Jag fick rejäla känningar runt vecka 15 och gick till fysioterapeuten (tror det är samma som sjukgymnast på svenska?) och fick behandling 3 ggr i veckan. Blev mycket bättre på 1 vecka och nästan helt borta på 2-3 veckor. Visade sig att mycket av smärtan var muskelärt och gick att behandla och att foglossning var problemet inte symptomet. Så rekommenderar att gå nu, det kan verkligen hjälpa.
Nu får jag tänka mig för hur jag sitter (ALDRIG korsade ben, fötterna gott planterade i golvet etc), står (inte hänga i höften) och rör mig (gå minimum, men cyklar går toppen). Det som har störst inverkan är gåendet - så fort jag går en dag kommer det tillbaka och jag måste på behandling igen.
Cykla är super!
Gick på gravidyoga och fick en ganska god förståelse för vad som funkar träningsmässigt, men generellt kan man säga att höfterna ska röra sig parallellt och inte sidledes. Alltså går det bra att cykla, simma crawl och Crosstrainer men INTE simma vanligt, löpa eller göra övningar som särar på höfterna (benböj som
Nån skrev om är alltså No-no).
Rekommenderar att gå på behandling och gravidyoga för då kan man få bättre förståelse för vad som är bra och inte och vara proaktiv så man kan fortsätta leva och träna genom graviditeten ;)
GästenT skrev 2016-06-27 11:31:48 följande:
Påtal om något helt annat så har jag börjat känna av foglossning rejält helt plötsligt. Bokade in en tid till sjukgymnasten idag så man kanske kan påverka det i tid!