Inlägg från: Ellie82 |Visa alla inlägg
  • Ellie82

Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?

Hej!

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni gjorde som var så illamående att ni inte kunde gå till arbetet. Sa ni att ni var gravida? Jag vill inte berätta förrens efter v 12 men vad säger man om man mår konstant illa på jobbet eller måsta stanna hemma. :(

• Svar på tråden Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?
  • Ellie82

Tack snälla för era berättelser.

Jag hoppas såklart att jag ska slippa må illa men jag var sängliggandes sist jag var gravid. Den gången gjorde jag abort i 6e veckan och var arbetslös.

Nu vill jag behålla barnet men har samtidigt fått ett löfte om en bättre tjänst på jobbet. Min chef kommer bli så besviken på mig att jag är gravid :(

• Ellie82
    Ruter skrev 2016-01-23 20:06:25 följande:
    Vet inte hur vanligt det är men när jag vänta första barnet mådde jag knappt illa alls, spydde en gång. Nu när jag väntar andra kräktes jag upp allting jag fick i mig fram till 16-17 under tio veckors tid. Efter 17 kunde jag få behålla lite blåbärssoppa eller annan slät soppa så var helt slut och blev därmed sjukskriven då jag även inte kan gå ifrån för att kräkas.
    Jag undrar så hur det kan vara så olika?!  Stackars dig!  Det måste varit en jätte jobbig tid.

Men varför finns det inga läkemedel som tar bort illamåendet?!  Det är 2016?!
    Jag vet att det finns lergigan men det verkar ju inte hjälpa på dom flesta om man googlar runt.
  • Ellie82
    Curlingmorsan skrev 2016-01-23 20:28:11 följande:

Jag berättade första dagen jag mådde illa. Då trodde jag att jag skulle kunna fortsätta jobba men ville förklara varför jag gick iväg och åt oftare och kanske skulle komma senare på morgonen. Och tur var det för redan dagen efter blev jag så dålig så jag inte kunde arbeta. Har fått tabletter som är mot extremt illamående (Pimperan) men de hjälper bara lite mot just kräkningarna. Är efter 2 1/2 vecka fortfarande sängliggande och har nu blivit sjukskriven i ytterligare 5 veckor. Känns bättre att vara ärlig på jobbet än att ljuga, förr eller senare kommer det ju ändå fram.

Vad är skillnad på pimperan och lergigan som många får?  Det låter fruktansvärt att vara sängliggande i så många veckor.  Jag har bokat en resa till Gran Canaria och vill så gärna kunna åka!  I vilken vecka började ditt illamående?
  • Ellie82
    mindedness skrev 2016-01-23 22:36:35 följande:

Jag skyllde på magkatarr första veckorna, det var ingen som frågade något mer om det. För mig har lergigan hjälpt jättebra, men det är såklart olika. Annars är kolsyrat vatten och att äta ofta och lite som hjälper. Ang att berätta för chefen och känna att denna blir besviken tycker jag är så himla tråkigt! Många kvinnor vill ju ha barn och man ska inte behöva känna att man är illojal bara för att man kommer vara borta ett tag. Förhoppningvis så är det ju dig och din kompetens som chefen vill ha, så då får de väl tillsätta vikarie under föräldraledigheten. Tror inte man hade tänkt så om det var en man som skulle gå på pappaledighet tex. Känns som man som kvinna ska ha dåligt samvete för att man inte alltid kan prestera på topp eller vara på plats konstant, men

man skapar ju ett nytt liv liksom! De borde knäböja inför en istället... ;)

På mitt arbete så har vi inga vikarier utan blir man gravid så får man en liknande tjänst på nån annan avdelning där det finns en tjänst ledig :(  Känns jätte tråkigt eftersom jag verkligen älskar mitt jobb där jag är nu.  I mitt team så är det just nu två andra gravida och då har min chef sagt flera gånger på skämt att nu får verkligen ingen mer av er bli gravida.  Eftersom jag arbetar närmast henne så har hon även sagt till mig på skämt du får allt vänta med att bli gravid. Jag vet att hon bara skämtar men jag vet att hon kommer bli besviken.  Tycker det är så jobbigt att gå till arbetet imon med mitt sug i magen och rädsla för att illamåendet ska ta fart. Om jag helt plötsligt sitter framför datan och småäter så kommer dom säkert misstänka något :(
  • Ellie82
    Curlingmorsan skrev 2016-01-24 15:52:39 följande:

Tror du inte att hon blir ännu mer besviken om du väntar med att berätta?

Jo men alla säger att man ska vänta med att berätta innan v 12 med risken för missfall.

Men kan ju berätta för min chef nu i veckan iallafall
  • Ellie82
    vanjastina skrev 2016-01-24 16:41:11 följande:

Alltså att chefen blir besviken är absolut inte ditt problem - släpp det. Du ska fokusera på dig själv och vad som ät bäst för dig och barnet just nu, ingenting annat. Vi kan omöjligtvis styra över andras reaktioner, och det är ingen idé att lägga energi på. Det kommer gå bra, grattis till din graviditet :)

Tack snälla. Du har så rätt :) känns lite bättre nu och kan börja glädjas lite mer :)
  • Ellie82
    C ecilia skrev 2016-01-24 21:40:50 följande:

Hej jag har valt att berätta nu i vecka 6, mådde väldigt dåligt i min tidigare graviditet så jag ville förbereda min chef på att jag var gravid. Hade hyperemesis (extremt grav illamående) ca 70% risk att få det igen om man haft det tyvärr

Ja jag ska berätta. Kommer nog bara må sämre om jag inte gör det. Jag mådde jätte illa redan i vecka 5 förra gången jag var gravid och blev då sängliggandes. När började du må illa och hur länge höll det på? Fanns det nåt som hjälpte dig? Hur gjorde du med ditt arbete? Mår du inte illa nu i v 6 ?
Svar på tråden Ni som mått jätte illa i början av graviditet. Vad sa ni till ert arbete?