Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-09-15 15:08:42 följande:

Haha. Det är ju bara ett tecken på att det närmar sig! Tror hon kommer snart jag :)

Men vad är föräldragrupp? Finns inget sånt här, finns mammagrupper när man är mammaledig men inte bestämt om jag ska gå med i nån sån än.

Ja det är ju iofs sant :) föräldragrupper finns nästan på alla mvc häromkring. I första hand erbjuds de förstagångsföräldrar. Men oftast får man vara med även om man redan har barn och ber om det. Man träffas några gånger i slutet på graviditeten och går igenom förlossningen och första tiden med nyfödd, ev även besöker förlossningsavdelningen.

Sen när barnen har fötts så fortsätter man träffas i bvc regi under barnets första år. Det brukar vara lite babymassage och sånt.

Men den största delen är oftast att knyta nya kontakter, och kanske hitta någon att hänga med under föräldraledigheten.
  • sagoskog

Hej alla!

Tyvärr tyvärr gott folk, ingen bebis än! Men världen har blivit galen. Från att ingen har frågat, så har plötsligt ALLA hör av sig just i dag. Önskar att det beror på någon typ av allmän synskhet ;) men det är nog bara det att det är riktigt nära BF i kombination med att jag varit ovanligt inaktiv på t.ex. FB. Vilket, komiskt nog, beror på att jag haft fullt upp med att besvara alla nyfikna samtal, sms och meddelanden. Hihi :) tycker det är ganska lustigt faktiskt. Fast det är nog inte lika kul om två veckor :P

Jag var hos bm idag. Allt väl. Mitt SF hade ökat "fint" från 32 till 32,5 cm. Känns faktiskt ganska godtyckligt med en halv cm. Totalt sett har det ju bara ökat 1,5 cm sen vecka 33 typ. Men min bm tyckte det såg fint ut iaf :)

• sagoskog

Nej ta det inte så :D än sålänge tycker jag att det är mer roligt än tjatigt. Det är ju typ allt jag går och tänker på om dagarna, så det är bara skönt att få lite sällskap i väntans-psykosen :)

GästenT - min syrra tror stenhårt på den 22. Det är ju höstdagjämning då, så det är ett bra datum :)

Loppan och Eagel - jäklar vilken snabb unge det måste vara om ni ska ha en chans nu!

• sagoskog

Herregud vad ni skriver! Känner mig urkass på att svara er. Men jag läser allt:) så himla kul att det kommit in en hel klunga nygravida också. Känns som en evighet sen, men man kommer ihåg den tiden och de tankarna som om det var igår. Önskar er alla lycka till med stundande test, vul och inskrivningar :)

För mig är det BF idag :) Förlossningsstarten lyser med sin frånvaro. Har haft väldigt ont i magen, men är osäker på om det är förvärkar eller magknip. Haha, Lustigt hur många olika varianter av förvärkar det kan finnas.. Men jag sov väldigt dåligt i natt, så det är nästan en fördel om det dröjer tills jag har fått lite sömn. Gjorde även ett (av väldigt många) "sista städrycket" idag. Så min plan är städa> sova> förlossning = bebis kan sedan skryta med att fylla år på höstdagjämningen den 22/9 :) Hoppas universum är med på den planen bara!

• sagoskog
    eagle87 skrev 2016-09-21 22:52:28 följande:

Läser allt men hinner knappt svara :(

Har haft ont i magen hela kvällen och den är stenhård va kan de vara

Är den hård hela tiden eller varierar det? Kommer det och går så kan det ju vara förvärkar. Annars kanske det är relaterat till tarmarna? Jag har ibland haft väldigt svårt att avgöra vart en del smärta och spändhet i magen kommit från. Men det har oftast visat sig vara tarmrelaterat när det inte varit regelrätta sd.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-09-22 11:18:20 följande:

Verkar planen gå i lås..?

Ja i baklås ;) Inte mycket hopp här. Men det som är positivt är ju att efter kl 08:20 imorgon så slipper jag iaf krångla med barnvakt på en vecka :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-22 17:38:48 följande:

Haha. Ja men det var ju iaf en uppsida, man får ta the good with the bad ;) Hur mår du idag annars? Inga nya känningar?

Inget värt att nämna tyvärr. Känner mig som en förlossnings-hypokondriker som försöker inbilla mig det ena symptomet efter det andra. Men i slutändan så är inget tillräckligt starkt för att hänga upp sig på. Men i övrigt mår jag helt ok :) Mest den psykiska biten som börjar kännas lite påfrestande. Vågar inte planera något mer än några timmar framåt. Undviker att sminka ögonen (för att inte se ut som en panda på förlossningen) + är ganska svullen nu, vilket gör att jag känner mig väldigt trist och sliten. Har dessutom ganska få kläder som fortfarande passar. Köpte aldrig någon gravid-överdel och nu är det ju försent. Håller mig därför hemma mycket. Vilket såklart gör dagarna ännu längre och är precis så man inte ska göra för att få en behaglig väntan :) Men allt är verkligen inte elände :) bara lite tråkigt.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-22 19:53:25 följande:

Haha det kommer snart sätta igång men förstår att du är otålig. Det där med sminket var ju ett genitips - tack tack. Ska tänka på det :D Är det nått annat kroppsligt man borde tänkt på? Typ ät inte bönor eller så hahaha

Haha, ja undvik bönor :) En skön BH tänker jag. Jag har fortfarande mina 65-i-omkrets-BHar och de sitter åt rätt ordentligt nu. Inte skönt att föda med det spännband runt bröstet:/ sen ska ju bebisen upp hud mot hud ganska direkt (om man inte har några andra önskemål) och då är det ju bra med en enkel BH om man inte vill köra hela förlossningen utan. Hårsnodd och Lipsyl är även ett måste. Man kan bli väldigt torr om läpparna när man använder lustgas och/eller profylaxandas . Hårsnodd för att slippa ha hår i ansiktet så klart. Rena och hela strumpor är nog skönt när man kanske ska ligga med fötterna upp i ansiktet på folk. Haha, men det skiter man garanterat i när man väl ligger där. Så det får ligga långt ner på priolistan :)
  • sagoskog
    Iskristall skrev 2016-09-22 18:10:59 följande:

Sagoskog, nu är det spännande och följa dig och förhoppningsvis kommer känningarna igång så att bebis snart är här!

Jag hoppas verkligen! Är det du som är på tur efter mig? Eller är det eagel och loppan? Eller någon annan? Måste kolla bf listan tror jag :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-09-23 07:37:18 följande:

Och Sagoskog - väntar på rapport. Behöver väl inte fråga längre för att få en statusuppdatering så här på morgonen :D

Har en del förvärkar, som de flesta andra dagar, men i övrigt inget att rapportera. Hörde dock att en till bekant som skulle ha i oktober redan har fått. Om någon mer sticker före i kön nu så skriker jag nog rakt ut :P så håll era ungar inne gott folk ;)

Hur är det med rörelserna nu? Min bebis pendlar väldigt mycket i aktivitet och jag tycket att det är jättesvårt att avgöra. Försöker lita på min intuition helt enkelt.

Förlossningsbrevet skrev jag klart förra veckan. Egentligen hade jag inte tänkt skriva något, men det blev ändå ett kort där jag fick med det viktigaste. Att jag inte kan svälja tabletter, lite om min tidigare förlossning, att jag vill amma osv. Lite ang smärtlindring och förlossningsställning, men tror inte man kan/bör bestämma sånt på förhand. Så lämnade det väldigt öppet.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend