Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Haha håller med GästenT om att du har en superkropp. Du ser fantastisk ut. Känner du ingen delning mellan magmusklerna längre?

Tvivlar på att min mage kommer gå ihop sig så fint efter den jättemagen ;)

Symetrical skrev 2016-09-11 06:06:26 följande:

Alltså vad fort kroppen kan återhämta sig ändå (och tacka gudarna för det)! Det ligger ju mycket genetiska faktorer bakom och är såklart olika för olika individer, men ändå galet att det bara är 8 dagar mellan de här bilderna! ^_^

Wow! Klart du är men förstår att du är lättad. Grattis igen! Nu kan du sluta tempa och testa eller? Elle möjligen bara ta ett digitalt om 1,5-2 veckor och se att det ökar som det ska?

Ang app använder vi också Gravid & baby. Är ju en sektion för partner också så mannen har tagit ner samma och följer noga med där vecka för vecka. Har varit väldigt fint sätt för honom att känna sig involverad och veta vad som händer :)
    happylife skrev 2016-09-11 06:10:38 följande:

<3 <3 jag är verkligen gravid!! Glädjetårar!

Gud vad mitt hjärta bankar!!

• Loppan84

Hmm den risken som finns är ju att du skulle kunna ha havandeskapsförgiftning och det är ju inte så kul men jag antar att MVC har stenkoll på dig ang det med tanke på vätseksamlingen? Annars är det väl inte farligt med vätska i sig själv vad jag vet men inte så kul :(

GästenT skrev 2016-09-11 11:20:01 följande:

Jag börjar faktiskt bli lite orolig för hur min kropp samlar vätska. Jag var rätt tanig innan så folk som ser mig nu tycker mest att jag ser "normal" gravid ut eftersom vätskan är över hela kroppen. Typ att gått från XS till M i kroppen (förutom magen såklart) Men frågan är hur normalt det är med den ökningen av vätska? Mina händer blir som röda och plufsiga och nästan vitspräckliga för att dom är så svullna så trycker man blir det knallvitt på en gång. Fötter och vader gör ont och man ser på armar och lår att det är vätskefyllt och ökat otroligt mycket i omfång. Kan inte ha några av mina gamla koftor som har varit förstora i ärmarna, dom sitter som korvskinn. Någon annan som hört om något liknande? Förstår det som att ingen här har det problemet iaf. xD BM på fredag, så får väl se vad hon säger. :S

• Loppan84

Om du INTE blivit utredd för HF så tycker jag du ska be om att få komma tidigare. Alltså inte för att skrämma dig eller nått - men om det skulle va det är det ju fint att få veta det så snart som möjligt. Och om det inte är det kanske du kan få lite lindring iallafall? Särskilt slitsamt att ha så svullna händer och fötter

• Loppan84

Ja ta med morgonurin. Osäker på vad som anses bra på Bt men jag har betydligt lägre undertryck än dig iaf (varierar mellan 60-70) och for också höra att det är bra.

Om vätskan har ökat mycket sista veckan eller dagarna tycker jag du ska ringa MVC på måndag och säga det så kan de ta beslut om du ska komma på kontroll tidigare. Om det legat ganska stabilt sen förra kontrollen är det säkert helt ok att bara vänta till fredag. Vilken vecka är du i nu?

Sagoskog - hade inte du HF förra gången? Hur var det då med vätska och BT? Och vilken vecka upptäcktes det i?

GästenT skrev 2016-09-11 11:41:23 följande:

Nej jag har inte blivit undersökt för det men BT har legat ok när jag väl vart hos bm. Har väl kanske inte gnällt så mycket där heller ang. Vätskan som jag borde. Dock var jag inne en snabbis förra veckan på förlossningen för att ungen fasiken var still typ från morgon till kväll haha, och då hade jag ett undertryck på 90 men det var bra sa dom? Dock har jag hört att det är lite gränsvärde? Funderar på att ta med ett urinprov på fredag och se så att det inte är proteiner i...

• Loppan84

Någon av er andra som använder pulsklocka eller vet ungefär var ni ligger i puls under sista delen av graviditeten? Min vilopuls brukar ligga runt 60 men nu plötsligt ligger den runt 110-120. Inte konstigt att man är andfådd och tycker det känns tungt att andas. Går ju runt som på ett träningspass hela tiden haha.

Hade fsktiskt inte själv lagt märke till det men när jag va hos läkaren för att lägga om bandagen på handen i fredags så reagerade hon väldigt på det och gjorde alla möjliga tester inkl EKG. Allt såg dock superfint ut så nu har jag bara så hög puls tydligen, men började använda min Apple watch som legat i en byrålåda sen jag plussade i fredags för att hålla koll på det och ser att den aldrig går under 100. Dock kan ju kanske min puls va lite förhöjd pga ingreppet just nu? Har ju en del smärta och det var ett ganska stort ingrepp och såret är 2 cm brett och går helt in till benet men får bara ta vanliga alvedon.

T
  • Loppan84

Jaha visste inte att der hängde samman med tsh. Man lär sig mycket om kroppen när man är gravid alltså.

Men de kollade tsh, blodtryck, blodsocker, hb, järn, crp och ett prov som jag inte vet vad det heter men som påvisar propp (jätteont från handleden istället för armvecket). Och allt såg topp ut så får nog bara leva med hög puls. De sa också att några reagerar så på ökad blodmängd och jag har hög maxpuls i vanliga fall också så reagerar säkert bara mer.

sagoskog skrev 2016-09-11 14:07:43 följande:

Innan jag blev gravid hade jag en sån puls. Blivit halvt som halvt undersökt och erbjuden betablockerare för att sänka den (men tackat nej), men tyvärr aldrig fått någon förklaring. Nu har dock min puls sjunkit som en sten. Ibland undrar jag om jag ens lever :-0 Är ju van att känna hjärtat slå hela tiden.

Det låter ju inte orimligt om det skulle bero på fingret. Det är ju en ganska jobbig grej för kroppen att ta hand om. Och vanlig stress kan ju också vara en faktor? Annars tänker jag på överproduktion av sköldkörtelhormon som också ger hög puls. Det är också något som kan bli knas under eller efter en graviditet. Så om det inte är övergående innom rimlig tid så tycker jag att du ska be om att få ta prover för det (tsh mm.).

• Loppan84

Jösses! Stackars dig, det kan inte va skönt :(

Ja tycker verkligen du ska berätta för bm hur du mår och just med händer och fötter. Hur mycket har du gått upp? Gissningsvis är ju Max 10-12 kg baby, blod, livmoder, fett och annat så överstigande bör vara vätska?

GästenT skrev 2016-09-11 14:14:14 följande:

Ja det har du ju rätt i att sånna situationer kan höja BT. Frågan är mest om jag ska ringa imorgon eller om jag kan vänta till min inbokade tid som är på fredag. Om det skulle vara hf, är det då "farligt" att vänta några dagar innan man kollar upp eller hur fungerar det?

Är tyvärr inte med i gruppen, har ingen Facebook och kändes onödigt att skapa ett konto för att vara med där, även fast jag är såååå avis att inte kunna läsa vad som skrivs. :)

Här är mitt ben för någon månad sen när jag gått med vanlig strumpa ist för stödstrumpor någon enstaka timme bara... Vill inte ens veta hur det skulle se ut nu om jag gjorde desamma.. :P

• Loppan84

Ja du hittade till slut :) Välkommen hit!

columbus skrev 2016-09-11 15:48:15 följande:

Så smidigt, haha :D Visst är vi nära i tid också? Vilken vecka går du in i imorgon?

• Loppan84

Ta 26 augusti och räkna 14 dagar bakåt och använd det som sista mensens första dag - blir 12e augusti. Så använder du det överallt i alla appar etc och säger det till bm också för de skiter i att du bekräftat äl med Temp vilket är mer tillförlitligt än den riktiga dagen för mensen. Jag har fortfarande samma bf datum som jag fick när det beräknades så - har inre ändrats på 3 ultraljud och nu är det då sent att de inte flyttar så det stämde perfekt för mig iaf :)

columbus skrev 2016-09-11 16:00:25 följande:

Fan, jag blir dock inte klok på det här räknandet. Får olika BF överallt, haha. 

Sista mensens första dag var 9 augusti men däremot hade jag rätt sen ägglossning (cd18), vilket var den 26 augusti (bekräftat med ÄL-test och temp). Jag har i tillägg till det 29 dagars cykel (oftast) med 10 dagars lutealfas.

Om jag använder kalkylatorn här på FL (och fyller i cykellängd och lutealfas enligt ovan) får jag följande BF beroende på vilket jag går efter:

Mensdag: BF 20 maj

Ägglossning: BF 18 maj

Nu är det ju egentligen en skitsak med någon dag hit och dit, men vad är egentligen mest tillförlitligt att gå efter? Har hittills räknat på BF 21 maj (vilket jag fick i nån annan kalkylator) för att räkna så lågt som möjligt och hellre bli positivt överraskad :D

• Loppan84

Stackare jag lider verkligen med dig.

För min del var det lit

mamalolo skrev 2016-09-11 18:31:56 följande:

Kära vänner, har ni tips på vad en kan göra mot illamående och konstant trötthet/hunger/huvudvärk? Köpte seabands idag men hjälper inte. Ligger i sängen mest hela tiden och hetsäter/mår illa i en märklig kombo. Allt är som ett töcken. Blir snart tokig, känner jag. :(

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend