• Ellie82

Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?

Hej!

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni gjorde som var så illamående att ni inte kunde gå till arbetet. Sa ni att ni var gravida? Jag vill inte berätta förrens efter v 12 men vad säger man om man mår konstant illa på jobbet eller måsta stanna hemma. :(

• Svar på tråden Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?
  • Ruter

Jag va sjukskriven från v.9-20 på grund av kräkningar och valde då att vara ärlig och berätta redan då varför jag var sjuk redan första dagen.

• annieh897

Jag berättade för chefen redan i v 6 eller 7. Var sjukskriven t o m v 18. Ville egentligen inte heller berätta så tidigt men kände att jag var tvungen.

• Ruter
    Ruter skrev 2016-01-23 18:47:46 följande:

Jag va sjukskriven från v.9-20 på grund av kräkningar och valde då att vara ärlig och berätta redan då varför jag var sjuk redan första dagen.

Alltså valde att säga första dagen jag va sjuk och blev efter två veckor sjukskriven av läkare.

Är det någon enstaka dag du bara ska vara hemma så kan du ju säga att du har feber eller migrän eller nåt liknande. Jag visste att jag blev hemma längre då det hela började med att jag kräktes på mina lediga dagar så att jag blev inlagd på lassarettet.
  • Kirsty

Med första barnet hade jag en vikariatsanställning i en ganska liten bransch och sökte fast arbete. Därför ville jag inte att det skulle komma ut i branschen att jag var gravid då jag var rädd att jag skulle ha svårare att få fast anställning. Vecka 7-14 spydde jag runt 40ggr/dag och mådde illa hela tiden. 

Jobbade ändå, spydde i påsar, buskar och på parkeringsplatser men på något mirakulöst sätt lyckades jag hålla det hemligt på jobbet. Fick min fasta anställning vecka 17 så det fungerade ;)

Kanske inget att rekommendera dock...

Enklast är väl om du berättar för din närmsta chef och begär att hen håller det hemligt. Skulle du få missfall så underlättar det ju att chefen vet om det också...

• Ellie82

Tack snälla för era berättelser.

Jag hoppas såklart att jag ska slippa må illa men jag var sängliggandes sist jag var gravid. Den gången gjorde jag abort i 6e veckan och var arbetslös.

Nu vill jag behålla barnet men har samtidigt fått ett löfte om en bättre tjänst på jobbet. Min chef kommer bli så besviken på mig att jag är gravid :(

• Ruter
    Ellie82 skrev 2016-01-23 19:55:34 följande:

Är det vanligt att man mår så illa att man blir sjukskriven?

Vet inte hur vanligt det är men när jag vänta första barnet mådde jag knappt illa alls, spydde en gång. Nu när jag väntar andra kräktes jag upp allting jag fick i mig fram till 16-17 under tio veckors tid. Efter 17 kunde jag få behålla lite blåbärssoppa eller annan slät soppa så var helt slut och blev därmed sjukskriven då jag även inte kan gå ifrån för att kräkas.
  • Ellie82
    Ruter skrev 2016-01-23 20:06:25 följande:
    Vet inte hur vanligt det är men när jag vänta första barnet mådde jag knappt illa alls, spydde en gång. Nu när jag väntar andra kräktes jag upp allting jag fick i mig fram till 16-17 under tio veckors tid. Efter 17 kunde jag få behålla lite blåbärssoppa eller annan slät soppa så var helt slut och blev därmed sjukskriven då jag även inte kan gå ifrån för att kräkas.
    Jag undrar så hur det kan vara så olika?!  Stackars dig!  Det måste varit en jätte jobbig tid.

Men varför finns det inga läkemedel som tar bort illamåendet?!  Det är 2016?!
    Jag vet att det finns lergigan men det verkar ju inte hjälpa på dom flesta om man googlar runt.
  • Ruter
    Ellie82 skrev 2016-01-23 20:14:48 följande:

Jag undrar så hur det kan vara så olika?!  Stackars dig!  Det måste varit en jätte jobbig tid.

Men varför finns det inga läkemedel som tar bort illamåendet?!  Det är 2016?!

Jag vet att det finns lergigan men det verkar ju inte hjälpa på dom flesta om man googlar runt.

Anledningen tror jag är att första var pojke ich enligt ul väntar vi nu en tjej men vad vet jag..

Känns som jag testat det mesta men hittade inget som hjälpte. Tur att det tillslut går över iallafall
Svar på tråden Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?