Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

SmalaSara skrev 2016-02-12 16:18:12 följande:
    Vi kommer inte längre än så här tror jag. Vi har nog helt olika ingångsvärden till detta. Jag upplever det som att vi pratar förbi varandra och du missförstår.
    Jag tycker inte vi pratar förbi varandra. Du vill bara inte acceptera att det inte är olagligt att stanna i landet efter ett utvisningsbeslut.

Givetvis får du tycka att det är fel att det förhåller sig så, men det förhåller sig ändock så.

Jag motsätter mig starkt när personer som fått avslag på sin asylansökan kallas illegala eller kriminella för att de inte lämnar landet. Det är en del av den främlingsfientliga/rasistiska retoriken.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 16:20:06 följande:
    Jag tycker inte du besvarar frågan, men jag får väl nöja mig.

Jag förstod heller inte den märkliga referensen till hitler.
    När du frågar mig om jag tror Alliansen eller delar av Alliansen kommer att regera med stöd av SD efter 2018 och jag svarar " Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare" så ser jag det som svar på din fråga.

Den "märkliga referensen till hitler" är att om man vill anamma Metapedias språk så ska man vara varse om vad Metapedia står för typ av värderingar.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 18:30:16 följande:
    För mig är dina svar goddag yxskaft och verkar mest handla om att utmåla nig som rasist. Tack för diskussionen
    Ja, det var ju tråkigt för dig.

Jag har inte ens nämnt dig, så hur jag skulle ha kunnat försöka utmåla dig som rasist är ju lite av ett mysterium för mig.

Jag har talat om främlingsfientlig och rasistisk retorik. Man behöver ju inte vara främlingsfientlig eller rasist för att lite ovarsamt ta efter deras sätt att uttrycka sig.

Varsågod.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 19:25:51 följande:
    Jag frågade dig om du ansåg det omöjligt. Men det har du inte svarat på.

Jag har aldrig hört talas om metapedia. Jag trodde termen kom från USA. Begreppet illegal invandrare finns på många ställen utanför metapedia. Tex vanliga Wikipedia och "migrantinformation"

Jag betackar mig för din hitler-referenser. Dålig argumentationsteknik tycker jag att det är.
    Jag har svarat vad jag tror, flera gånger t o m, men det räcker inte för dig utan du vill också veta om jag anser det OMÖJLIGT - annars anser du inte att du har fått svar. OK. Det är inte OMÖJLIGT. Det är inte heller OMÖJLIGT att vi kommer att få se grisar flyga  - exempelvis med motoriserad hjälp, men jag tror inte det. I stort sett inget är ju OMÖJLIGT om man kramar lite på frågan. Mer nöjd med svaret nu?

Som sagt, används företrädesvis (men inte enbart) av främlingsfientliga/rasister. Gör en google sök på "illegala invandrare" så ser du vad du får för träffar som dominerar stort: Metapedia, Friatider, Exponerat, Avpixlat, SD-kuriren. Och låt dig inte luras av att du får en träff på Riksdagen. Det är en motion av SDs egen järnrörs-Ekeroth. Det finns inget som heter "migrantinformation" Däremot finns migrationsinfo där de inte använder den benämningen själva. Wikipedias artikel är inte neutralt skriven - vilket står utskrivet.

Det är inte jag som har skrivit om Hitler på Metapedia. Det är så de väljer att presentera honom och så de betecknar personer som uppehåller sig i landet efter avslag på asylansökan.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 00:07:18 följande:
    Jaha, nej då. Inga problem. Jag använder vilka begrepp jag vill oavsett vad vissa påstår på anonyma forum. Jag är bara inte van vid att bli jämförd med nazister. Ett klockrent exempel på Goodwins lag skulle jag vilja säga :)
    Klart du använder vilka begrepp du vill - men du bestämmer inte hur andra reagerar på dina val.

Du är inte jämförd med nazister. Däremot har jag gett synpunkter på ordbruk. Du tycks ha missuppfattat vad Goodwins Law står för - det är inte något man kan åberopa när någon hänvisar till vad nazistsajter skriver om Hitler.

• nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-12 23:03:54 följande:
    Du behöver inte ta åt dig för mycket.

Illegal invandring används lite här och där, även av vanlig "gammel-media". I Sverige för att beskriva det faktum att det är olagligt att stanna efter avvisningsbeslut även om termen mer rättligt betyder någon som illegalt korsar gränsen

Men som du ser är det mycket känslor inblandat så det kan bli rätt högljutt när saken diskuteras.
    Utlänningslagen kapitel 20 paragraf 2. Det står i lagtexten att man kan få fängelse om man uppsåtligen uppehåller sig i Sverige trots verkställt beslut om utvisning. Det gäller dock inte om man flytt av flyktingskäl. Undantag från att kunna vara flykting anges i 4.kap 2 b § vid grova brott. 

Det inte i sig straffbart att ta sig till Sverige eller vistas här utan tillstånd. Däremot är det illegalt = straffbart att mot betalning hjälpa andra att utan tillstånd ta sig in i landet.

Det har ju blivit lite av ditt signum att tala om för andra att de är känslostyrda som bestrider dina felaktiga uppgifter.

• nihka
    Kung Markatta skrev 2016-02-13 00:04:45 följande:
    Migrationsinfo som du länkade till är en sida som drivs av en tankesmedja som står Centerpartiet nära. Benämningar som används där kan väl kanske ses som korrekta i någon mening men man bör också tänka på att deras verklighetsbeskrivning kan vara en smula "grönliberalt" färgad.

Med det sagt så ser jag att de använder sig av två intressanta begrepp, "gömda" respektive "papperslösa".

Gömda syftar på personer som gömmer sig i landet efter att ha fått ett utvisnings- eller avvisningsbeslut. Med papperslösa menas istället personer som inte sökt uppehållstillstånd men som ändå befinner sig i landet i strid med gällande regler. Det kan exempelvis vara "EU-migranter" eller turister som vistats längre i landet än de har rätt till eller hantverkare som saknar arbetstillstånd men som jobbar svart.

Jag tycker att det var bra att introducera två begrepp och på så sätt hålla isär de båda grupperna. Det är enligt mig skillnad på att aktivt hålla sig undan polisen / rättsväsendet och att inte ha fyllt i nödvändiga blanketter eller på annat sätt uppfylla de formella kraven som ställs på folk från andra länder.
    Migrationsverket använder samma benämningar som Migrationsinfo bl a "irreguljära migranter".

Ja, det finns många olika kategorier och din uppräkning är inte uttömmande, men för främlingsfientliga/rasister finns bara en kategori och man gör allt man kan för att försöka trumma in tanken hos folk att den består av kriminella personer.

Om den här texten blev stor så var det inte meningen.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-13 00:50:17 följande:

Illegala fotvandrare,

Det kanske är vi som går mot röd gubbe.

Eller är så kriminella att vi korsar en gata utan att det finns en grön gubbe
  • nihka
    JTA skrev 2016-02-13 11:02:31 följande:

Hitler byggde motorvägar. Så akta er för att tala om motorvägar, det kan betraktas som att använda nazistiskt språkbruk och göra så att flyktingförläggningar börjar brinna. Och SD. Kom jag ihåg att nämna SD?

Ja, Hitler byggde motorvägar. Om du vill hylla Hitler för hans gärningar, så varsågod. Jag avstår. 

Det var väldigt vad du tjatar om SD. Skulle inte den här tråden handla om din lite annorlunda verklighetsuppfattning gällande MPs egna planer på att utvisa folk?

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:08:25 följande:
    Ja, det är dina åsikter.

Och jag delar inte dina åsikter, vilket torde stå klart sedan länge.
    Jag har inte delgett dig några av mina åsikter i inlägget du citerade och kommenterade.

Men du är klar över att du inte delar mina åsikter. Gott! Då vet jag det
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande