Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

felix le chat skrev 2016-02-09 15:33:58 följande:
    Utlänningslagens 8 kapitel

6 § En utlänning som inte är EES-medborgare eller familjemedlem till en EES-medborgare och som inte avvisas enligt 2 § 1 eller 2 får utvisas ur Sverige om han eller hon uppehåller sig här men saknar pass eller de tillstånd som krävs för att få uppehålla sig i landet. Lag (2014:198).

Eller varför tror du många tvångsavvisas från Sverige varje år ? 
    Visst, men det är inte olagligt att inte lämna landet frivilligt. När exempelvis en person som kommer från ett land där det saknas återvändandeavtal får avslag i sin asylansökan gör den alltså inget kriminellt genom att inte återvända - även om regelverket föreskriver det.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-09 17:06:56 följande:
    Tja, det är inte lagligt heller. Även om det inte är straffbart. Man uppehåller sig illegalt i landet. Om det finns ett myndighetsbeslut på att det inte går att avvisa, så hamnar saken i ett annat läge.
    Det är inte olagligt att uppehålla sig i landet efter ett utvisningsbeslut oavsett om det går att verkställa beslutet eller inte.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-02-09 18:13:56 följande:
    Ja, beteendet är märkligt och i och med att det är så frekvent bland SD-anhängare kan man ju anta att det är en del av SD-subkulturen.

Under de senaste dagarna hat jag fått reda på att jag är arbetslös, alkoholiserad och intagen för psykiatrisk tvångsvård av vad jag uppfattar som tre sinsemellan oberoende SD-aktivister.

Jag har aldrig gjort det - men någon gång ska jag ställa en motfråga när någon påstår att jag är full.

Vad dricker ni egentligen inom klanen?

Svaret är ju givet: Sekt, enbart sektSkrattande
    Tysk sekt då eller?
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-10 05:00:31 följande:
    Du borde prova lite örtte och avslappnande musik istället för att använda tangentbordet till att kasta sten i glashus.
    På vilket sätt är detta en adekvat respons på att ett rasistiskt parti har helt andra motiv bakom sina beslut än ett icke-rastiskt parti?

Försök att adressera innehållet i inlägg och häng inte upp dig så mycket på dina tvångstankar om att kommentera person hela tiden.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-10 12:40:35 följande:
    Så enligt dig finns det ingen som uppehåller sig illegalt i Sverige? Att strunta i att följa myndighetsbeslut är lagligt?

Inte utan att jag undrar vad du vill ha sagt med det egentligen? Är det så ty du tycker det är helt ok att folk struntar i att följa myndighetsbeslut? Att de struntar fullständigt i asylrätten?

Jag tycker det är en katastrof; bl a eftersom det helt underminerar folks förtroende för aylrätten då den uppenbarligen inte fungerar.

Dessutom är det en enorm fräckhet som sticker i ögonen, att vissa bara struntar i myndighetsbeslut OCH caschar in skattemedel samtidigt.
    Inte enligt min mening utan enligt lagen är det inte olagligt att uppehålla sig i landet efter ett utvisningsbeslut. Jag förstår inte riktigt vad man anser sig vinna med att påstå att det förhåller sig annorlunda.
  • nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-10 12:54:49 följande:
    Glömde en sak;
    Ok. Inte olagligt i bemärkelsen straffbar lagöverträdelse.

Däremot saknar man rätt att uppehålla sig i landet. Man är här illegalt.
    Nej, för att göra något illegalt måste det man gör vara olagligt.
  • nihka
    JTA skrev 2016-02-10 13:12:21 följande:

Så hade vi då en skapligt relevant diskussion om hur det skall gå till att lösa landets situation (om det ens går). Argument framfördes från olika sidor och stöttes och blöttes. Överens var vi förstås inte, det är ju en diskussions natur, men även jag insåg poänger i "motståndarens" resonemang. Kort och gott: En bra diskussion. Men sedan...

Sedan kom nihka.

Och då blir det som vanligt. SD, SD, SD. Vad SD-are gör, vad SD-are sagt, vad SD-are är. Och att det minsann är viktigt att diskutera den exakta innebörden av ett enda ord, vars betydelse har marginell eller ingen betydelse för diskussionen. Eller att ordet minsann har använts av högerextremister och därför säger mycket mer om den som använder ordet än dennes argument. Och sedan kommer FDFMGA och håller med. Och måste berätta vad han kallats i någon annan tråd. Av en SD-are, så klart. SD, SD, SD.

Snälla, gör er själva och alla andra en tjänst och FÖRSÖK ÅTMINSTONE.

Försöker du rita om verkligheten nu igen. Nihka kom inte alls "sedan" utan första dagen. Om du inte tycker det är intressant att diskussionen innehåller vem gör vad och säger vad ber jag dig snegla på din egen trådstart.

Sedan kom JTA.

Och då blir det som vanligt. MP, MP, MP. Vad MP-are gör, vad MP-are sagt, vad MP-are är. Alla som inte delar dina åsikter etiketteras MP. Av en SD-are, så klart. MP, MP, MP.

• nihka
    SmalaSara skrev 2016-02-10 15:13:19 följande:
    Jag tror att du är lite väl kategorisk. Det är nog iofs så att det r just ideologin snarare än den praktiska politiken som avskräcker "folk" från SD.

Men jag tror att du ger en alltför svartvit bild. Det finns ju faktiskt en hel del moderater som kan tänka sig att samarbeta med SD. Just för Sakpolitikens skull. "Folk" är mer pragmatisk än vad du tror. Och det är knappast för någon rasistisk ideologi som partiet får 20% i opinionsmätningar. Eller tror du det?

Får SD 20% nästa val så är jag inte alls förvånad om alliansen börjar samarbeta med dem.
    Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism.
  • nihka
    JTA skrev 2016-02-11 08:37:56 följande:
    Tråden handlar om Miljöpartiets ansvar för regeringens politik. Och då tycker du det är märkligt att det talas om Miljöpartiet i tråden.

Fan du är ju alldeles ... unik.
    Fast jag har aldrig sagt att det är märkligt att det talas om MP i tråden. Jag tänkte förstås på ditt återkommande MP-tjat här på FL, vilket förstås inte alls är unikt. Det är ju väldigt populärt bland SDare att sky MP och se MP-are bakom varje gran.

... Du KAN bara inte hålla dig från att diskutera person.
  • nihka
    nattuv skrev 2016-02-11 12:35:59 följande:
    Det var en respons på din aggressivitet och det hat du tycks hysa mot människor som inte delar dina åsikter. Vidare påstår du att andra kommenterar personer istället för sakinnehåll i inläggen medan du inte tycks han några problem med att du själv gör samma sak.

Om vi då lämnar den delen eftersom det knappast leder någonstans och istället tittar på sakinnehåll så är det vad man gör som är relevant. Inte vad man skyller sitt handlande på. Ett felaktivt handlande är ett felaktigt handlande oavsett vilken ideologi man säger sig tillhöra. Och det är där vi skiljer oss åt. Jag anser att en handling som kan anses klandervärd är klandervärd oavsett vem som utför handlingen. Du däremot tycks anse att en den ideologiska tillhörigheten bestämmer vad som är klandervärt eller inte.
    Det är varken aggressivt eller hatiskt att påstå att ett rasistiskt parti har helt andra motiv bakom sina beslut än ett icke-rastiskt parti och det vore väldigt bra om du slutade prata om mig och kunde hålla dig till sakinnehållet.

Ja, jag anser att motivet är avgörande för handlingen och inte minst för fortsatta handlingar som kan skilja sig avsevärt utifrån motivet bakom den ursprungliga handlingen.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande