Mådde illa och ständiga kräkningar vid v 5. Kräktes på jobbet heeela tiden. Jag arbetar på förskola, så det funkar inte riktigt att kräkas inför föräldrar och barn hela tiden. Förutom det så klarade jag inte av att utföra mitt uppdrag som förskollärare.
Jag berättade för kollegorna på avdelningen hur det stod till. De var jättegulliga och gjorde allt för att underlätta för mig. Var hemma några dagar, kom inte upp ur sängen. Väl tillbaka på arbete fortsatte kränkningarna i samma stil. Berättade då för övriga kollegor. En av dem sa att jag borde söka hjälp hos läkare (sjukskrivning), för mitt och barnens bästa. Jag tog hennes råd och blev sjukskriven 1 vecka. Berättade i samma veva för min chef om illamåendet, kränkningarna och vad det berodde på. Han sa på skämt "Ja, skyll dig själv". Han skojade givetvis, och berättade om sin fru som varit sjukskriven hela graviditeten pga samma som jag. Så han förstod.
När veckan gått var jag inte bättre. Fick diagnosen hyperemesis gravidarium. Sjukskriven 1 mån i taget, och nu har det resulterat i att jag måste vara hemma graviditeten ut (är i v 26). Chefen har tagit det med lugn och stöttar mig, likaså alla kollegor. Hade så inte varit fallet, så hade jag inte kunnat göra något åt deras "missnöje". Min och mitt barns hälsa är viktigast. Så är det bara.