Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande

nihka skrev 2016-02-12 16:14:07 följande:
    SmalaSara skrev 2016-02-12 15:54:41 följande:Jag förstår tyvärr inte vad du menar med detta? Kan du utveckla?

Jag tolkade dig som att du ansåg det omöjligt pga ideologi. Har jag tolkat dig fel? Ska jag tolka det som att du anser det osannolikt men inte omöjligt?
    Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare:

"Det finns alltid personer med avvikande åsikter, men det finns inget parti i riksdagen som vill gå kräftgång i utvecklingen och föra assimileringspolitik med ett lindrigt urstädat gammalt nazistparti.

Nej, jag tror inte man skulle riskera att tappa de väljare som inte vill ha med SD att göra. Assimileringspolitik bygger ju på rasism och elitism."
    Jag tycker inte du besvarar frågan, men jag får väl nöja mig.

Jag förstod heller inte den märkliga referensen till hitler.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-12 18:11:16 följande:
    Jag tycker inte vi pratar förbi varandra. Du vill bara inte acceptera att det inte är olagligt att stanna i landet efter ett utvisningsbeslut.

Givetvis får du tycka att det är fel att det förhåller sig så, men det förhåller sig ändock så.

Jag motsätter mig starkt när personer som fått avslag på sin asylansökan kallas illegala eller kriminella för att de inte lämnar landet. Det är en del av den främlingsfientliga/rasistiska retoriken.
    Som sagt.
  • SmalaSara
    SmalaSara skrev 2016-02-12 18:26:17 följande:
    Som sagt.
    För mig är dina svar goddag yxskaft och verkar mest handla om att utmåla nig som rasist. Tack för diskussionen
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-12 19:09:01 följande:
    SmalaSara skrev 2016-02-12 16:20:06 följande:Jag tycker inte du besvarar frågan, men jag får väl nöja mig.

Jag förstod heller inte den märkliga referensen till hitler.
    När du frågar mig om jag tror Alliansen eller delar av Alliansen kommer att regera med stöd av SD efter 2018 och jag svarar " Jag tror inte det kommer hända pga ideologi och att man inte vill tappa väljare" så ser jag det som svar på din fråga.

Den "märkliga referensen till hitler" är att om man vill anamma Metapedias språk så ska man vara varse om vad Metapedia står för typ av värderingar.
    Jag frågade dig om du ansåg det omöjligt. Men det har du inte svarat på.

Jag har aldrig hört talas om metapedia. Jag trodde termen kom från USA. Begreppet illegal invandrare finns på många ställen utanför metapedia. Tex vanliga Wikipedia och "migrantinformation"

Jag betackar mig för din hitler-referenser. Dålig argumentationsteknik tycker jag att det är.
  • SmalaSara
    Flash Gordon skrev 2016-02-12 23:03:54 följande:
    Du behöver inte ta åt dig för mycket.

Illegal invandring används lite här och där, även av vanlig "gammel-media". I Sverige för att beskriva det faktum att det är olagligt att stanna efter avvisningsbeslut även om termen mer rättligt betyder någon som illegalt korsar gränsen

Men som du ser är det mycket känslor inblandat så det kan bli rätt högljutt när saken diskuteras.
    Jaha, nej då. Inga problem. Jag använder vilka begrepp jag vill oavsett vad vissa påstår på anonyma forum. Jag är bara inte van vid att bli jämförd med nazister. Ett klockrent exempel på Goodwins lag skulle jag vilja säga :)
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-13 02:35:06 följande:
    Klart du använder vilka begrepp du vill - men du bestämmer inte hur andra reagerar på dina val.

Du är inte jämförd med nazister. Däremot har jag gett synpunkter på ordbruk. Du tycks ha missuppfattat vad Goodwins Law står för - det är inte något man kan åberopa när någon hänvisar till vad nazistsajter skriver om Hitler.

Ja, det är dina åsikter.

Och jag delar inte dina åsikter, vilket torde stå klart sedan länge.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-13 02:25:42 följande:
    Jag har svarat vad jag tror, flera gånger t o m, men det räcker inte för dig utan du vill också veta om jag anser det OMÖJLIGT - annars anser du inte att du har fått svar. OK. Det är inte OMÖJLIGT. Det är inte heller OMÖJLIGT att vi kommer att få se grisar flyga  - exempelvis med motoriserad hjälp, men jag tror inte det. I stort sett inget är ju OMÖJLIGT om man kramar lite på frågan. Mer nöjd med svaret nu?

Som sagt, används företrädesvis (men inte enbart) av främlingsfientliga/rasister. Gör en google sök på "illegala invandrare" så ser du vad du får för träffar som dominerar stort: Metapedia, Friatider, Exponerat, Avpixlat, SD-kuriren. Och låt dig inte luras av att du får en träff på Riksdagen. Det är en motion av SDs egen järnrörs-Ekeroth. Det finns inget som heter "migrantinformation" Däremot finns migrationsinfo där de inte använder den benämningen själva. Wikipedias artikel är inte neutralt skriven - vilket står utskrivet.

Det är inte jag som har skrivit om Hitler på Metapedia. Det är så de väljer att presentera honom och så de betecknar personer som uppehåller sig i landet efter avslag på asylansökan.
    Ok. Lika sannolikt som att grisar ska flyga. Ja, det var ett svar. Vi får se hur det går.
  • SmalaSara
    FDFMGA skrev 2016-02-13 00:50:17 följande:

Illegala fotvandrare,

Det kanske är vi som går mot röd gubbe.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Det är inte olagligt att gå mot röd gubbe. Inte otillåtet heller. Eller någon annan synonym som illegal har.
  • SmalaSara
    nihka skrev 2016-02-13 03:07:43 följande:
    Migrationsverket använder samma benämningar som Migrationsinfo bl a "irreguljära migranter".

Ja, det finns många olika kategorier och din uppräkning är inte uttömmande, men för främlingsfientliga/rasister finns bara en kategori och man gör allt man kan för att försöka trumma in tanken hos folk att den består av kriminella personer.

Om den här texten blev stor så var det inte meningen.
    Även orden papperslös och gömda har konnotationer. De som förordar dem har också en agenda.

Irreguljär migrant är kanske mest neutral.

Och när man idag har ett jätteproblem med att antalet gömda, papperslösa, illegala, Whatever, blir fler och fler behöver man ta till åtgärder för att de ska lämna landet.

Då kan det vara relevant att inte säga "polisen ska leta efter gömda flyktingar". Det låter som polisen ska göra något brutalt, att lagen är brutal. vilket är precis vad de som förordar sådana benämningar vill.

Utan istället säga "polisen ska leta efter migranter som otillåtet uppehåller sig i landet"
  • SmalaSara
    SmalaSara skrev 2016-02-13 11:11:39 följande:
    Ok. Lika sannolikt som att grisar ska flyga. Ja, det var ett svar. Vi får se hur det går.
    Det är möjligt att du associerar illegal invandrare till metapedia. Men jag gör inte det. Din associationer är inte allmän lag på något sätt.

Jag associerar det till latinamerikaner som jobbar svart i USA utan arbetstillstånd. Alltså människor som försöker försöker förbättra sin usla situation på ett otillåtet sätt. Inte till kriminella människor.
Svar på tråden Miljöpartiet planerar att utvisa 80 000 asylsökande