Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

SmalaSara skrev 2016-02-11 12:41:04 följande:
    Jag skrev illegal. Du tjatar om olaglig i betydelsen straffbar.

Illegal har fler synonymer än olaglig. Illegal är också synonym med otillåten.

Det är otillåtet för den med avslag att stanna i Sverige.

"Vinner" på att hävda det? Tja. Det ÄR otillåtet.

Det man eventuellt kan få fram rent politiskt, tänker jag mig, är t. ex. skulle man kunna få opinionen med sig på åtgärder för att fler ska kunna avvisas och andra negativa förändringar för denna grupp.
    Ja, illegal betyder otillåten enligt lag. Alla lagöverträdelser är inte straffbara. Den som påstår att den som inte lämnar landet efter ett utvisningsbeslut gör något olagligt eller illegalt har fel.
    SmalaSara skrev 2016-02-11 12:41:56 följande:
    Som sagt, illegal har fler synonymer än olaglig.
    Ja, illegal betyder otillåten enligt lag. Betydelsen ligger även inbäddad i själva ordet il + legal.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-11 12:49:32 följande:
    Så du håller det alltså för helt omöjligt att delar av alliansen, eller hela alliansen skulle regera med stöd av SD?

Det är inte så lite arrogant att tro sig vara helt säker på den politisk utvecklingen fler år framåt. Inte ens de mest erfarna politisk analytiker vågar uttala sig säkert om det. (Som exempelvis ekots inrikespolitiska reportrar)

Sen är det ju inte några få avvikande åsikter heller, utan en majoritet av moderata företrädare på kommunnivå, samt flera ledarskribenter på högertidningar.
    Jag sa jag tror. Skulle du uppleva det som mindre arrogant om jag delade dina åsikter mer och ställde mig mer bakom vad du tror? Hahahaha!

En majoritet. Minsann.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 00:01:39 följande:
    Nej. Det skulle jag inte. Vet inte riktigt vad du menar med vad jag tror; att folk är pragmatiska? Ja, det tror jag nog. Men jag vet inte.

Jag tycker det politiska läget är väldigt svårbedömt. Särskilt som många partier så drastiskt ändrat migrationspolitiken.

Tycker bara det är konstigt att du är så säker när " ingen" annan verkar vara det.

Ja, alltså, det var en undersökning som SVT gjorde. De hade frågat moderata kommunalråd. Sen tänker jag ju på DI s ledarskribent. Och Ivar Arpi.

Jag hoppas att frågan om SD ska splittra alliansen så vi får en s-regering även efter 2018. Men det är inget jag tror direkt. Bra hoppas.
    Du frågade mig och jag svarade vad jag trodde. Du sa att det var inte så lite arrogant. Tydligen ska jag tro vad du och de du väljer att tro på tror när jag svarar dig. Nästa gång kan du ange "godtagbara" och i dina ögon "icke-arroganta" svarsalternativ så jag vet vad jag har att välja mellan så blir det en "diskussion" mer i din smak.

Det finns redan ett begränsat samarbete med SD på kommunal nivå, men att utöka det till ett riksdags- eller regeringssamarbete är en helt annan sak. 70% av de moderata kommunalråden hade svarat på enkäten och av de 70% kunde 54% tänka sig att M skulle kunna regera med stöd av SD. 44% av de 70% som svarade kunde alltså inte tänka sig det och hur de 30% som inte svarade tänker kring frågan är oklart. Man vet alltså inte vad majoriteten av dem vill pga att 30% inte svarade. Men är de som är emot också "ingen"?

Märkligt att jag ståt för en åsikt som "ingen" delar. Du får ta upp det där med JTA om hur helvetes unik jag ändå är. Inte undra på att folk har så svårt att låta bli att kommentera min person. Jag är ju så märkvärdigt unik
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 00:10:07 följande:
    Jag tycker ditt resonemang här är väldigt märkligt eftersom man brukar benämna flyktingar som saknar rätt att uppehålla sig i ett land för just "illegala flyktingar". Men du får ju kalla dem vad du vill. De har ingen laglig rätt att vara här hursomhelst.

Jag antar att det är viktigt för dig eftersom det finns en negativ konnotation i begreppet illegal. Som f.ö. Har många synonymer.

Hur tycker du att dessa personer ska benämnas på ett korrekt sätt?
    Nej, det brukar inte "man" göra utan det är ett sätt att uttrycka sig som företrädesvis (men inte enbart) används av främlingsfientliga. Här används uttrycket flitigt:

Metapedia
    Fria Tider
    Avpixlat
    Exponerat

Här kan du läsa mer om korrekta benämningar:

http://www.migrationsinfo.se/migration/sverige/papperslosa/
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-02-12 09:26:12 följande:
    Ja, man bryter mot lagen om man stannar i Sverige utan tillstånd. det behöver man inte fundera på.

Att man inte döms för det i domstol beror på att en myndighet eller domstol (ex Migverket eller Migdomstolen) redan har beslutat/dömt dig till utvisning.

Frågan är känslig som du ser för att godhetsknarkarna gärna blandar ihop individen med individens agerande. De kallar sitt nätverk för "ingen människa är illegal". Människan i sig är naturligtvis inte illegal men hennes handling är det. Och där uppstår någon slags mental blockering kring dessa illegala invandrare.

En blockering som dessutom underblåses av att samhället sänder dubbla signaler.

En myndighet (ex Migrationsdomstolen) kan besluta att en utlänning skall utvisas och polisen jobbar för att utvisa denne. Samtidigt har myndigheter som socialförvaltning, skola och sjukvård i stort sett det motsatta uppdraget genom att de skall underlätta för dessa illegala invandrare att gömma sig från polisen och rättvisan.

Så kan det givetvis inte fortsätta.
    Jag ser att du använder det av främlingsfientliga och rasister föredragna "illegala invandrare".

Så kommer du givetvis att fortsätta trots att du känner till att det inte är olagligt att stanna i Sverige efter ett utvisningsbeslut. Du kanske skulle vilja att lagen var utformad annorlunda, men det är den ju inte.

Tror du att alla som kommer har extra pengar till en returbiljett ifall de skulle få avslag? Tror du att alla som får avslag inte har laglig rätt att överklaga avslaget? Tror du att ingen kan komma med kompletterande uppgifter till sin asylansökan efter ett avslag? Tror du ens alla FÅR återvända för sitt forna hemland? Tror du ens att alla har ett hemland? Bland annat DÄRFÖR är det inte olagligt att stanna i landet efter ett utvisningsbeslut och så gör man ingen skillnad.

Inom SD har det uppstått någon slags mental blockering kring personer som söker asyl. Man vill gärna klassificeras ALLA som kommer som kriminella på det ena eller andra sättet. Det är moment 22 som gäller; bara riktiga flyktingar får komma och klarar du av att komma är du ingen riktig flykting. Inte ens de som inte kommer hit klarar sig undan klassificeringen utan de är "kriminella på plats" exempelvis genom att ta sig över en landsgräns eller sätta sig i en gummiflotte eller bara genom att vara arab.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 13:33:39 följande:
    Jag har aldrig antytt något av det där. Och jag har heller ingen åsikt om saken.

Det handlar inte om dig som person utan dina inlägg. Ditt inlägg hade en arrogant ton tyckte jag.Du uttryckte dig tvärsäkert även om du lyckades pilla in ett "tror" någonstans.

Men jag tycker att det är dags att släppa det nu eftersom det inte för mig handlar om en åsikt. Jag har ingen åsikt om hur de borde göra. Utan gissningar om hur partiernas samarbete kommer att utveckla sig.
    Nej, du har inte antytt utan bokstaverat ut att du ansåg mig "inte så lite arrogant" för att jag sa att jag trodde som jag tror.

Nej, jag lyckades inte "pilla in ett tror" utan jag skrev: 

"Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra."

Klart jag är säker på vad jag tror. Annars skulle jag säga att jag trodde något annat eller att jag inte trodde något.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 13:35:27 följande:
    Korrekt och korrekt. Beror uppenbarligen på vem man frågar.
    Naturligtvis anser skribenterna bakom Metapedia att deras föredragna benämningar är rätt precis som de anser att det är av vikt att nämna att Hitler nominerades för Nobels fredspris men utelämna förintelsen. Själv förlitar jag mig heller på lite andra typer av källor.

Det kan tyckas fånigt att peta i hur man ska benämna saker och ting och det är vad man spelar på när man vill smyga in sin främlingsfientliga och rasistiska retorik i det vardagliga språket genom att göra på samma sätt som med reklam: ständigt upprepa. Men jag köper det inte. Bokstavligen.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:24:37 följande:
    Det verkar som du missförstår. Jag menade att jag inte antytt att du måste tro vad jag tror för att inte verka arrogant. Eller att du är speciell är något annat om din person. Det var arrogant att påstå något. Inte att du var det. Och om du nu inte påstod det jag trodde så faller Ju alltihop. Då var Ju inlägget inte arrogant

Sen har du ju inte bara skrivit den meningen du plockade ut här, utan ganska mycket mer; i en helt annan ton. Dina inlägg indikerar att du lägger en mycket kraftig värdering i huruvida man ska
    Samarbeta eller inte, och att du ser detta som en omöjlighet pga ideologi.

Men du ser det alltså inte som omöjligt att alliansen regerar med stöd av SD efter nästa val?
    Så det var arrogant att "påstå något". SDs bruna rötter och problem med sina alltjämt bruna inslag är ju ingen statshemlighet.

Jag har redan talat om för dig vad jag tror och varför och det var ju det svaret som du tyckte var arrogant. Men nu vill du att jag ska dra det en gång till?

Men varför är din slutsats om vad jag tror tvärtemot vad jag svarat dig tidigare?
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:49:31 följande:
    Nej, jag tycker inte det är det minsta fånigt. Det finns en negativ konnotation i illegal flykting och en mer positiv i papperslös. Och det speglar förmodligen till viss del en politisk åsikt precis som du säger. Hur mkt vet jag inte.

Däremot, tycker jag, att det i dagsläget kan vara relevant att understryka att dessa papperslösa faktiskt saknar laglig rätt att uppehålla sig i landet, eftersom det skulle kunna underlätta för genomdrivande av åtgärder för att få ut dem ur landet. Om vi inte får ut de människor som fått avslag blir asylrätten bara en chimär då det inte spelar nån roll om du har skäl eller inte, det räcker att ta sig över gränsen.

Så visst är det viktigt.
    Med det lilla tillägget att de inte gör något olagligt genom att inte lämna landet efter en avslagen asylansökan. Det finns fall där migrationsverket vet på förhand att deras beslut inte kommer att kunna verkställas. Det finns inget återvändandeavtal eller personen saknar de erfoderliga dokumenten. De kan inte utfärdas av hemlandet och Sverige kan inte utfärda dem heller. Om det vore så att det var olagligt att inte lämna landet skulle migrationsverket göra människor kriminella genom sina beslut, men det gör de alltså inte. I vissa fall väntar personer här tills det är möjligt att återvända. Jag vet fall när man vill återvända men tas inte emot. Sedan gör man inte undantag för de som kan men inte vill.

Klart vi kan ändra i regelverket, men så här ser det ut nu.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:54:41 följande:
    Jag förstår tyvärr inte vad du menar med detta? Kan du utveckla?

Jag tolkade dig som att du ansåg det omöjligt pga ideologi. Har jag tolkat dig fel? Ska jag tolka det som att du anser det osannolikt men inte omöjligt?
    Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare:

"
    Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism."
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande