Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Förstår att du blir orolig Saga. Men det låter ju som om det med störst sannolikhet är normalt. Om de inte hade gjort en mer detaljerad koll så hade det ju förmodligen inte ens upptäckts och med värden inom normalen så låter det ju positivt. Skönt att de är noggranna iaf.

• sagoskog
    hoppitossa skrev 2016-09-29 12:20:54 följande:

Förlåt, blandade ihop dig och Sagan nu. Så får säga hoppas det drar igång snart!

Jag gissade på det :) tack tack! Helst igår, men precis NU funkar också :)
  • sagoskog

Måste erkänna att jag är lite avis på möjligjeterna för er som bor i större städer. Här i värmland finns inte ens möjlighet till ett privat vul/ul. Nipt finns inte alls. På sin höjd får man ett vul/ul beviljat om man har komplikationer. Just nu blir alla erbjudna kub här, men det är inte en självklarhet. För bara ett år sen togs den möjligheten bort under en lång period pga personalbrist. Det står också tydligt på kallelsen att de inte skrivet ut några bilder på kub (men vi fick en ändå :) ). Så det gäller att ha tur. Rul är annars det enda ul. Tekniken för 3d ul finns här, men används som regel inte. Allt ska vara så begränsat som möjligt känna det som och det är så himla tråkigt att man inte kan välja (köpa givetvis) till saker här. Hade jag kompetensen att starta upp en privat mottagning så skulle jag nog bli svinrik :)

• sagoskog
    Bäbiiiis skrev 2016-09-30 13:30:06 följande:

Håller helt med! Jag är också avis. Här finns ingen privat mottagning och landstingets mödravård är ju ganska restriktiv gällande ultraljud och annan hjälp. Då bor jag ändå i en ganska stor stad. Vill helst inte säga vart dock för att hålla mig lite extra anonym. Tror inte nipt har kommit hit ännu men vi får väl se vid inskrivningen. Tack o lov att man i alla fall får kub gratis. Det blir kub och rul men inget mer för min del om inte komplikationer uppstår.

Jag bor i Värmlands största stad, så det är knappast ute i obyggden här heller :) även om det verkar så på mvc :P Klart man kan åka till stockholm eller göteborg och göra det. Men det blir ju ett mycket större projekt både tids- och kostnadsmässigt, om man inte har något annat ärende dit.
  • sagoskog
    columbus skrev 2016-09-30 14:07:44 följande:

Okej! 

Vet man förresten om det är skadligt att göra för många ultraljud? Läste någonstans om att man hittat samband med fler vänsterhänta sen man började göra fler (?) men vet inte sanningshalten i det. Med andra ord: är det bara en dum idé att själv boka in ett privat ultraljud till om man skulle vilja, bara för att återigen stilla sin oro?

Mina barn är iaf högerhänta båda två trots fler UL än standard :) Jag tror inte att man behöver oroa sig. Däremot så är väl ul-vågorna typ de samma som på en doppler. Rekomendationen är ju att man inte bör göra det för ofta pga att det kan störa barnet. Det tror jag faktiskt på då jag lagt märke till att min bebis reagerar ganska kraftigt vid sånna undersökningar (och hört många andra uppleva det samma). Men några UL till eller från lär knappast göra skillnad. Det är väl snarare så att man inte bör sitta hemma med en angelsound tryck mot magen dagarna i ändå :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-30 16:39:10 följande:

Här får man varken göra nipt eller kub - inte privat eller offentligt pga lagstiftning. Bara om du är 35+ eller har särskilda anledningar får man göra fosterdiagnostik utöver ultraljud. Så allt vi vet är det som syns på UL. Börjar bli nervös nu när det närmar sig :-/

Ja just det. De hade ju ganska konstiga regler där. Kanske vanligare med avvikelser vid 35+, men det är ju knappast värre eller bättre vid en viss ålder. Nuförtiden är ju faktiskt födda med ds nästan vanligare bland yngre föräldrar än äldre pga det inte upptäcks under graviditeten hos den gruppen i lika stor utsträckning.

Men hur som helst, så är ju risken nästan minimal att det skulle vara något fel ändå. Finns ju även en fördel med att man slipper onödig oro som t.ex. kub lätt medför.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-30 18:21:17 följande:

Ja, var väldigt orolig i början när jag insåg att jag inte kunde göra kub och tänkte åka till Sthlm och göra det på Mamma Mia där jag gick när jag bodde i Sthlm. Men blev helt golvad av illamående den veckan och låg och kaskadspydde så det var inte meant to be ;) men sen tänkte jag att va skönt att slippa ta ställning till nått - jag hade aldrig klarat att göra abort pga tex risk för downs ändå men sen finns det ju andra avvikelser som är värre som kanske hade vart bra att veta.... Men men jag räknar med att allt är bra.

Ja nu när du dessutom tagit dig igenom rul och alla andra kontroller utan avvikelser så är ju risken ytterst liten att det är något allvarligt. Jag oroar mig faktiskt en del nu på slutet. Men inte för kromosomavvikelse etc utan snarare att något händer nu i det sista. Men beror på att jag jobbar inom LSS och har träffat på både en och två personer med multifunktionsnedsättningar pga att åkt i golvet när de föddes. Risken är verkligen sjukt liten. Men jag har en uttarbetad plan för hur jag ska slänga mig på golvet i händelse av oförberedda krystvärkar :P
  • sagoskog

Snälla tjejer. Jag bara väntar och väntar... BF +9 idag. Kan ni inte köra en sista gissning? Gissa inte på mer än en vecka fram dock, för det är (hoppas jag) omöjligt!

• sagoskog
    Bäbiiiis skrev 2016-09-30 18:40:29 följande:

Va, föddes de rätt ner i golvet? Det måste varit racerförlossningar. Hemskt sorgligt såklart men jag fick en väldigt komisk bild i huvudet av hur du slänger dig på golvet på förlossningsavdelningen framför fötterna på personalen hahaha!

Ja ungefär faktiskt. De jag har jobbat med föddes på 40 talet, så jag vet inte så mycket om hur rutinerna såg ut då. Men det värsta är att det fortfarande händer. Det hände en i min bf grupp alldeles nyss och det hände nästan min klasskompis för några år sedan, om inte hennes sambo fångat bebisen i luften.

Men haha, jag förstår bilden :P det är min plan också. Att lägga mig raklång utan att skämmas. Kommer bli hemskt pinsamt när personalen lyft upp mig med hjälp av en bår.. undersöker mig.. och jag är öppen 3 cm :-0
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-30 18:48:18 följande:

Och ja dela gärna med dig av den här planen!

Den är enkel. Bara att ta det säkra före det osäkra och inte horisontellt läge vid minsta misstanke :P och sen INTE skämmas när personalen lyfter i väg en och konstaterar att man bara är 3 cm öppen :P kag har redan förvarnat min sambo :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend