• Elsaek

Lämna nyfödd- bra pappa?

Min sambo sedan över tio år tillbaka blev påkommen med att ha inlett en otrohets-relation med en tjej under graviditeten av vårt första planerade barn. Bebisen var en månad gammal när pappan stack för att fortsätta bygga upp relationen med den nya tjejen, ge henne tid, kärlek, utflykter, resor. Han har haft umgänge med barnet minst en gång i veckan och då är han kärleksfull, engagerad o.s.v.

Jag har fått ta hand om precis allt, skrikiga nätter, matning, söva, stimulans, hem o hushåll. Han säger att han var en dålig pojkvän men en bra pappa. Vad tycker ni? Han tycker inte att han har svikit vårt barn, bara mig.

• Svar på tråden Lämna nyfödd- bra pappa?
  • Maddi

Han finns ju där för barnet säger du själv. Att hans känslor för dig inte är samma längre betyder inte att han är en dålig pappa och inte älskar sitt barn.

De är ju så att du får ta alla skrikiga nätter pga att du antagligen ammar. Men trots att man bor tillsammans betyder inte de att man alltid turas om på nätterna. Jag har tagit alla nätter, eftersom pappan jobbat och han behöver sova och jag får chans att sova på dagen. Med första barnet kan man sova när barnet sover och det är många som anpassar sig efter det också.

• viseversa

Han var svikit både sitt barn och dig. Vilken jävla gris är det första jag tänker. Kanske han kan ha barnet en helg så han får se vad du gör varje dag.

• MadHatter

Han hade givetvis kunnat göra mer för barnet.

Men allt är ju relativt - jämför man med dig (som man väl borde göra) har han ju gjort väldigt väldigt mycket mindre.

Jämför man med pappor som försvinner i liknanade situationer (vilket lätt verkar vara det man jämför med) är han ju fantastisk :)

Jag antar att ni båda gör olika jämförelser där och därför drar olika slutsatser.

Sen kan man ju fundera över hur relevant denna diskussion är. Hur viktigt är det att klargöra att han svikit sitt barn och för vem?

Det viktigste borde ju vara att se till att ha en bra relation för barnets skull och jobba för att pappan tar mer ansvar för barnet längre fram.

• Jw83
    Elsaek skrev 2016-01-27 07:08:24 följande:

Min sambo sedan över tio år tillbaka blev påkommen med att ha inlett en otrohets-relation med en tjej under graviditeten av vårt första planerade barn. Bebisen var en månad gammal när pappan stack för att fortsätta bygga upp relationen med den nya tjejen, ge henne tid, kärlek, utflykter, resor. Han har haft umgänge med barnet minst en gång i veckan och då är han kärleksfull, engagerad o.s.v.

Jag har fått ta hand om precis allt, skrikiga nätter, matning, söva, stimulans, hem o hushåll. Han säger att han var en dålig pojkvän men en bra pappa. Vad tycker ni? Han tycker inte att han har svikit vårt barn, bara mig.

Självklart var otroheten skitsvinig!

Men vad anser du att han ska göra nu för att vara en bra pappa? Skulle han ha stannat hos dig trots att han älskade någon annan? Ska han ta hand om ditt hem O hushåll? Ska han sova hos dig om nätterna för att ta barnet då? Ska han amma?

Det är svårt att vara jämställd när man har en bebis och är separerade. Går du med på att låta barnet bo hos honom och hans nya tjej halva tiden? Det är nog det enda sättet som ni kan bli jämställda.
  • Rani
    Jw83 skrev 2016-01-27 09:23:24 följande:

Självklart var otroheten skitsvinig!

Men vad anser du att han ska göra nu för att vara en bra pappa? Skulle han ha stannat hos dig trots att han älskade någon annan? Ska han ta hand om ditt hem O hushåll? Ska han sova hos dig om nätterna för att ta barnet då? Ska han amma?

Det är svårt att vara jämställd när man har en bebis och är separerade. Går du med på att låta barnet bo hos honom och hans nya tjej halva tiden? Det är nog det enda sättet som ni kan bli jämställda.

Jag tycker faktiskt att har man planerat ett barn med någon så får man stå sitt kast och stanna och hjälpa till. Oavsett om man är kär eller inte. Pappan kan ju inte bara från en dag till en annan ha kommit på att han inte älskade sin sambo. Få borde han i så fall ha sagt nej till att skaffa barnet från första början. Min gissning - han träffade en ny, blev kär och tänkte främst på sig själv. Jag tillhör dem som tycker att man inte måste låta sina känslor styra jämt. Det finns tider i livet då det är mer lämpligt att bejaka en förälskelse. När man ska ha barn med någon annan är inte ett sådant tillfälle.
  • Jw83
    Rani skrev 2016-01-27 10:59:45 följande:

Jag tycker faktiskt att har man planerat ett barn med någon så får man stå sitt kast och stanna och hjälpa till. Oavsett om man är kär eller inte. Pappan kan ju inte bara från en dag till en annan ha kommit på att han inte älskade sin sambo. Få borde han i så fall ha sagt nej till att skaffa barnet från första början. Min gissning - han träffade en ny, blev kär och tänkte främst på sig själv. Jag tillhör dem som tycker att man inte måste låta sina känslor styra jämt. Det finns tider i livet då det är mer lämpligt att bejaka en förälskelse. När man ska ha barn med någon annan är inte ett sådant tillfälle.

Hade min make varit otrogen under en tid och blivit förälskad så hade jag fan inte velat leva en låtsasrelation med honom bara för att vi har barn ihop! Hur ska det se ut? Ska man ha sex med varandra? Trots att man vet att ens man tänker på någon annan? Ska man pussas? Ska man åka på semester ihop?

Hur mår barnen av att växa upp i en familj där den inte finns kärlek mellan föräldrarna? Där allt är en fasad, ett låtsasförhållande. Vilka sorters relationer kommer som själv ha som vuxna då?

Hur mår relationen av att mannen stannar som en gisslan? Hur mår kvinnan av att leva med en man som helst av allt skulle byta ut henne mot en annan? Får mamman lov att separera från pappan när hon tröttnat på att inte bli älskad? Eller ska hon också stanna till barnet blir 18?

Jag skulle sakta sjunka ner i en avgrund av att leva så. Sen var det fel av exet att skaffa barn med TS trots sin brist på kärlek. Självklart ska man inte planera barn i den sitsen. Men nu är missen gjord och dom för göra sitt bästa för att samarbeta.
  • Rani
    Jw83 skrev 2016-01-27 11:10:58 följande:

Hade min make varit otrogen under en tid och blivit förälskad så hade jag fan inte velat leva en låtsasrelation med honom bara för att vi har barn ihop! Hur ska det se ut? Ska man ha sex med varandra? Trots att man vet att ens man tänker på någon annan? Ska man pussas? Ska man åka på semester ihop?

Hur mår barnen av att växa upp i en familj där den inte finns kärlek mellan föräldrarna? Där allt är en fasad, ett låtsasförhållande. Vilka sorters relationer kommer som själv ha som vuxna då?

Hur mår relationen av att mannen stannar som en gisslan? Hur mår kvinnan av att leva med en man som helst av allt skulle byta ut henne mot en annan? Får mamman lov att separera från pappan när hon tröttnat på att inte bli älskad? Eller ska hon också stanna till barnet blir 18?

Jag skulle sakta sjunka ner i en avgrund av att leva så. Sen var det fel av exet att skaffa barn med TS trots sin brist på kärlek. Självklart ska man inte planera barn i den sitsen. Men nu är missen gjord och dom för göra sitt bästa för att samarbeta.

Vem har sagt att mamman och pappan måste vara ihop? Det har jag aldrig hävdat. Däremot är det mest jämställda och hederliga (från båda håll eftersom båda planerat barnet) att båda blir kvar och tar halva ansvaret för barnet. Att lämna någon ensam med det ansvaret efter tio års relation tycker jag är svinigt. Även om pappan inte är kär så måste han väl bry sig om barnets mamma? Han måste väl vilja vara föräldraledig med det barn han varit med och planerat.

Dessutom hade han ju inte behövt inleda någon relation med den andra kvinnan. Även om det rycker i kuken så kan man tänka med huvudet, så att säga. Med tanke på hur skilsmässostatistiken ser ut så är det ju inte så att man bara får en chans i livet att bli förälskad.
  • Maddi
    Rani skrev 2016-01-27 10:59:45 följande:

Isåfall om hon vill ha hjälp så får dom väl ha barnet 50/50 då. De är ju absolut inte de bästa för barnet, men de finns väl inge val, då hjälper han ju till på lika villkor. Så de finns ju val för ts.
  • Rani
    Maddi skrev 2016-01-27 11:26:24 följande:

Isåfall om hon vill ha hjälp så får dom väl ha barnet 50/50 då. De är ju absolut inte de bästa för barnet, men de finns väl inge val, då hjälper han ju till på lika villkor. Så de finns ju val för ts.

Eftersom det är helt orimligt att en bebis ska leva varannan vecka så är det självklart inte ett alternativ. Den som har valmöjlighet i den här situationen är pappan och han har gjort ett egoistiskt val.
  • Maddi
    Rani skrev 2016-01-27 11:34:19 följande:

Eftersom det är helt orimligt att en bebis ska leva varannan vecka så är det självklart inte ett alternativ. Den som har valmöjlighet i den här situationen är pappan och han har gjort ett egoistiskt val.

Jag sa att de inte va ett bra alternativ men de är ändå ett alternativ och tids nog blir de antagligen vv ändå. De är väl absolut inte bra att stanna kvar med någon man inte älskar, de slutar ju ändå i bråk. Att bli bunden i ett förhållande man inte vill vara kvar i.

Situationen är ju som den är. Ett faktum att han lever med en och fått barn med en annan. Pappan vill ha kontakt med barnet och ska man gå och älta det som redan skett eller ska man istället sikta in sig på att försöka göra det bästa i situationen? Men vist fortsätt älta istället för att hitta lösningar.
Svar på tråden Lämna nyfödd- bra pappa?