Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Ok då så. Ja han sparkar och lever rövare så det är säkert ingen fara med honom

Sajocawa skrev 2016-07-20 23:32:09 följande:

Toxoplasma och (framförallt) listeria är ju faktiskt rätt ovanligt som tur är, och sen har ju dessa bakterier inte alls samma symptom som en matförgiftning så man kan nog vara lugn och säker på att det bara var dålig mat och att man inte blivit smittad. :)

Vanlig matförgiftning brukar vara helt ofarligt för fostret.

• Loppan84

Nej men din stackare. Aldrig hört om det förrut men låter inte kul. Kan inte va så jättevanligt väl? Vilken vecka är du i nu?

Men det är inget farligt för dig eller bebisen då? Oavsett inte kul med såna smärtor så ta hand om dig.

GästenT skrev 2016-07-23 17:51:41 följande:

Åkte på världens smärta igår när jag såklart var i en annan del av Sverige.. Helvete. Aldrig haft så ont i hela mitt liv, högersida ryggen och strålande fram mot högersida mage. Helt tårögd och svettig av smärta. Tillslut tog jag mig till sjukhuset där jag var och smärtan blev värre. Vilket jag inte ens trodde gick. Grät som ett barn och det rann svett.

Bäbisen mådde bra och dom trodde på njuren, hydronefros hette det tydligen. Livmodern som pressar och stasar urinledaren till njuren (?) vanligt med problem av högra njuren tydligen?

Gick över iaf och fick smärtlindring. Är så sjukt rädd att få tillbaka smärtan. Någon som hört talas om det? :S

• Loppan84

Usch vad jobbigt, skönt att du mår bättre och att det inte ska va nån fara. Håller tummarna för att set absolut inte kommer tillbaka!

GästenT skrev 2016-07-23 18:17:22 följande:

Har försökt googla lite (såklart) och helt ovanligt är det tydligen inte. HIttade en tråd på fl där flera läkare hade sagt att "klarar du den smärtan så klarar du en förlossning" Liiite så kände jag igår faktiskt när det var som värst. Är i vecka 25+5. Ska inte vara farligt men kommer det tillbaka så ska jag in igen och få ordentligare undersökning, ska till bm på måndag så tänkte passa på att ta upp det då. Fråga lite mer.. Tydligen lutar oftast livmodern till höger och i och med att livmodern växer så pressar den på och kan ställa till med problem. Supergullig personal på förlossningen i Linköping iaf! Haha.

• Loppan84

Inte vägt mig på 5 dagar men vägde mig i fredags och då var det 6,8 kg upp så är nog lite över 7 nu minst?! Enligt tabellen så är det bra viktuppgång för mitt BMI så försöker att inte tänka på det. Det som är lite stressande är att allt är på magen och står rakt fram så magen ser gigantisk ut, men inte gått upp nån annanstans inte ens brösten. Så alla kommenterar att "oj nu är det väl nära typ" och så är det 12 veckor kvar liksom :-/ Hur har ditt fördelat sig?

eagle87 skrev 2016-07-24 10:44:11 följande:

Åh va ja oxå längtar tills din bebis kommer ut :) o se om ja har rätt om att de är en tjej

Hur mycket har du gått upp totalt?

Ja har gått upp 7.5 kg.... Är i v 26+5.

• Loppan84

Väldigt likt mig då i vecka 26 (6,8) och är bra viktuppgång enligt tabellen jag kollar i, men hade kanske högre BMI än dig från början så det är därför?! Är 163 cm och vägde 60 kg från början . Hade då "normalt" på BMI hade du lågt?

Symetrical skrev 2016-07-24 11:06:00 följande:

Ja, vi får väl se! De allra flesta verkar övertygade om att det är en liten tös därinne. <3

Nu i v 35+4 ligger jag 8,8 kg plus. I v 26+5 hade jag gått upp 6,7 kg, så det var jag ändå ganska nöjd med. Mest nu på sistone som vågen står stilla, eller till och med går åt fel håll. :-/

• Loppan84

Men ditt har satt sig helt omvänt från mitt och ändå är vi båda missnöjda och känner oss obekväma över hur det satt sig. Haha vi får bara konstatera att man aldrig blir nöjd och att detta är tillfälligt och får över och inte minst är för en fantastiskt god sak :)

sagoskog skrev 2016-07-24 11:30:35 följande:

Jag är i v. 32 nu, snart 33. Väger 60-61 nu, så jag har gått upp 10-11 kg. Det är ju precis i medel för vart jag ska ligga, men det låter så himla mycket :-0 Och det syns stor skillnad också :/ magen är fortfarande liten.. men brösten, rumpan, låren och (det jag har svårast för) överarmarna och ansiktet. Jisses alltså! Känner mig inte bekväm med den här kroppen, och längtar tills det är över.

• Loppan84

Alltså, är så fundersam på det här med magen och växt. Har ju inte gått upp för mycket i vikt - ligger hela tiden innanför normalen för mitt BMI och i nedre delen av vad man bör/kan gå upp. Men magen är ändå gigantisk - som sagt har jag inte gått upp nån annanstans (inte ens brösten) och har ingen vätska. Kan det vara så att magen växer oroande fort trots normal viktuppgång? Tänker på trasiga magmuskler och massa hängande hud etc :-/ Så här står det dessutom i min app om kommande 4 veckor och det är ju inte så kul när det redan ser ut som jag ska föda. Finns det någon chans att min mage växt tidigt och blir färdigväxt fortare och att jag därför inte får en jätteökning vecka 28-32? Vad tror alla proffsen?

• Loppan84

Kanske men när man följer kurvan men BARA lagt på sig på magen så känns det ju logiskt att den måste va större än för de flesta :(

här är en bild från ikväll, 26+4. Men snälla säg inte att den ser helt vanlig ut nu om du inte menar det dör att va snäll eller nått - jag vill bara få en realistisk bild av vad som väntar och hur jag ligger till.

Sajocawa skrev 2016-07-24 23:02:33 följande:

Som självutnämnt proffs säger jag att du är nog inte så ovanligt stor. Klart man känner sig stor när man aldrig nånsin varit såhär stor förut. Jag känner mig också färdigväxt fast jag var minst dubbelt så stor i slutet på förra graviditeten. Minns också att folk trodde jag skulle föda när som helst när jag hade 3 månader kvar, men det är för att man inte har något att jämföra med. Tror du har alldeles perfekt mage för den vecka du är i.

Har du någon nytagen bild? :)

• Loppan84

<3

Började just gråta för att jag fått (en till) finne. Tror det är hormoner som härjar hör som gör mig nojig över att kroppen ska bli helt oigenkännlig och allmänt ledsen över utseendet idag, ska försöka lägga det åt sidan nu.

Tack söta för peppen :-*

Sajocawa skrev 2016-07-24 23:48:12 följande:

Jo men å andra sidan är ju alla magar olika, tex symetrical har ju en rätt "liten" mage utan att det är något konstigt, mer bara att alla är byggda på olika sätt och livmodern ligger lite olika också. Du sa väl att du hade framåtlutad livmoder? Kan tänka mig att magen trycks ut mer än hålls inne som för tex symetrical (sorry för att jag använder dig massor som exempel symetrical!!)

Sen kommer magen växa mycket uppåt under kommande veckorna, i veckan du är i nu slutar väl livmodern lite över naveln men kommer fortsätta växa uppåt så samtidigt som han växer utåt kommer han ju även ta ner plats uppåt. Sen kan du ju säkert lagt på dig nånstans annat än magen utan att det märks också, men oavsett vad så ÄR du normal!

Och för att jag inte bara ska verka snäll så bifogar jag en bild från när jag var i 27+0 förra gången (eller nej, postade den på instagram då men är helt säker på att den är tagen några dagar tidigare)

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend