Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Eagel: Åh vad spännande. Får man fråga hur den såg ut? Eller ja, var det liksom tydligt att det var slemproppen? Jag tyckte det var jättesvårt att avgöra. Hur som helst så kan den ju endera lossna lite godtyckligt sådär.. eller så kan den lossna pga att det händer saker med tappen och då brukar det starta inom något dygn har jag hört:)

Loppan: stackare! :) Låter jättejobjigt

• sagoskog

Tryckte iväg för tidigt..

Loppan: Låter jättejobbigt. Tycker du ska be om en koll. Sådär ont ska du ju inte behöva ha. Kan inte säga att jag känner igen känslan du beskriver heller.

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-10-17 19:36:58 följande:

Oki nu lägger jag in en bild haha ni som inte vill se blunda haha

För mig var de väldigt tydligt att de va proppen

Jomen exakt sånna hade jag med! Men i flera omgångar liksom :)
  • sagoskog

Hoppitossa, happylife: Vad jobbigt med de färgade flytningarna. Jag tycker inte att det låter som något att oroa sig över. Men det gör man ju mer eller mindre ändå.. och helst vill man ju slippa allt som kan elda på oron :/

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-10-18 10:15:30 följande:

Han e bara sån för han ville inte att hon skulle komma :/ men han gick med på det till slut

Vad tråkigt med din man och din mamma. Jag ursäktar inte din man, för det är himla löjligt att hålla på som han gör. Särskilt när hon inte verkar ställa till med något besvär eller bete sig illa alls. Däremot hade jag aldrig klarat av att ha någon boende här så länge. Inte ens min egen mamma :P Så jag kan förstå lite vart surheten kommer från. Men oavsett, så är det ju såhär ni har lagt upp det.. och det finns ju ingen mening att gnälla över det nu och göra saken värre. Nej, han får ta och skärpa till sig och börja bete sig som folk.
  • sagoskog

Ni ska bara veta vad gott det är med kaffe :) :P

Men vill ni veta en rolig grej?! Morgonen då förlossningen startade, hinkade jag i mig två stora koppar kaffe. Ytterligare en kopp senare på dagen. Då har jag, utan undantag och med stor möda, max kunnat ta en 2-3 klunkar kaffe/dag under hela graviditeten. Någonting måste ha hänt i kroppen, med hormonerna och allt, redan då.

• sagoskog

Spännande Loppan! Här sitter jag på min förvärk-värk expertis, som inte kommer göra dig ett dugg klokare. Både förra och denna graviditeten har jag haft täta, regelbundna förvärkar (3-5min intervall). Tvillingförlossningen startade med värkar var 3e min (de gjorde så ont att det var utan tvekan). Denna gång så väcktes jag av en värk kl 05 på morgonen. De var riktigt klena och kom med ca 7 min emellan (ganska oregelbundna också). Ändå var det så extremt tydligt att det var något annat än förvärkarna. Det är jättesvår att förklara skillnaden. Men tänk dig mer definierade och tydliga. Dessa fortsatte sedan hela dagen, utan att varken eskalera eller upphöra. De gjorde nog ingen större åverkan på tappen. Men på kvällen drog det igång på riktigt.

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-19 17:06:48 följande:

Tack för du delar din erfarenhet också :) ja jag får bara lita på att när det är dags så märker jag det hehe.

Hur är det med er? Ingen baby blues? Allt funkar? <3

Tror det är väldigt ovanligt att föda barn utan att märka det hehe, skämt åt sido. Så tror jag att du kommer märka det och som förstföderska har man ju oftast lite mer tid på sig också :)

Det är bra :) igår vart första gången Ylva var riktigt kinkig. Hoppas det inte är något som kommer hålla i sig. Samtidigt kan man ju inte ha tur jämt;) i övrigt har hon ju varit en väldigt lättsam bebis. Min sambo började jobba igen i måndags och detta är även första veckan med tvillingarna. Var lite nervös över att det skulle bli stressigt med allt lämna, hämta, skjutsa, läxor etc. Men Ylva hänger bara på, mer eller mindre sovandes :) min sambo har varit ganska mycket borta. Vilket borde stört mig, men faktiskt inte stört mig alls? Däremot kände jag att han behöver vara mer med Ylva för anknytningen skull. Så jag pratade med honom förra veckan och sen dess är det bättre. Eller han är iaf mer aktivt med henne när han är hemma.
    Loppan84 skrev 2016-10-20 08:32:28 följande:

Men gick du upp mycket distans veckorna? Står i min app att då ska vikten stagnera eller man ska tom gå Bern - istället går jag upp 2 kg på en vecka. Blir orolig och får väldigt stor lust att göra ett tul :-O

Jag körde också slutspurt vad det gäller vikten. Så jag tror det är helt ok. Du har ju gått upp ganska sparsamt innan dessutom. Jag gick upp 16 kg totalt. 5 kg försvann direkt efter FL, 2 kg till under kommande vecka. Nu har jag stannat på 59 kg (9kg+). Men då får man räkna med en liten viktökning i brösten, hihi :P Får på mig ringar igen, så gissar att de där 2 kg var vätska :)

Men men, det är aldrig fel med ett tul. Personligen så vill jag gärna kolla upp så mycket som möjligt, så jag skulle nog göra allt för att få minst ett TUL innan FL. Bara för säkerhetsskull liksom. Sen så sägs det ju att TUL kan förstärka en oro för stort barn. Om det t.ex. visar i överkant, så kanske man blir jätterolig för det. Det kanske inte har den minsta inverkan på förlossningen och då har man nojjat i onödan. Bättre att vara ovetande då. Så det är kanske en nackdel att tänka på. Men jag hade nog valt att kolla iaf.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-10-20 09:49:12 följande:

Så skönt att allt går så smidigt, raring! Här har M sin första förkylning och har precis kommit in i fas två, så betydligt klängigare och gnälligare än vanligt. Man märker att man är bortskämd med ett snällt barn när man tycker att det är jobbigt med en bebis som skriker mindre än de flesta andra bebisar.

Gällande tul håller jag med till 100%! Hade blivit hur orolig som helst om jag gjort det den här gången och fått reda på hur stor Milian var. HELT i onödan, med tanke på hur mycket bättre den förlossningen gick!

Vi är också förkylda. Det slog ganska hårt mot mig och de stora barnen. Lillan verkar ok, men då det yttrar sig mest i halsont så är det svårt att veta. Hoppas M kryar på sig. Tänker att ylva kanske också är påväg in i en ny fas nu. Man får nog vara tacksam sålänge de iaf är tröstbara :) Fast förstår att det kanske känns extra tufft när man har ett ganska litet syskon som man också vill ge sin tid till. Men slutändan så spelar det ju ingen roll. Allt kommer jämna ut sig.

Exakt. Klart det kan spelar roll om vi snackar storlekar runt 5 kg+. Men runt 4 så sägs det ju göra varken till eller från. Men jag hade också haft svårt att ta det till mig, bara blivit orolig.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-20 10:00:36 följande:

Så skönt att ni mår bra <3 Förstår att du vill att din MSN connectar med Ylva, det är väl därför man har de där 2 psppaveckornan också - inte bara för att det är praktiskt liksom hehe. Men har du tvillingarna hemma hela dagarna? Ska de inte gå på dagis nått? Det låter väldigt tufft att va hemma med 3 så små, du är väl snäll med dig själv?

Ja ang vikten pratade jag precis med BM hon sa att med så bra blodtryck och allt som jag haft hela tiden skulle hon bli förvånad om det va nått annat än vätska. Vi kollar det lite extra på måndag så får bara vänta och se :)

Jo, såklart:) De första dagarna ville jag knappt lämna Ylva ifrån mig. Jag tiggde liksom tillbaka henne redan efter en liten stund. Det var säkert någon hormoniell grej. Så det kan jag inte skylla på honom. Men sen är han en väldigt aktiv person. Han skulle aldrig klara att sitta i soffan 8 timmar om dagen och titta på en sovande bebis, som jag kan. Däremot måste han kunna balansera sina projekt (eget företag + anställd + tidskrävande fritidsintresse) och tiden med familjen. Ibland funderar det bättre och ibland sämre. Det är iaf en aldrig sinande källa till konflikter :P Just nu har jag inga problem med att han är borta. Jag har ju så mycket annat. Under graviditeten kunde jag dock bli helt galen kring detta. Men så är det såklart det här med anknytningen. Det är viktigt att de får tid tillsammans och det förstår han också. Det är nog mer det att han är hemma och bebisen bara sover.. och så har han massa saker som ska göras och så fastnar han i något och är borta alldeles för länge ist. Men det känns iaf som att han lyssnar, förstår och förbättrar sig när jag tar upp det nu. Så har det inte alltid varit tidigare - snarare total förnekelse. En annan bra sak är att jag kommit över den allra blödigaste perioden och klarar att låta honom försöka trösta henne längre. Ist för att jag ska lägga mig i direkt hon inte lugnar sig omedelbart. Han måste ju lära sig egna knep för att trösta. Oj, vad långt detta blev. Sorry ;)

Vad go du är :) Men tvillingarna fyller 9 om en vecka. De går i 3an och är i skolan ca 08:20-14 om dagarna. Så det är verkligen inte mycket att "ta hand om". Det enda som är svårare med dem här är lite mer tider att passa och att ena tjejen är mörkrädd och vaknar ibland på nätterna. Så det är absolut ingen fara :)

Låtet bra med vikten där. Ang tul så hade jag definitivt tjatat till mig ett själv (och gjorde ju även det). Så jag säger inte att man ska varken det ena eller andra ;) men det finns ju både för- och nackdelar att väga in. Tror dock din bebis är alldeles lagom :) Jättefin mage dessutom. Jag tycker den fortfarande ser lägre ut än min någonsin gjorde.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend