-
Nej... Det finns flera inlägg där jag skriver det. Långt bakåt i tråden.nihka skrev 2016-02-18 02:48:13 följande:Javisst. Om "hela tiden" började för en minut sedan
-
Det finns nio sidor av dina åsikter.nihka skrev 2016-02-18 02:14:07 följande:De enda åsikterna jag har fört fram här är att man inte ska kalla människor för kriminella när de inte är det, och att jag inte tycker om SDs politik som bl a annat går ut på att just kalla människor för kriminella när de inte är det.
Vad du tror om vad en massa andra människor tvivlar på och inte får du naturligtvis tro på precis som du får tro på tomten. -
Det är onekligen intressant i just denna fråga.Kung Markatta skrev 2016-02-18 00:53:54 följande:
Hur ser du på den kritik som riktades mot Billström efter hans tal om volymer för nåt år sen?
Eftersom vi har problem med att verkställa avvisningar så innebär ett högt antal asylsökande enorma problem. Särskilt som vi är långt ifrån att lösa problemet med just avvisningar.
Expo skrev att Billström avhumaniserade flyktingar. Aftonbladet skrev att han borde byta parti till SD; det är inte utan att argumentationen känns igen.
Men kritiken från höger var väl inte lika hård? Den gick väl mest ut på att han uttryckt sig klumpigt?
Det finns säkert folk som kan förklara att just begreppet "volym" är vad som var fel. (T.ex med en upplysande bajsliknelse).
Sen kan det säkert finnas något annat ord man kan använda som inte avhumaniserar, används av SD, ingår i högerextrem sociolekt, används på sidor som hyllar Hitler ect, ect. -
Nej, nej, nej. Du är helt ute och cyklar. Jag har skrivit massa om det där; bl a att jag inte brukar använda begreppet illegal invandring, att det är bättre med irreguljär migrant och ett par saker till. Jag diskuterar enbart principiellt. Jag anser att du har fel på två punkter. Inte för att jag tycker begreppet är bra eller ens användbart.nihka skrev 2016-02-19 01:02:55 följande:Nej, du skriver inte att du förordar. Du har uttryckt tankar kring vad du anser låter mest neutralt. Vad du sedan väljer att använda behöver inte vara kopplat till det.
Vi är oense om två saker;
1.Är begreppet direkt felktigt? Ja säger du eftersom det inte är olagligt. Nej säger jag eftersom det är olagligt
2. Är begreppet förkastligt eftersom det används av högerextrema? Ja, säger du. Nej säger jag.
Jag menar att nr två är en åsiktsfråga, men du tycks tro att din åsikt är någon form av fakta.
Punkt ett är inte en fråga om åsikter. Det är en fråga om rätt eller fel där vi hävdar olika saker. Men det finns inte mkt idé att fortsätta på det spåret. Eftersom samma argument vevas om och om igen. -
Stefan Löven tror knappast att andra ska Lyssna särskilt och endast på Sverige. Men han vill driva den lösningen tillsammans med andra EU länder som också tror att det är bästa lösningen. Han är inte ensam om den idén. De flesta länder faktiskt vill ha hot spots inankomstländerna och fördelning. Tyvärr verkar detta hopplöst i dagsläget.Kung Markatta skrev 2016-02-19 11:33:32 följande:Min bild är att varje land själv bestämmer hur de ska göra. Superförhandlaren Stefan verkar dock ha trott att man i andra länder ska lyssna extra noga på vad han säger och se honom som ett föredöme. I verkligheten har det blivit tvärtom.
Här är förresten lite mer nyheter, visserligen från Englands motsvarighet till Aftonbladet, men det får väl duga den här gången. Finns även artiklar i svensk media men jag föredrog en mer spännande och berikande beskrivning som man ofta hittar i andra kulturers intressanta medier till skillnad från den tråkiga och något inskränkta svenska median.
www.dailymail.co.uk/news/article-3451321/All-aboard-HMS-freeloader-2-000-refugees-live-luxury-giant-cruise-liner-theatre-gym-swimming-pool-cost-65-000-DAY-Swedish-government-insists-need-encouragement-get.html
Man har hyrt in en lyxkryssare som ska bli asylboende. Det var kreativt tänkt menar en pamp på Migrationsverket. Vissa asylsökande ska alltså bo i tält mitt i vintern och i gympasalar medan andra bor på en lyxkryssare. Eller tja, tältlägret skulle ju rivas nu i och för sig. Kreativt var det hur som helst!
Sen hoppades regeringen att ett minskat flyktingmottagande i Sverige skulle sätta press på andra länder. Och det har det ju på sätt och vis men det går inte i den riktning som regeringen hoppades. ; mörk väl; hoppades. Det var ingen som menade att det säkert skulle bli så. Men vi hade inte s mkt val just då. -
@Nikha
Jag ser att jag får lägga till en sak till förra inlägget;
Punt två; alltså begreppets koppling till högerextrema; det är även en åsiktsfråga huruvida begreppets huvudsakliga koppling är till den typen av språk. Medan du menade att det är bevisat att det är den huvudsakliga kopplingen genom att googla.
Även på denna punkt har samma argument snurrat flera varv.
Vill du fastställa att denna koppling är den huvudsakliga får du ange en akademisk källa dr man undersökt detta. Annars är det enbart en personlig slutsats från din sida. -
Nu var väl inte "sätta press" huvudskälet. Men:Kung Markatta skrev 2016-02-19 14:27:40 följande:Jo, men sätta press på vilket sätt? Om andra länder ser att Statsman Löfven först säger "alla är välkomna hit" för att sedan i panik säga "nej nej det går inte vi måste stänga gränserna genast" så är ju en rimlig bedömning från deras sida att man inte bör göra som Sverige.
Frågan är nu vad Tyskland gör efter att Balkanländerna och Österrike beslutat att skicka alla migranter från de tre största migrantländerna vidare dit.
Om Tyskland, Sverige och Nederländerna sväljer flyktingströmmarna så behöver inte de andra länderna göra så mkt.
Om endast Sverige slutar så hamnar pressen på t. Ex Danmark. De blev ju också tvungna att agera och fick sluta att bara låta folk passera.
Om både Sverige, Tyskland och andra som tagit emot stryper strömmen så blir övriga länder tvingade att agera på NÅGOT sätt. Förhoppningen var att man skulle få till ett gemensamt system med stärkta yttre gränser. Istället verkar det som att vi får en situation där allt fler länder stängervsina egna gränser.
Det är en tråkig utveckling, men Sverige var tvungna att strypa inflödet oavsett. -
Det är ju sträng taget inget ämnesbyte. Det betyder visserligen inte exakt samma sak. Men punkt ett och två gäller likväl för vad vår diskussion gått ut på. Särskilt som du själv återupprepar punkt ett i ditt svar.nihka skrev 2016-02-20 19:01:21 följande:Termen som diskuterade var "illegala invandrare och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill byta ämne får du säga till.
Sen tror jag att du förstod att jag skrivit fel, särskilt med tanke på att jag jämförde begreppet med irreguljär migrant, men väljer att låtsas som att jag bytt ämne (?). Vad beror det på? -
Jag gissar att det beror på att du är lika trött som jag (Och eventuellt även resten av skribenterna, samt läsarna av den här tråden.) på den här meningslösa diskussionen.
-
Jag diskuterar också det, men råkade skriva fel. Vilket jag antog att du förstått; det var ganska uppenbart. Sedan påpekade jag det särskilt en extra gång. Vad är poängen med att (på ett mkt otrevligt sätt) fortsätta prata om ämnesbyte? Det blir ju mer som att du försöker "få sista ordet" i en diskussion med ett meningslöst retoriskt knep.nihka skrev 2016-02-23 22:50:38 följande:Kalla det vad fan du vill om inte ämnesbyte faller på läppen, men JAG har diskuterat termen "illegala invandrare" och vad lagen säger om att stanna i landet efter avslag i asylansökan. Om du vill *kalla det vad fan du vill* så får du säga till.
Lite i klass med bajsliknelser och recept på palt.