Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Bäbiiiis skrev 2016-10-06 17:10:48 följande:

Okej. Jag läste lite om gbs förra grav men är osäker på om de kollade det på mig. Jag sökte då för misstänkt uvi och fick uppfattningen att de då även kollade gbs. Lurigt annars att man kanske inte vet om man har det.

Så skönt att ni får komma hem idag. Då får ni mysa och njuta hemma nu.

Var tredje av alla gravida har det. Vissa länder screenar för gbs, men jag tror inte att sverige gör det. Pga att antibiotika användningen blir så stor och själva "vinsten" egentligen blir knappt märkbar. Men för de få som faktiskt drabbas av komplikationer så kan det ju vara skillnad på liv och död.. så det känns ju lite sisådär. Men precis som du skriver så - om man har uvi så görs oftast en odling för att kolla vilka bakterier som ligger bakom t.ex. gbs eller e-koli. Så många upptäcks ju på det sättet ändå.

Ja det ska bli jätteskönt :) Grattis till lyckat vul <3
  • sagoskog

Förlåt för mitt oengagmang i tråden just nu. Sitter fortfarande mest och glor på lilla Ylva :) knappt så jag ens svarar på tilltal ens. Jag måste skärpa mig men är helt nockad av bebis-rus <3

Jag gissar på 27 okt för eagel och 30 okt för Loppan :)

Efter min BF+13 resa så kan jag bara säga att försök att inte börja leta tecken eller hoppas på för mycket för tidigt. Det kan ju hända lika gärna som sent. Men det blir så himla drygt OM man går över :)

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-08 19:31:29 följande:

Underbart. Lilla Ylva <3 Hur mår du annars? Ingen baby blues eller så? Hur känner du dig i kroppen? Hur funkar det med amning och så? Verkar som både du och Symetrical haft det väldigt smidigt efter födseln, hoppas det smittar av sig här i tråden

Åh jag längtar efter att sitta och kika på min bebis sådär så mycket att jag inte vet vad jag ska göra med mig själv - men hör vad du säger och ska försöka go with the flow och inte leta så mycket tecken utan njuta tiden som är kvar. Hur eller hur är det absolut Max 4 veckor nu innan jag blir igångsatt och det kan jag leva med ;)

Ursäkta för sent svar. Jag mår väldigt bra :) Trodde jag skulle få värsta babyblusen eftersom jag varit ganska nere under graviditeten, men det blev helt tvärtom. Har såklart varit gråtmild vissa dagar. Men då har jag grinat av lycka och för att ungen är så himla söt <3

Fysiskt sätt så känns det knappt att jag har fått barn. Förlorade bara ca 2 dl blod, så är inte sliten alls. Behövde inte sy något och har knappt ens varit ömm i fiffi. Fick någon bedövningsgel från förlossningen, men den har jag inte ens tittat på. Kunde knipa av strålen redan dagen efter (testade inte tidigare än så), så musklerna verkar klarat sig hyfsat. Avslaget är nere på lite blodsträngar vid toabesök, medans bindan oftast är "ren". Men det är ju känt för att kunna ta omtag.

Det enda som varit jobbigt är homorojderna jag fick i samband med förlossningen (ursäkta tmi). Gjorde skitont de första dagarna. Men det var samma förra gången och jag hade varit förutseende nog att skaffa xyloprokt på förhand. Så det var ganska snabbt åtgärdat. Sen har jag varit urdålig på dricka tillräckligt mycket vatten som ammande. Vilket ledde till ett par svettiga toalettbesök. Men nu pimplar jag både laktulos och vätska :) Ett tips till erförstföderskor förresten. För det är lite otäckt att sitta och krysta på toaletten som nyförlöst med ev stygn och muskler som man inte vet vart man har.

Ammningen fungerar fint :) Lite jobbigt när man är ömm precis i början, men det har precis börjat gå över nu. Har dock jättesvårt att vakna av klockan för att väcka henne var 3e timme på natten. Så flera nätter har hon sovit både 4-5 timmar utan mat. Hoppas det inte påverkat vikten. Det får vi se imorgon när bvc gör sitt hembesök.

Såg att du frågade om vårt TUL. Vikten stämde dåligt. Hon uppskattades väga 2900 i v 38. Man räknar med en viktuppgång på ca 200g/vecka. Så 4 veckor senare borde hon vägt 3700g, men vägde 3175g. Sen vet man ju aldrig vart det avvek. Om det var TUL som var fel, om hon gick upp dåligt eller t.o.m.gick ner i vikt det sista. Hur som helst så kan jag säga att ett 3d ul lär vara bortkastat så sent. Det gick knappt att se något på mina TUL. De ligger ju med huvudet så långt ner, så en kass bild rätt upp i näsan är typ det bästa man kan hoppas på. Däremot kan man ju göra ett ul för viktuppskattning såklart.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-10 21:47:15 följande:

Åhh tack för långt och utförligt svar <3 slukar all information från er. Så otroligt skönt att allt gått så bra och att du är så lycklig (men skulle det komma några blues tårar är ju det också helt ok, då vet du var vi finns).

Du måste tajma amningen för att hon gått ner eller var liten från starten eller? Förstår det är furstrerande, hoppas hon tjockar på sig lite snart så ni kan ta det lite mer i er egen takt. Lycka till imorgon med hembesök också!

Nej, det är väl en riktlinje som gäller alla. Att de bör äta minst var tredje timme tills de passerat födslovikten. Men det är väl lite olika hur allvarligt man tar på det. Jag är ju tyvärr extremt nojjig över vikten, pga allt som varit med mina äldre barn. Men TACK OCH LOV, verkar Ylva inte vara lika blygsam :) Hon föddes på 3175 g och vägde 3060g på dag tre (vilket är en riktigt bra, dvs liten, viktnedgång). Idag är hon en vecka och väger 3230g! Alltså t.o.m. över födslovikt. Jag är helt överlycklig :) nu kan man slappna av mer med amningen också!
  • sagoskog
    columbus skrev 2016-10-13 19:03:17 följande:

Blö, idag är det verkligen inte roligt att vara gravid. Vissa dagar är som ett enda svart hål. Har fortfarande typ 0 fysiska symptom, förutom förlamande trötthet, men tappar helt livslusten vissa dagar. Har haft mycket problem med svår PMS tidigare och fick till och med antidepressiva utskrivet av gynekologen under en period när det var som värst, så borde kanske kunnat gissa att hormonpåslaget som gravid skulle kunna bli så här. Någon annan som haft riktigt deppiga perioder under graviditeten och hur tog ni er i så fall ur dem?

Jag var nog nedstämd större delen av graviditeten. Jag gick bokstavligen från att gråta en gång per år till att grina så ofta att jag knappt hade några ögonfransar kvar. Har inte alls väntat mig det då jag bara var tok-lycklig förra gången. Det var riktigt jobbigt. Min sambo fick mest skit. Inget dög. T.o.m. saker jag som själv godkänt från början kunde jag älta om i flera månader efteråt som om det handlade om oförlåtliga svek. Och då snackar vi inte ens ränna på krogen-nivån utan t.ex. att han åkte och besiktiga bilen vid fel tillfälle. Det är lite av ett mirakel att vi fortfarande är ihop. Jag pratade mycket med min sambo och litegrann med mina närmsta vänner om det. Då kändes det oftast bättre. Jag var också väldigt medveten om att det var hormoniellt betingat och att jag egentligen inte var olycklig på riktigt - i alla stunder när jag inte hade ett ledsenhetsutbrott. Det blev också tydligare när jag pratade med andra om det. Men jag borde kanske nämnt det för bm och fått mer proffesionellt stöd. Men jag har gått mycket hos både kuratorer och psykologer i min ungdom och tycker inte det har gett mig så mycket. I tredje trimestern så lättade det något enormt. Det var bara vid enstaka och kortvariga tillfällen som nedstämdheten kom tillbaka. Nu efter förlossningen har jag inte mått dåligt alls. Det är som bortblåst. Även om jag var lättrörd och gråtmild de första dagarna så var det av ett positivt slag. Jag hoppas det håller i sig. För det var nog det jag var mest orolig över, att det skulle "smitta" till en förlossnongsdepression. Jag har tyvärr inga klockrena råd till dig, annat än att prata om det och söka stöd hos mvc (de kan ju remittera til mvc psykolog). Och att det kan bli bättre i andra delar av graviditeten, hormonerna ändras ju ganska mycket.
  • sagoskog
    GästenT skrev 2016-10-14 17:38:04 följande:

Ja men precis, BT och urinet håller dom koll på. :) Men det är läskigt att ha ont i händer, ben och fötter konstant och att man domnar från och till. :O Mkt planering. Kan ju bara duscha på kvällar t.ex. Måste ha stödstrumpor från att jag vaknar till kvällen. Annars sprängs jag och får mega ont! Jag som avskyr strumpor och alltid går barfota hemma. :P Nu ska man ha världens klaustrofobi-strumpor. xD

Flashback tvillinggraviditeten! Lider verkligen med dig <3
  • sagoskog

Om färdknäppen! Här låg vi ju iaf några gånger i veckan fram tills dagen innan hon föddes. (I missionären haha. Förlåt för tmi.. men hur var det ens fysiskt möjligt?). Och visst satte det igång sammandragningar som kunde hålla i sig hela dagen. Men till absolut ingen nytta! För mig funderade det inte alls. Däremot läste jag om en där det fungerade väldigt effektivt och bebisen var ute inom ett par timmar. Men hon var redan några cm öppen då, så det kanske mer var droppen som fick bägaren att rinna över. Annars så är det väl den enda metod som anses fungera på riktigt. Prostaglandin som finns i sperma är väl samma hormon som används i gelen vid igångsättning. Och kvinnans orgasm ska väl också hjälpa till. Dessutom så drivs ju förlossningen av oxytocin. Vilket är kroppens må-bra-och-mys-hormon. Den är som högst på natten, när det är mörkt, lugnt, vid närhet, sex osv.. (därför föds det fler barn på natten än på dagen). Samma hormoner som fick in bebisen, får också ut den ;)

Om implantion! Jag plussade väldigt svagt med ett superkänsligt testa-tidigt test på självaste BIM. Borde ju haft en sen implantion och ni vet ju när jag födde :/ Så här stämmer den teorin :)

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-10-15 16:55:23 följande:

Jag har en till teori...... ja tror större bebisar kanske föds lite tidigare O de mindre behöver mer tid i ugnen.... synpunkter???

Du O jag tror ja har big boys

Kan inte direkt argumentera mot det/ Mvh 3175g och 13 dagar över
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-15 21:18:35 följande:

Ni som fått livmodertappen kontrollerad i slutet av graviditeten - när gjordes det och vad var anledningen? Kan man be om det?

Kolla hur väl det stämde för mig då? :) Jag hade äl 1/1 (nyårsbebis!).

Oj, citerade visst fel inlägg. Men kan ju svara på det med. Min bm kontrollerade livmodertappen i v. 38 på min förfrågan. De får inte göra det tidigare än precis i slutet (fullgånget) och enbart om allt är normalt (ej t.ex. misstänkt vattenavgång). I annat fall ska det göras på sjukhuset spec.mvc eller förlossningen.

Tappen var ca 1 cm (är från början 3-4), öppen för ett finger (räknas som 1 cm och är normalt för omföderskor), supermjuk (dvs mogen) men bakåtriktad (den ska vara framåtriktad när det är dags). Hon kände även inifrån att huvudet låg långt ner. Efter BF gjorde hon en till koll och statusen var i princip detsamma, men då gjorde hon även en hinnsvepning, dvs drog och retade tappen. Till ingen nytta :/

Med tvillingarna gick jag på regelbundna kontroller av tappen enligt rutin. Då löd det typ alltid: Bibehållen, bakåtriktad, genomsläpper ej fingret och att det kändes ett huvud, men högt uppe och inte trycker på. Som förstföderska brukar det ju vara mer igenbommat. Men det kan ändå gå snabbt när det väl händer :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-10-16 18:44:09 följande:

Skulle blivit 22e september så stämmer väl dåligt om

Jag inte minns fel

Hmm så tror du det är innanför att be om det nästa kontroll bara för att man är nyfiken liksom? Eller ska man ha en medicinsk anledning?

Jag sa gav ingen anledning och hon frågade inte heller. Det var nog underförstått att det bara var ren nyfikenhet :) Beror nog bara på hur medgörlig din bm är :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend