Inlägg från: Symetrical |Visa alla inlägg
  • Symetrical

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Härligt med högt hcg, babes!

Bara två veckor kvar, sagoskog!? Shit, vad tiden går fort! Vilken v är du i då enligt äl?

Själv har jag börjat känna av en massa fogjox redan (v13+4 idag), så ringde mvc och fick deras nr till sjukgymnast. Får se vad de säger. Det är så svårt med mitt jobb, så hoppas på att kunna hitta en bra balans så att jag slipper bli heltidssjukskriven.

• Symetrical
    sagoskog skrev 2016-02-22 11:59:41 följande:

Jag är i 11+4 (de tror jag är i 13+0). Hoppas det inte är för tidigt! Jag tog iaf om blodproverna i fredags 9+0. Tog ju dem redan i 7+6, och det är ju lite väl tidigt :/

Hoppas att du får hjälp med fogarna. Jag klarade mig ganska bra sist och jag har inte känt något än denna gång.Kub erbjuds kostnadsfritt till alla här. Fast hade jag varit ett halvår tidigare så hade det inte gått alls, inte ens om jag betalade. Men om jag vore över 35 år. De drog ner på det pga personalbrist ett tag, så det har varit ganska osäkert i mitt län. Jag är iaf väldigt glad att jag får göra det nu. Om det erbjuds så är det ju upp till var och en om man vill göra det. Kub ger ju tyvärr bara en väldigt knäpp sannolikhetsberäkning. Under 1:200 räknas som hög risk och man rekommenderas att gå vidare med fostervattendprov eller moderkaksprov. Samtidigt som mf procenten vid provet oftast är högre än risken för kromosomavvikelse hos barnet. Så det kan bli ett väldigt svårt ställningstagande. Är man relativt ung så är ju risken för trisomi21,18, 13 (som jag tror det är de kollar för) egentligen väldigt liten. Jag känner mig dock säker på att jag vill göra det. Dels för att jag inte har någon annan chans till ul (dum anledning egentligen, men så är det i mitt län) och dels för att mina år inom handikappomsorgen samt en 4 årig akademisk utbildning inom just handikappvetenskap, gör mig "lite" orolig.

11+4 låter ändå helt okej. Skönt att du fick göra om proverna också, så att det inte behöver stå och falla med det, liksom!
    GästenT skrev 2016-02-22 12:22:55 följande:

Hmm. Okej. I vilken vecka gör man kub? Förstår att du känner så med all erfarenhet och kunskap! Man undrar hur ofta det pekar på "hög risk" och man måste ta ett sådant svårt beslut om fostervattensprov..

Jag googlade nu och här verkar det vara ett självkostnadspris på 1500kr.

Vi fick 1/49 (dvs ca 2%) risk för ds med sonen sist. Fick värsta chocken! Var bara 28 och gjorde det mest för att de erbjöd det och för att jag ville se plutten innan rul. Vi valde att gå vidare med moderkaksprov, då det bara är ca 0,5% risk (eller egentligen ännu lägre numera med dagens utrustning och metoder) för MF. Var väldigt inställd på ökad risk den här gången med, då det var pga mina blodvärden vid fick det sist och jag har samma blod och dessutom är 3,5 år äldre. Döm om vår positiva förvåning när vi fick 1/1870 i risk för ds! Till och med bm var lite paff.

Det finns numera ett test som heter nipt, som är en avancerad form av blodanalys och som man (i alla fall i Sthlms län) erbjuds ifall man får en högre risk än 1/200, dvs 0,5%. Då slipper man fp eller mp och därmed också all risk för MF.
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-02-22 19:01:09 följande:

Har gått in i en fas som är lite konstig. Kom smygande i helgen. Känner mig inte gravid längre. Och menar inte att jag tror att jag fått mf utan känns som jag bara inte är gravid alls och aldrig har varit det. Har inga fysiska symptom alls längre bara dessa berg och dalbanorna i humöret inklusive känslokast mellan "jag är så lycklig" och "jag känner mig inte gravid överhuvudtaget detta måste varit ett fel jag är nog inte gravid". Går runt med lite obehagliga overklighetskänslor att detta aldrig har hänt och en tomhet. Va tvungen att ta ett test idag för att verkligen se svart på vitt och fick fortfarande 2-3 veckor som är helg innanför.

Tänker att detta kan va en mellanfas där man går från ett läge till nästa (går in i v 6 idag och det är väl därefter många får de riktigt jobbiga symptomen som illamående och trötthet).

Nån annan som inte kände nått i början av v6 eller slutet av v5? Eagle hur mår du?

eagle87 skrev 2016-02-22 19:43:25 följande:

Gud va skönt att du skriver de här för ja känner likadant, O de gjorde/gör mig orolig... Kände mig jätte gravid innan bim O efter bim har de börjat dala neråt.. Inte lika mkt ilningar knappt molvärk mindre ömma bröst, är bara väldigt grinig O trött. Sover fortf väldigt dåligt på nätterna :( varför tror du de e såhär ? Yror du kroppen börjar vänja sig big hcg? Ska du ta ngt mer test nu? Ja har ett cb kvar tänkte ta de på fredag.. Imorgon passerar jag datumet för gamla mf... Vecka 4+4. Vilken vecka/dag är du i Exact? Jag gick till GP idag han sa bara grattis O prata kort om kost alkolhol O folsyra. Fick fylla i en blankett O barnmorska ska kalla mig mellan v 6-8. Tiden går sååååå sakta.

Det är absolut vanligast att man inte får tydligare symptom (om man nu ens får det!) förrän i v 6-7. I min första graviditet med sonen var det så. Kände bara mig lite flåsig och emotionell första tiden efter plusset, sen efter typ två veckor kickade fler symptom in. Sån tur hade jag dock inte den här gången, då det började på äl +12! Kanske är en tös den här gången då, med tanke på den studien du hittade, Loppan.
    Loppan84 skrev 2016-02-22 22:17:26 följande:

Ojdå det låter ju inte bra. Hur kände du av det? Hade du foglossning förra graviditeten? Hoppas det går bra med dig <3

Känner igen det från förra graviditeten, som smärta långt ner i korsryggen, höfterna och ibland mellan benen. Då kom det dock inte förrän långt senare, när jag redan var sjukskriven för extrema sammandragningar så stördes inte så mycket av det då, eftersom jag mest bara var hemma och relativt stilla ändå.

Tack fina du. Ska till sjukgymnasten på måndag, så det blir nog bra.
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-02-24 12:06:39 följande:

Förresten hur gör ni andra med sex? Vi provade lite i helgen men liksom inget vaginalt... De va så skönt att för första gången på två år inte tänka på ägglossning men fick världens värk kramp i 2 min precis efter orgasm... Vågar inte igen men känner mig mer sugen än nånsin på 2 år...

Vi hade inte sex på typ två månader pga att jag mådde så förjävla kass.
    Hade dock nypremiär nu i helgen och det var efterlängtat, för precis som du har jag också mycket mer sexlust som gravid. Lite som att ha konstant äl.
  • Symetrical

Låter som klassiska ligamentsmärtor. Helt normalt med andra ord.

Loppan84 skrev 2016-02-24 22:36:51 följande:

Förlåt att jag är så j-a nojig och tjatig men måste råga en sak. Har haft ont i båda sidor idag, som typ håll. Kommer och går men är långt ut på sidorna. Är det något ni känner igen? Plus att det kommer ganska då onda och kraftiga hugg till vänster när jag nyser, snyter mig eller vrider mig.

Detta kom imorse och har kommit och gått under dagen, inte haft det innan.

• Symetrical
    eagle87 skrev 2016-02-25 08:39:44 följande:

Ni som hade äl senare i cykeln tex sagoskog... Ställer de till mkt problem när man går till barnmorskan ? För de verkar ju inte fatta när man säger att man intr har ägglossning på dag 14...

Svar JA! De är i alla fall här i Sverige sjukt rigida med det, så jag modifierade sista mensen till 14 dagar innan äl och sa att jag har en 28 dagarscykel (vilket ju inte alls stämde! ). Lika bra, så slipper man bråka med dem!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-02-25 08:45:17 följande:

Fre 12:e, äl+9.

Hjärtat börjar slå 21-22 dagar efter befruktning - det verkar stämma för det är enda jag har hittat. Det är igår eller imorgon för mig. Men på nätet läser jag olika uppgifter när man kan se det - verkar bero på maskin etc men får väl lita på min bm att de då har en bra maskin eftersom hon menar att 6+1 inte är för tidigt.

Jag har bara kollat i appen där står det 5+4 (stämmer med sista mensen) men när jag räknar från äl är det ju 3+1 (22 dagar) idag. Beror ju lite på lutealfas

Får verkligen hoppas att hon har en bra maskin! Sen handlar det även om hur det lilla livet ligger. Vore ju bra surt att behöva komma igen och betala dubbelt! Plus bli orolig! :-/

Räkna alltid från äl och vill de veta sista mens, säg två veckor innan äl. Lutealfasen spelar ingen roll, men fick man exv äl på cd 22 och de räknar med att man fick det på cd 14-15 (vilket det alltid gör!) så blir det ju fel med en hel vecka!

Vilken cd fick du äl på den här gången?
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-02-25 10:29:50 följande:

Intressant! Står ju olika överallt, men bf blir alltid samma. Men fick också positivt test den 12e vilket är 5 dagar tidigare än den listan så de har säkert lagt på lite marginal.

Ja är nervös så om jag inte får 3+ imorgon så flyttar jag fram ul en vecka tror jag.

Ja vid 5+3 säger du vecka 6.

Alltså om du hade äl 3:e februari (en onsdag) är du nu i v 5+1 och på tisdag alltså bara i v 5+6. Jag hade absolut skjutit upp vul en vecka om jag vore du!
  • Symetrical
    Loppan84 skrev 2016-02-25 11:33:36 följande:

Efter att ha räknat så som nepe skrev är jag bara på 5+6 på tisdag så har flyttat fram vul en vecka till 8 mars. Då är jag 6+5 enligt den räkningen, 7+2 enligt appen och 34 dagar efter äl så borde va safe att se hjärtslag då om allt gått bra :)

Hahaha. Du kan bortse från alla mina tidigare inlägg som jag skrev innan jag läste det här. ;-P
  • Symetrical
    eagle87 skrev 2016-02-25 14:25:25 följande:

Fan har redan skrivit på blanketten att sista mensen var 13 jan, men ja har ju tidigt ul som förmodligen blir innan första besöket där kommer de ju stå hur stor bebisen e hjälper de?

Oftast gör det det. Då kan man säga att man redan blivit daterad. Eller också tar du dateringen och modifierar sista mensen till det och helt enkelt säger till din bm att du var gravidsnurrig sist du svarade på sista mensens första dag. Typ att den var beräknad då, men inte kom förrän 4 dagar senare, eller när det nu blir. Vilken dag hade du äl på?
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend