Rani skrev 2016-01-27 10:59:45 följande:
Jag tycker faktiskt att har man planerat ett barn med någon så får man stå sitt kast och stanna och hjälpa till. Oavsett om man är kär eller inte. Pappan kan ju inte bara från en dag till en annan ha kommit på att han inte älskade sin sambo. Få borde han i så fall ha sagt nej till att skaffa barnet från första början. Min gissning - han träffade en ny, blev kär och tänkte främst på sig själv. Jag tillhör dem som tycker att man inte måste låta sina känslor styra jämt. Det finns tider i livet då det är mer lämpligt att bejaka en förälskelse. När man ska ha barn med någon annan är inte ett sådant tillfälle.
Hade min make varit otrogen under en tid och blivit förälskad så hade jag fan inte velat leva en låtsasrelation med honom bara för att vi har barn ihop! Hur ska det se ut? Ska man ha sex med varandra? Trots att man vet att ens man tänker på någon annan? Ska man pussas? Ska man åka på semester ihop?
Hur mår barnen av att växa upp i en familj där den inte finns kärlek mellan föräldrarna? Där allt är en fasad, ett låtsasförhållande. Vilka sorters relationer kommer som själv ha som vuxna då?
Hur mår relationen av att mannen stannar som en gisslan? Hur mår kvinnan av att leva med en man som helst av allt skulle byta ut henne mot en annan? Får mamman lov att separera från pappan när hon tröttnat på att inte bli älskad? Eller ska hon också stanna till barnet blir 18?
Jag skulle sakta sjunka ner i en avgrund av att leva så. Sen var det fel av exet att skaffa barn med TS trots sin brist på kärlek. Självklart ska man inte planera barn i den sitsen. Men nu är missen gjord och dom för göra sitt bästa för att samarbeta.