag skjutsade min son lite senare. För att jag skulle må bra. Jag hämtade min son lite senare på kvällen o han hämtade sin son lite tidigare.

Inget konstigt med det!

Så tycker jag också att man kan göra, även om man fick in för att göra två familjer till en. Släpper man det "kravet" lite, så går det nog lättare. För i grund och botten så ÄR ni ju inte en familj, utan två familjer som ska försöka komma överens under ett och samma tak.

Dock kan jag inte förstå varför din son ska bli straffad med att hämtas senare på eftermiddagen, bara för att hans dotter inte kan sköta sig på morgonen. Vad vinner ni på det?
  • Mälaröbo

Låt oss låtsas att ni vore en biofamilj. Två barn med helt olika personlighet och behov. Släpp tanken på "mitt" eller "ditt" barn och fundera på hur ni skulle löst det! Regler och rutiner skapas utifrån behov, INTE rättvisa.
    Vi har en trötter (äldst) och en som är pigg (yngst). Trötter får gå och lägga sig tidigare än pigger fast hon är äldst för hon BEHÖVER det. Trötter väcks tidigare på morgonen för hon BEHÖVER extra tid. Sen finns andra regler för yngsta som äldsta slipper för hon BEHÖVER dem inte (tex datatider mm).

• Curlingmorsan

Vi hade också massa bråk på morgonen, både med min dotter och sambons son. Min dotter var (är) precis som din bonus seg, långsam och sur som ett bi på morgonen. Försökt massa olika saker men nu har vi hittat en lösning som funkar. Har satt flera olika larm på hennes mobil. Först när hon ska vakna, när hon ska gå upp, fixa håret, ta på sig, frukost, ja ALLT som ska göras på morgonen. Det enda jag gör är att gå in med frukosten till henne. Ja för att slippa bråk och tjafs så får hon äta på sitt rum. Det funkar superbra, inget tjafs alls längre. Hon tar på sig ytterkläderna och är klar lagom tills vi ska åka. Inget bråk varken med mig eller lillebror.
    Oftast väljer bonussonen att gå på morgonfritids så då kör sambon honom. Men nu några gånger har han valt att vara hemma. Då väcker sambon honom med frukost när han åker till jobbet. För oss och dem funkar det bäst för att få en morgon i lugn och ro utan bråk. Min son däremot har inget hemskt morgonhumör så han och jag äter frukost ihop.
    Lycka till och strunta i alla "rätt och fel", huvudsaken är att ni hittar något som funkar för er så alla får en bra start på morgonen.

Svar på tråden Jag står inte ut! Gör jag fel? Är jag elak och egoistisk? Hjälp mig att se på detta utifrån!