Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Hurra!!!

misslina skrev 2016-09-02 07:01:28 följande:

Idag fick jag det bekräftat med ett cb digital. Gravid 1-2:):) känns helt galet underbart! :)

• Loppan84

Alltså magen börjar se helt absurd ut, den är ju som den ska enligt SF-mått men känns så overkligt ändå :D

rumpan och benen ser jättesmå ut jämfört med denna bollen ;)

Hur ser der ut för er som är ganska nära? Eagle, Sagoskog, Sajocawa och Gästen? Har er mage också ökat i omkret mycket sista veckan/veckorna?

• Loppan84

Usch då din stackare. Hört flera här som varit dålig en graviditet men inte alla, så kan tydligen variera lite från graviditet till graviditet.

Sjölv Hade jag det så från vecka 7 till 16/17.

Men som värst vecka 9-10. Men jag gjorde det mycket värre genom att inte lyssna på kroppen utan fortsatte stressa och slarva med maten efter illamåendet kom. Då tog det ett par veckor att återhämta sig. Så om du tar det lugnt, äter ofta och lite redan nu (och äta direkt i sängen innan dumgår upp på morgonen) så kanske du kan förebygga att du blir riktigt dålig och spyr massa?!

Hoppas du blir bättre <3

mamalolo skrev 2016-09-02 08:48:08 följande:

Hörni, jag är konstant hungrig/smått illamående (även på natten) just nu - 6+4. Jag borde minnas när det gick över senast jag var gravid men gör inte det... Minns inte heller att det var så här illa. Har haft rätt snälla graviditeter. Svårt att tänka på något annat just nu. :-/

Hur var det för er?

• Loppan84

Nu har jag varit hos MVC på 32-veckors kontrollen.

Han låg mycket riktigt med huvudet ner, rumpan till höger och benen till vänster - så han pressar på med rumpa och fötter när jag känner den där pressen som du sa Sajocawa. Inte fixerad än dock.

Det som va lite tråkigt var att mitt SF-mått gick lite ut från sin graf, inte alarmerande men hon tyckte att jag skulle ta glukosprov men de gjorde de inte på MVC utan då måste jag till vc. Har 31 cm nu, hade 25 på förra kontrollen i vecka 28. Vad har alla andra i vecka 28 resp 32?

Nån som gjort sånt prov?

• Loppan84

Hörrni ursäkta spamming men nån som är lite kunnig kanske kan svara på det här.

Har min VC i bottenvåningen på mitt jobb så tittade in på väg från MVC och fick ta blodsocker med en gång, det var väldigt bra (hba1c 5,2 och flyg 5,7 ca 30 min efter lunch med dessert). Men sjuksköterskan var väldigt osäker på om jag ändå behövde ta glukosbelastningsprov så satte upp en timme hos läkaren. Då måste jag alltså ta en halv dag ledigt från jobbet plus gå till läkaren igen nästa vecka. Känns lite onödigt om glukosbelastningsprov och blodsocker är samma sak. Eller mäter de helt olika saker? Var som sagt lite svårt att få svar för sjuksyrran och hon ville nog inte säga varken det ena eller andra.

Fråga: är det vits att ta det glukosprovet när man har bra blodsocker? Allt är baserat på SF-måttet som alltså är 31 i vecka 32 vilket är ca 0,9 cm från genomsnittet.

• Loppan84

Ja det är nog mer det. Låg precis under normalen sista kontrollen och precis över normalen nu. Så är nog ökningen som hon reagerade på... Från 25 till 32 är ju ganska mycket mer än 28 till 31 som du hade.

Vill helst inte göra det där glukosprovet - man måste dricka ett helt glas socker på fastande mage så man ksn bli riktigt dålig, blir ju illamående av socker i vanliga fall tom. Känns lite överdrivet när SF ligger nästan på snittkurvan (0,5 cm över) och blodsockervärdet är bra. Eller vad tycker ni?

GästenT skrev 2016-09-02 15:03:52 följande:

Men jag var hos bm i veckan och jag låg också på 31 om jag inte minns helt fel? 31+4 idag, tror jag var där i tisdags? Är det för att den ökat "mycket" sen sist du mätte eller vad var alarmerande?

• Loppan84

Nej det verkar omöjligt. Ska ringa bm på måndag och säga att blodsocker va bra och fråga om jag ändå måste görs glukosbelastning eller om jag bara kan följa lite extra med på SF-mått och kanske göra en extra koll på det om 1-2 veckor

GästenT skrev 2016-09-02 15:36:41 följande:

Ah då är jag med varför hon reagerade. Jag ligger ju stabilt i kurvan med måtten. Oj, Gud va svårt. Provet känns ju inte jättekul att göra, känns ju inte alarmerande egentligen om blodsockret är bra och kurvan inte skyhög. Samtidigt som det kan vara bra att kolla upp om dom rekommenderar det. Kan du inte få tag på en läkare via telefon och rådfråga?

• Loppan84

Nej är var fjärde vecka fram till vecka 36 sen är st varannan helt på slutet. Så är egentligen 4 veckor till nästa kontroll, men ska höra om jag kan komma på en extra kontroll där i mellan för att kolla SF-mått så jag kanske slipper den där glukosskiten.

Går du redan varannan vecka? Varför då? Trodde det va exakt samma upplägg fakriskt i Sverige (rul, sen kontroller i vecka 24, 28, 32, 36, 38 och 40)

GästenT skrev 2016-09-02 17:00:57 följande:

Det låter sunt. :) Man känner ju sin kropp bäst! Jag tycker det är riktigt jobbigt att behöva besöka bm varannan vecka nu PLUS den där jäklans föräldrautbildningen. Är det samma upplägg i Norge?

• Loppan84

Shit ja det var stor skillnad. Känns generellt sämre i Norge på MVC - som att de inte tar prover där utan då måste man ändå till läkaren.

Föräldrakurs har vi dock redan gjort det var 2 kvällar x 3 timmar men man kunde välja att ta drt på 3 eller 4 kvällar också.

Tycker det födselförberedande var väldigt nyttigt faktiskt - men det som handlade om föräldraskap var mer tjat och saker man visste.

Vilken vecka är du i nu igen? Du mår väl ganska bra och har gjort hela tiden?

GästenT skrev 2016-09-02 17:28:27 följande:

Gud va märkligt. Är ju ganska stor skillnad. Där jag går träffas man som förstföderska i 25, 28, 31, 33, 35, 37, 39, 41 och efterkontroll. PLUS föräldrakurs på 4a träffar?!

• Loppan84

Haha det är ok att va ärlig, är ingen dans på rosor att va gravid ;)

Jag ska jobba til 3 veckor innan bf, då måste manmgå hem här i Norge annars förlorar man de 3 veckorna föräldraledighet (och pengarna). Mitt enda problem just nu är snarkning och tungt att andas på nätterna och lite halsbränna ibland. Annars är det faktiskt toppen. Så därför jag också blir lite förvånad att hon vill undersöka graviditetsdiabetes bara pga Sf-mått som ligger mindre än en cm över det den skulle.

Litar inte alltid på MVC faktiskt, känns som hon va väldigt ung också och bara går på rutiner.

GästenT skrev 2016-09-02 20:03:10 följande:

Skönt att ha förändrakursen på kvällarna! Här är det mitt på dagen?! Just förlossningsdelen är den jag känner kan vara nödvändig faktiskt.

Jag är i vecka 31+4 idag. Ska nog varken skryta med att jag mår bra eller dåligt. :P Räddas nog mycket tack vare mitt jobb som jag trivs så bra med och får tänka på annat. Har väl rätt vanliga graviditetskrämpor. Foglossning så jag knappt kommer upp ur säng/soffa ibland, halsbränna så jag kallsvettas av illamående emellanåt, svullen av vätska så jag inte kan ha smycken och MÅSTE ha stödstrumpor varje dag, trött sen start och har aldrig blivit bättre. Sover inte många timmar för att jag kissar 3ggr/natt och har ont i fogarna när jag ska vända mig så jag vaknar av det med.. Men pratar knappt om det utan gnäller mest inför sambon, ;D Haha. Så sjukt osmart men skulle bli galen av att bara vara hemma, speciellt när jag trivs så bra på jobbet och inte skulle må bättre av att vara hemma..

Hur mår du nu förresten? Hur länge skulle du försöka jobba?

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend