Inlägg från: GästenT |Visa alla inlägg
  • GästenT

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-09-01 19:21:16 följande:

Grattis till lilleman!!! Storebror är bäst <3

Men vad konstigt att du inte fick nått datum - det är ju datumet från Rul som är det "riktiga" bf som de använder sen. Efter vecka 20 är det svårt att fastställa datum då alla bebisar då växer i lite olika takt och vid kub är det för tidigt. Vecka 17-20 ska de helst fastställa datum.

Har hört att många ställen nu går efter kub om man har gjort det innan rul, då flyttas man inte. För mig gick dom också efter kub. :) Då var jag i 13+4.
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-02 11:31:07 följande:

Nu har jag varit hos MVC på 32-veckors kontrollen.

Han låg mycket riktigt med huvudet ner, rumpan till höger och benen till vänster - så han pressar på med rumpa och fötter när jag känner den där pressen som du sa Sajocawa. Inte fixerad än dock.

Det som va lite tråkigt var att mitt SF-mått gick lite ut från sin graf, inte alarmerande men hon tyckte att jag skulle ta glukosprov men de gjorde de inte på MVC utan då måste jag till vc. Har 31 cm nu, hade 25 på förra kontrollen i vecka 28. Vad har alla andra i vecka 28 resp 32?

Nån som gjort sånt prov?

Men jag var hos bm i veckan och jag låg också på 31 om jag inte minns helt fel? 31+4 idag, tror jag var där i tisdags? Är det för att den ökat "mycket" sen sist du mätte eller vad var alarmerande?
  • GästenT

Kan tillägga att jag troooor jag låg på 28 sist... Men är inte helt säker. Haha. Hur som, fin mage Loppan!!! :)

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-02 15:25:50 följande:

Ja det är nog mer det. Låg precis under normalen sista kontrollen och precis över normalen nu. Så är nog ökningen som hon reagerade på... Från 25 till 32 är ju ganska mycket mer än 28 till 31 som du hade.

Vill helst inte göra det där glukosprovet - man måste dricka ett helt glas socker på fastande mage så man ksn bli riktigt dålig, blir ju illamående av socker i vanliga fall tom. Känns lite överdrivet när SF ligger nästan på snittkurvan (0,5 cm över) och blodsockervärdet är bra. Eller vad tycker ni?

Ah då är jag med varför hon reagerade. Jag ligger ju stabilt i kurvan med måtten. Oj, Gud va svårt. Provet känns ju inte jättekul att göra, känns ju inte alarmerande egentligen om blodsockret är bra och kurvan inte skyhög. Samtidigt som det kan vara bra att kolla upp om dom rekommenderar det. Kan du inte få tag på en läkare via telefon och rådfråga?
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-02 15:51:57 följande:

Nej det verkar omöjligt. Ska ringa bm på måndag och säga att blodsocker va bra och fråga om jag ändå måste görs glukosbelastning eller om jag bara kan följa lite extra med på SF-mått och kanske göra en extra koll på det om 1-2 veckor

Det låter sunt. :) Man känner ju sin kropp bäst! Jag tycker det är riktigt jobbigt att behöva besöka bm varannan vecka nu PLUS den där jäklans föräldrautbildningen. Är det samma upplägg i Norge?
  • GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-02 17:16:34 följande:

Nej är var fjärde vecka fram till vecka 36 sen är st varannan helt på slutet. Så är egentligen 4 veckor till nästa kontroll, men ska höra om jag kan komma på en extra kontroll där i mellan för att kolla SF-mått så jag kanske slipper den där glukosskiten.

Går du redan varannan vecka? Varför då? Trodde det va exakt samma upplägg fakriskt i Sverige (rul, sen kontroller i vecka 24, 28, 32, 36, 38 och 40)

Gud va märkligt. Är ju ganska stor skillnad. Där jag går träffas man som förstföderska i 25, 28, 31, 33, 35, 37, 39, 41 och efterkontroll. PLUS föräldrakurs på 4a träffar?!
  • GästenT

Innan dess är det en träff runt v 5-8, en till 9-11, sen kub om man vill, rul i v18-19 och en mitträff med andra omkring v20... Fullt ös.

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-02 17:55:16 följande:

Shit ja det var stor skillnad. Känns generellt sämre i Norge på MVC - som att de inte tar prover där utan då måste man ändå till läkaren.

Föräldrakurs har vi dock redan gjort det var 2 kvällar x 3 timmar men man kunde välja att ta drt på 3 eller 4 kvällar också.

Tycker det födselförberedande var väldigt nyttigt faktiskt - men det som handlade om föräldraskap var mer tjat och saker man visste.

Vilken vecka är du i nu igen? Du mår väl ganska bra och har gjort hela tiden?

Skönt att ha förändrakursen på kvällarna! Här är det mitt på dagen?! Just förlossningsdelen är den jag känner kan vara nödvändig faktiskt.

Jag är i vecka 31+4 idag. Ska nog varken skryta med att jag mår bra eller dåligt. :P Räddas nog mycket tack vare mitt jobb som jag trivs så bra med och får tänka på annat. Har väl rätt vanliga graviditetskrämpor. Foglossning så jag knappt kommer upp ur säng/soffa ibland, halsbränna så jag kallsvettas av illamående emellanåt, svullen av vätska så jag inte kan ha smycken och MÅSTE ha stödstrumpor varje dag, trött sen start och har aldrig blivit bättre. Sover inte många timmar för att jag kissar 3ggr/natt och har ont i fogarna när jag ska vända mig så jag vaknar av det med.. Men pratar knappt om det utan gnäller mest inför sambon, ;D Haha. Så sjukt osmart men skulle bli galen av att bara vara hemma, speciellt när jag trivs så bra på jobbet och inte skulle må bättre av att vara hemma..

Hur mår du nu förresten? Hur länge skulle du försöka jobba?
  • GästenT

Haha shit vilket långt och gnälligt svar det blev! Sorry! Hade nog iaf mått sämre utan jobbet. :)

• GästenT
    Loppan84 skrev 2016-09-02 20:53:04 följande:

Haha det är ok att va ärlig, är ingen dans på rosor att va gravid ;)

Jag ska jobba til 3 veckor innan bf, då måste manmgå hem här i Norge annars förlorar man de 3 veckorna föräldraledighet (och pengarna). Mitt enda problem just nu är snarkning och tungt att andas på nätterna och lite halsbränna ibland. Annars är det faktiskt toppen. Så därför jag också blir lite förvånad att hon vill undersöka graviditetsdiabetes bara pga Sf-mått som ligger mindre än en cm över det den skulle.

Litar inte alltid på MVC faktiskt, känns som hon va väldigt ung också och bara går på rutiner.

Haha tack! Gnäller sällan och pratar knappt om min graviditet överhuvudettaget så kanske behövde spy ut lite negativitet. ;D

Jaaha va sjukt! Är ju försig både bra och dåligt att ledigheten blir påtvingad 3 veckor innan. Beror ju verkligen helt på hur man är som person. Men skönt att slippa den diskussionen ens. :) Va skönt att du ändå mår såpass bra! Då känns ju verkligen graviditetsdiabetes mindre troligt om man ser till din helhetsbild. Är säkert som du säger att hon gått på rutin för att vara säker. Men hade det bara vart ett vanligt litet blodprov som undersökning så hade det inte känts lika omständigt att kolla upp för dig.
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend