• Ellie82

Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?

Hej!

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni gjorde som var så illamående att ni inte kunde gå till arbetet. Sa ni att ni var gravida? Jag vill inte berätta förrens efter v 12 men vad säger man om man mår konstant illa på jobbet eller måsta stanna hemma. :(

• Svar på tråden Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?
  • Curlingmorsan

Jag berättade första dagen jag mådde illa. Då trodde jag att jag skulle kunna fortsätta jobba men ville förklara varför jag gick iväg och åt oftare och kanske skulle komma senare på morgonen. Och tur var det för redan dagen efter blev jag så dålig så jag inte kunde arbeta. Har fått tabletter som är mot extremt illamående (Pimperan) men de hjälper bara lite mot just kräkningarna. Är efter 2 1/2 vecka fortfarande sängliggande och har nu blivit sjukskriven i ytterligare 5 veckor. Känns bättre att vara ärlig på jobbet än att ljuga, förr eller senare kommer det ju ändå fram.

• Ellie82
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 20:28:11 följande:

Jag berättade första dagen jag mådde illa. Då trodde jag att jag skulle kunna fortsätta jobba men ville förklara varför jag gick iväg och åt oftare och kanske skulle komma senare på morgonen. Och tur var det för redan dagen efter blev jag så dålig så jag inte kunde arbeta. Har fått tabletter som är mot extremt illamående (Pimperan) men de hjälper bara lite mot just kräkningarna. Är efter 2 1/2 vecka fortfarande sängliggande och har nu blivit sjukskriven i ytterligare 5 veckor. Känns bättre att vara ärlig på jobbet än att ljuga, förr eller senare kommer det ju ändå fram.

Vad är skillnad på pimperan och lergigan som många får?  Det låter fruktansvärt att vara sängliggande i så många veckor.  Jag har bokat en resa till Gran Canaria och vill så gärna kunna åka!  I vilken vecka började ditt illamående?
  • Curlingmorsan
    Ellie82 skrev 2016-01-23 20:35:28 följande:
    Vad är skillnad på pimperan och lergigan som många får?  Det låter fruktansvärt att vara sängliggande i så många veckor.  Jag har bokat en resa till Gran Canaria och vill så gärna kunna åka!  I vilken vecka började ditt illamående?
    Pimperan är starkare tror jag. Fick Lergigan Comp först men det hjälpte inte alls. Pimperan hjälper inte heller men det hjälper betydligt bättre iaf.
    Jag började må illa i v 8 (7+0), nu är jag i v 10 (9+2) och har det har inte blivit det minsta bättre. Var hos läkaren i torsdag och blev sjukskriven i 5 veckor till.
  • mindedness

Jag skyllde på magkatarr första veckorna, det var ingen som frågade något mer om det. För mig har lergigan hjälpt jättebra, men det är såklart olika. Annars är kolsyrat vatten och att äta ofta och lite som hjälper. Ang att berätta för chefen och känna att denna blir besviken tycker jag är så himla tråkigt! Många kvinnor vill ju ha barn och man ska inte behöva känna att man är illojal bara för att man kommer vara borta ett tag. Förhoppningvis så är det ju dig och din kompetens som chefen vill ha, så då får de väl tillsätta vikarie under föräldraledigheten. Tror inte man hade tänkt så om det var en man som skulle gå på pappaledighet tex. Känns som man som kvinna ska ha dåligt samvete för att man inte alltid kan prestera på topp eller vara på plats konstant, men

man skapar ju ett nytt liv liksom! De borde knäböja inför en istället... ;)

• Ellie82
    mindedness skrev 2016-01-23 22:36:35 följande:

Jag skyllde på magkatarr första veckorna, det var ingen som frågade något mer om det. För mig har lergigan hjälpt jättebra, men det är såklart olika. Annars är kolsyrat vatten och att äta ofta och lite som hjälper. Ang att berätta för chefen och känna att denna blir besviken tycker jag är så himla tråkigt! Många kvinnor vill ju ha barn och man ska inte behöva känna att man är illojal bara för att man kommer vara borta ett tag. Förhoppningvis så är det ju dig och din kompetens som chefen vill ha, så då får de väl tillsätta vikarie under föräldraledigheten. Tror inte man hade tänkt så om det var en man som skulle gå på pappaledighet tex. Känns som man som kvinna ska ha dåligt samvete för att man inte alltid kan prestera på topp eller vara på plats konstant, men

man skapar ju ett nytt liv liksom! De borde knäböja inför en istället... ;)

På mitt arbete så har vi inga vikarier utan blir man gravid så får man en liknande tjänst på nån annan avdelning där det finns en tjänst ledig :(  Känns jätte tråkigt eftersom jag verkligen älskar mitt jobb där jag är nu.  I mitt team så är det just nu två andra gravida och då har min chef sagt flera gånger på skämt att nu får verkligen ingen mer av er bli gravida.  Eftersom jag arbetar närmast henne så har hon även sagt till mig på skämt du får allt vänta med att bli gravid. Jag vet att hon bara skämtar men jag vet att hon kommer bli besviken.  Tycker det är så jobbigt att gå till arbetet imon med mitt sug i magen och rädsla för att illamåendet ska ta fart. Om jag helt plötsligt sitter framför datan och småäter så kommer dom säkert misstänka något :(
  • vanjastina
    Ellie82 skrev 2016-01-23 19:01:28 följande:

Tack snälla för era berättelser.

Jag hoppas såklart att jag ska slippa må illa men jag var sängliggandes sist jag var gravid. Den gången gjorde jag abort i 6e veckan och var arbetslös.

Nu vill jag behålla barnet men har samtidigt fått ett löfte om en bättre tjänst på jobbet. Min chef kommer bli så besviken på mig att jag är gravid :(

Alltså att chefen blir besviken är absolut inte ditt problem - släpp det. Du ska fokusera på dig själv och vad som ät bäst för dig och barnet just nu, ingenting annat. Vi kan omöjligtvis styra över andras reaktioner, och det är ingen idé att lägga energi på. Det kommer gå bra, grattis till din graviditet :)
  • Ellie82
    Curlingmorsan skrev 2016-01-24 15:52:39 följande:

Tror du inte att hon blir ännu mer besviken om du väntar med att berätta?

Jo men alla säger att man ska vänta med att berätta innan v 12 med risken för missfall.

Men kan ju berätta för min chef nu i veckan iallafall
  • Ellie82
    vanjastina skrev 2016-01-24 16:41:11 följande:

Alltså att chefen blir besviken är absolut inte ditt problem - släpp det. Du ska fokusera på dig själv och vad som ät bäst för dig och barnet just nu, ingenting annat. Vi kan omöjligtvis styra över andras reaktioner, och det är ingen idé att lägga energi på. Det kommer gå bra, grattis till din graviditet :)

Tack snälla. Du har så rätt :) känns lite bättre nu och kan börja glädjas lite mer :)
  • C ecilia

Hej jag har valt att berätta nu i vecka 6, mådde väldigt dåligt i min tidigare graviditet så jag ville förbereda min chef på att jag var gravid. Hade hyperemesis (extremt grav illamående) ca 70% risk att få det igen om man haft det tyvärr

• Ellie82
    C ecilia skrev 2016-01-24 21:40:50 följande:

Hej jag har valt att berätta nu i vecka 6, mådde väldigt dåligt i min tidigare graviditet så jag ville förbereda min chef på att jag var gravid. Hade hyperemesis (extremt grav illamående) ca 70% risk att få det igen om man haft det tyvärr

Ja jag ska berätta. Kommer nog bara må sämre om jag inte gör det. Jag mådde jätte illa redan i vecka 5 förra gången jag var gravid och blev då sängliggandes. När började du må illa och hur länge höll det på? Fanns det nåt som hjälpte dig? Hur gjorde du med ditt arbete? Mår du inte illa nu i v 6 ?
  • LaOtona

Jag fasar också för chefens reaktion. Att jag liksom "ställer till det". Det är hemskt att man ska oroa sig och bry sig om något så egentligen oviktigt som jobbet.

Funderar också på att berätta i hyfsad tid för att vi ska kunna lösa mitt arbete medan jag är borta.

• C ecilia
    Ellie82 skrev 2016-01-25 06:31:35 följande:

Ja jag ska berätta. Kommer nog bara må sämre om jag inte gör det. Jag mådde jätte illa redan i vecka 5 förra gången jag var gravid och blev då sängliggandes. När började du må illa och hur länge höll det på? Fanns det nåt som hjälpte dig? Hur gjorde du med ditt arbete? Mår du inte illa nu i v 6 ?

Jag började må illa vecka 7 till 20 ca. var sjukskriven 2 månader. Började med b6 droppar hög dos, och kunde plötsligt äta en hel måltid! Så gick det åt rätt håll! Börjat nu må riktigt illa stundvis men tagit B6 nu igen och det verkar funka bra än peppar peppar !
  • TindraVilma
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 20:55:59 följande:

Pimperan är starkare tror jag. Fick Lergigan Comp först men det hjälpte inte alls. Pimperan hjälper inte heller men det hjälper betydligt bättre iaf.

Jag började må illa i v 8 (7+0), nu är jag i v 10 (9+2) och har det har inte blivit det minsta bättre. Var hos läkaren i torsdag och blev sjukskriven i 5 veckor till.

Med min första fick jag hyperemesis gravidarium..testade lergigan Comp och primperan men de hjälpte inte..i v12 fick jag zofran...Min räddning. Va sjukskriven mot illamående till v28 men tack vare zofran fick jag behålla maten. Be om den hos din mvc!
  • Callo

Mådde illa och ständiga kräkningar vid v 5. Kräktes på jobbet heeela tiden. Jag arbetar på förskola, så det funkar inte riktigt att kräkas inför föräldrar och barn hela tiden. Förutom det så klarade jag inte av att utföra mitt uppdrag som förskollärare.

Jag berättade för kollegorna på avdelningen hur det stod till. De var jättegulliga och gjorde allt för att underlätta för mig. Var hemma några dagar, kom inte upp ur sängen. Väl tillbaka på arbete fortsatte kränkningarna i samma stil. Berättade då för övriga kollegor. En av dem sa att jag borde söka hjälp hos läkare (sjukskrivning), för mitt och barnens bästa. Jag tog hennes råd och blev sjukskriven 1 vecka. Berättade i samma veva för min chef om illamåendet, kränkningarna och vad det berodde på. Han sa på skämt "Ja, skyll dig själv". Han skojade givetvis, och berättade om sin fru som varit sjukskriven hela graviditeten pga samma som jag. Så han förstod.

När veckan gått var jag inte bättre. Fick diagnosen hyperemesis gravidarium. Sjukskriven 1 mån i taget, och nu har det resulterat i att jag måste vara hemma graviditeten ut (är i v 26). Chefen har tagit det med lugn och stöttar mig, likaså alla kollegor. Hade så inte varit fallet, så hade jag inte kunnat göra något åt deras "missnöje". Min och mitt barns hälsa är viktigast. Så är det bara.

• Curlingmorsan
    TindraVilma skrev 2016-01-26 22:28:38 följande:
    Med min första fick jag hyperemesis gravidarium..testade lergigan Comp och primperan men de hjälpte inte..i v12 fick jag zofran...Min räddning. Va sjukskriven mot illamående till v28 men tack vare zofran fick jag behålla maten. Be om den hos din mvc!
    Pimperan och konstant liggläge gör att jag får behålla det mesta jag äter (men det är inte så mycket). Men jag mår fortfarande konstant illa och kan inte sitta upp annat än när jag äter. Spyr fortfarande ibland, vissa dagar är sämre än andra. Träffade ju läkaren förra veckan, konstigt att hon inte gav mig andra tabletter om det nu finns. Får ringa och fråga. Tack för tipset!
  • TindraVilma
    Curlingmorsan skrev 2016-01-26 23:09:29 följande:

Pimperan och konstant liggläge gör att jag får behålla det mesta jag äter (men det är inte så mycket). Men jag mår fortfarande konstant illa och kan inte sitta upp annat än när jag äter. Spyr fortfarande ibland, vissa dagar är sämre än andra. Träffade ju läkaren förra veckan, konstigt att hon inte gav mig andra tabletter om det nu finns. Får ringa och fråga. Tack för tipset!

Det är inte alla läkare som är insatta om dessa läkemedel tyvärr. Min fick ringa Lunds sjukhus och rådfråga innan hon skrev ut den.
Svar på tråden Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?