Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-10-23 13:28:39 följande:

Haha nej förstår dig. Jag har redan tänkt att jag ska ha en undersökning med min duktiga privat gyn (inte bm) för att kolla fifi en tid efter fl för jag tror jag kommer reagera exakt som dig. Vill inte kolla själv, men litar inte på den lilla undersökning som görs på fl. Är det ett alternativ för dig? Gå på en regelrätt gyn undersökning privat och få fifi friskförklarad

Sen tycker jag det är toppen att ni har fått tillbaka lusten så fort, verkligen inte något att skämmas för utan tvärtom. Hoppas vi också får det även om jag tvivlar på det med tanke på hur lite lust vi haft under graviditeten bägge två ;)

Det där var en riktigt bra idé:) vi har ingen privat gyn i denna eftersatta del av sverige. Men jag ska ju på den vanliga efterkontrollen hos min bm. Jag har inte bokat någon tid än. Så enda kruxet är väl att pricka in det lagom tills avslaget är borta. Men ändå så man slipper vänta för länge..

Vi har nog aldrig gått en vecka utan sex. Så de där två veckorna kändes som en evighet. Men framförallt så handlar det ju om hur man mår i samband med förlossningen och tiden efter. Hade det varit tufft, så hade jag inte haft en tanke på sex ännu. Med tvillingarna så dröjde det lääänge. Dessutom får man ju själva närhetsbehovet mättat när man har en bebis på sig hela tiden. Lätt att glömma bort att ens ge varandra en kram då. Men bara det känns ok så spelar det ju ingen roll om det tar två veckor eller två år.

Ni som fött innan, när brukar avslaget ge sig? Nu (2,5 vecka efter FL) kommer det bara litegrann i stötar. Använder bara binda när jag är ute. Hemma kör jag på fultrosor och byter ist en extra gång om jag har otur. Men oftast kommer det bara när jag går på toaletten. Men jag vet ju att avslag kan ta omtag många gånger innan det är över.
  • sagoskog
    Sagan12345 skrev 2016-10-23 13:42:01 följande:

Var glad skulle jag säga att du har sexlust. Jag tycker också det är väldigt viktigt.

De där är en av mina rädslor också :/

Du kanske skulle göra en undersökning precis som Loppan säger.

I annat fall kan du ju vänta några dagar till, tills sex är aktuellt så får fiffi lite mer tid för återhämtning.

Men fy vad jobbigt att inte veta och inte våga kolla..

Jag har problemet med att jag tappat orgasmförmågan. Fick alltid de förut när jag var överst och de funka till runt v. 14-15 då de börjades känna lite obehagligt/annorlunda ett tag.. Nu känns de inte obehagligt men fortfarande kommer jag inte.. Tror det är att jag inte känner mig hemma med magen.. Otroligt störande :/

Ja det är ju faktiskt klokt. Jag kan ju skjuta på det ett tag till iaf. Man vill ju verkligen inte kolla läget för tidigt. Då kan det ju ser/kännas mycket värre än vad det är och man blir panikslagen i onödan :-0

Jag fick också svårare att få orgasm under graviditeten. Tror det var en kombination av både det psykiska och det fysiska.. samt att sexet blev mer begränsat och enformigt. Jag kände mig inte heller hemma med magen i den situationen. Sen ändras man nog mer än man tror. Min fiffi var t.ex. så extremt svullen. Tänkte inte på det då, men nu efteråt så blir jag lite full i skratt när jag kikar ner (på överdelen där jag vågar kolla). För klitoris ser ut som någon typ av miniatyr modell i jämförelse. Haha, så himla stor skillnad. Orgasm var dock inga problem nu efteråt :) men det bidrog väl lite med den föregående avhållsamheten också.
  • sagoskog
    Sajocawa skrev 2016-10-23 15:03:33 följande:

Jag minns inte exakt när det slutade men det blev ju mindre ganska snabbt, och var som en väldigt sparsam mens bara. Men har ju också hört om dom där det slutat helt och sen helt plötsligt kommit tillbaka med dunder och brak.

Angående det där med sex så dröjde det nog 5 veckor innan vi hade samlag efter förra förlossningen. Och det var definitivt det längsta uppehållet vi haft, vi hade ju åtminstone haft sex nån timme innan vattnet gick (hade ju kunnat bli bra mycket längre ön 5 veckor ifall vi inte myst något innan mao). Och jag började verkligen känna mig stressad då, ville ju men va så jäkla feg. Det kändes bara läskigt att något skulle in där och kändes som att jag skulle ha ett enormt hål så att det inte en skulle kännas... till slut en dag när bebis låg och sov bestämde vi att bara få det överstökat så att vi kan få till något bra efter det, så första gången va typ bara in och köra på och han fick komma och sen va det klart ganska fort. Jag njöt nog inte en sekund, men det va jäkligt skönt efteråt bara att ha det gjort, för då va de lättare att koncentrera mig och få det skönt gången efter. Så ja mitt tips är typ bara: få det gjort utan krav och så kan ni bygga upp det sen.

Ok. Hoppas mitt avslag snart är över då. Skulle inte säga att det ens är som mens längre. Mer som så att det trillar ur någon liten koagel då och då. Men ja, det går ju lite upp och ner.

Jag har inte varit orolig för själva samlaget. Men gud, det kanske jag borde :-0 Haha. Har nog inte tänkt så långt utan fastnat på att inte våga känna efter. Men om det känns läskigt så tror jag att det är bäst att göra som ni. Bara få det gjort för att släppa pressen liksom. Jag ska komma ihåg det om det känns otäckt :)
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-10-23 17:34:27 följande:

Men visst är det så!? Hur irrationellt det än kan vara.

Den är faktiskt under kontroll än så länge, ligger bara knappt 2 kg mindre än när jag blev gravid. Äter som en tok! Gör typ inget annat än äter dagarna i ända, så är väl därför jag håller mig här kring 55 kg nu.

Precis, man snöar nog in på via grejer hos en själv. Som tex.. Skulle jag ta tio foton på mig själv och be en kompis välja ut de tre bästa, så kan jag sätta alla mina pengar på att det inte är de samma som jag själv skulle valt. Man är liksom inte objektiv utan fokuserar på sina egna komplex och stoltheter :)

Vad skönt att det inte är "värre". Hoppas det fortsätter så. Jag verkar stannat på 9 kg + (59kg), men jag har verkligen ingen brådska ner. Tyvärr har min aptit går tillbaka till hur den var innan graviditeten. Så det är väl bara en tidsfråga.
    Sagan12345 skrev 2016-10-23 19:09:44 följande:

Skönt att höra att vi är fler med samma problem, väldigt synd om oss dock :)

Skönt att de verkar gå över!

Jag har visserligen oftast kunna få orgasm. Men färre och svårare. Oavsett så är jag övertygad om att det är tillfälligt.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-24 11:14:54 följande:

Blev skickad till förlossningen för bebisen hade lite höga hjärtslag på runt 160 och jag har fått höjt blodtryck på 90/130 från 70/120. Säkert ingen fara men bra att de kollar.... någon som haft samma? Har dock noll protein i urin annars kunde man ju tänkt HF med ta kr på viktökningen förra veckan också :-/

Ylva har nästan alltid legat över 160 (t.o.m. runt 170). Dock har bm alltid lyssnat efter att hon klämt på henne och förklarat de höga hjärtljuden med det. Och de har alltid gått ner till under 160 emellanåt också. Mitt blodtryck låg även runt 130/90 på slutet. Gränsen går vid 140/90. Jag tror och hoppas att det inte något alarmerande. Det är ju iaf inga extrema värden. Men det är jättebra att de följer upp ordentligt. Lycka till.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-10-25 10:38:28 följande:

Mår skit får noll sömn..,, han vill ammas varje timme O ja kan inte stänga av mentalt O sova när han sover o han tar ej flaska just nu vill jag dö... skulle gå igenom 10 förlossningar hellre än detta

Fy vilken tuff start. Det är tortyr att inte få sova :( min räddning med tvillingarna var att liggamma (gick ju bara med en i taget dock) och sova samtidigt. Liksom bara peta in bröstet och somna om. Men det är ju förutsatt att han lugnar ner sig då och att du kan somna lätt. Annars är ju ett annat tips att din man/mamma går ut med vagnen några timmar. Om han somnar i vagnen alltså och om du kan somna under tiden då. Eller att någon annan låter honom sova på sig (hud mot hud), om han går med på det utan bröstet. Synd att han inte tar flaska. Men för en del kan det ta ett tag innan det lossnar. Så ge inte upp om ni vill att han ska ta den. Stor kram <3 hoppas du snart blir bättre.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-10-25 16:38:16 följande:

Tror att man även kan lägga till via mailadress, så PM:a sagoskog era mailadresser. Är nämligen hon som är admin (tror jag i alla fall med min amningshjärna XD)

Nej vi är faktiskt alla admin, som varit med sen ganska tidigt iaf. Det går bra att pm:a mig. Men jag kan inte lägga till utan att bli vän med er först. Jag har letat, googlat och slitit mitt hår.. men får inte fram vart man läget till via mail (men det SKA gå, blev själv tillagd så). Så det jag kan göra är att lägga till efter att vi blivit vänner. Vilket iofs går lika bra det med, vänskapen kan man ju ta bort sen om man vill.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-25 19:50:40 följande:

Har inte kommit nått mer så avvaktar, blir mer osäker på om det var vatten - var ju så lite.

Och vet inte riktigt vad de ska undersöka när det inte är nått men har satt i en binda nu så kommer det mer så ringer jag in.

Hade ingen aning om det där med tidsgränsen men kollat upp det nu och verkar va 48 h här också om det kommer vatten. Så är jag fortfarande osäker imorgon kan jag ju ringa då.

Om du fortfarande känner dig osäker så tycker jag absolut du bör kolla upp det där med vattnet pga infektionsrisken. Nu i efterhand så tror jag att jag läckte vatten ända från måndag morgon. Det kom ljusrosa vätska hela dagen. Jag trodde det var teckningsblödning/flytningar. När jag kommit till förlossningen och värkarna blev starka så kändes jag hur det rann ut vätska vid varje värk. Det såg ut precis som det som kommit under dagen. Bm undersökte mig och tyckte det kändes som hinnan var intakt (ej vattenavgång alltså). Men vid nästa undersökning så var den inte det. Inge nytt hade hänt med vattnet under den tiden. Bara att det fortsatte rinna ut rosa vätska vid varje värk. Så min tolkning är ju att det var vattnet hela tiden.. så du kan vara väldigt svåravgjort. Men på FL tror jag de kan analysera en binda och få ett definitivt svart om det behövs.

Jag la till dig på snap :) hoppas det var ok.

Om någon vill lägga till mig så heter jag pinnipedia0 men jag är ganska kass på att använda det.. Så förvänta er inga drivor med snaps från mig :P
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-10-26 15:23:37 följande:

Om man avskyr varandra, menar du!?

Som sagt var; amningshjärna. XD

Hehe, Ja precis :P :P

men nu har jag redan vänförfrågat bell! Tyvärr somnade jag med godingen på soffan innan jag hann bjuda in henne. Men bjöd in henne så fort jag vaknade till. Men det är väl iofs sak samma med två inbjudningar :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend